כתבה שנייה בסדרה

שלמה יהודה רכניץ - הנגיד עם הפה הגדול

מידי שבוע "כיכר השבת" מסקר את אילי ההון החרדים, הנגידים שמסייעים לעולם התורה והפעם על ר' שלמה יהודה רכניץ אחד הבולטים בתומכי עולם התורה שלא מהסס להביע את דעתו (ברנז'ה)

ישראל כהן | כיכר השבת |
שלמה רכניץ (צילום: יח"צ)

עשרות נדיבים, אלי הון ונגידים מחו"ל נחשבים בעשור האחרון לתומכים הגדולים של עולם התורה והישיבות אולם נדמה כי שם אחד בולט מעל כולם בשל היקף תמיכותיו ועוצמת תרומותיו שגורמים לעשירים רבים ללכת בעקבותיו, המדובר בנגיד שלמה יהודה רכניץ.

רכניץ, שנוהג בשנים האחרונות להגיע לישראל לעיתים תכופות ומתארח באחד המלונות המפוארים בירושלים שם עולים אליו לרגל רבנים, ראשי ישיבות,חברי כנסת, עסקנים ואנשי ממשל בכדי להיעזר בו ובנדיבות לבו למעשי תורה וחסד. הוא מצידו מנצל את קשריו הענפים לסייע במה שניתן אם בממון ואם בפעילות ציבורית כלוביסט של איש אחד.

רכניץ נולד בלוס אנג'לס, קליפורניה. למד במתיבתא לונג ביץ' ובראיון שהעניק בעבר סיפר כי "המקום היחיד שהייתי טוב בו הוא מגרש הכדורסל". בגיל 17 החל ללמוד בישיבת מיר בירושלים. מיר היא אחד המוסדות שבהם הוא תומך ביד רחבה כיוון שחש כלפיה הכרת הטוב משום ששם נבנה ברוחניות.

כשהגיע לפרקו נישא לתמר, בתו של הגאון רבי ישראל בילסקי זצ"ל. בני הזוג מתגוררים בלוס אנג'לס עם ששת ילדיהם.

רכניץ בן ה-45 עלה לגדולה כאשר פתח עם אחיו התאום, סטיב (ישראל זאב), רשת המספקת ציוד לבתי אבות ולבתי חולים. בהמשך הפכו השניים לבעלי רשת בתי האבות הגדולה ביותר בקליפורניה וכן בהשקעות בנדל"ן. בחודשים האחרונים הוריד רכניץ במעט פרופיל תקשורתי וציבורי, זאת בין היתר גם בשל פרסומים שליליים אודות בתי האבות שבהנהלתו בכלי תקשורת אמריקאיים בשנה האחרונה.

"הוא גאון פיננסי", מספר אחד הגורמים המצוי עמו בקשר. "האמת, הוא גאון בכלל. יש לו זיכרון פנומנלי, יכולת ניתוח והוא יודע להפריד בין עיקר לטפל. מי שמתחבב עליו הוא יתרום לו ללא גבול", מציין הגורם.

מכר נוסף מספר כי רכניץ נחשב לעתים לבלתי צפוי. הוא יכול להחליט פתאום על איזה פרויקט כלכלי, או פילנטרופי או אפילו מוזיקלי וללכת עליו בכל הכוח. לא תמיד כולם מבינים מה המטרה הסופית, אבל הוא משוכנע בלהט פנימי עמוק שעושה את הדבר הנכון ובמרבית הפעמים מתברר כי צדק.

לרכניץ ולאשתו יש קרן צדקה בעלת שם מקורי במיוחד: "קרן הצדקה שלמה ותמר רכניץ". מדי יום שישי צובאים על ביתו נזקקים רבים שנעזרים בזוג הנדיב.

רכניץ מרבה לתרום לישיבות וכוללים, בפרט לרשת הכוללים בראשות הגרש"ב סורוצקין. בניין כולל עטרת שלמה במודיעין עילית קרוי על שמו, והוא תורם עבור מאות האברכים שלומדים שם. לישיבת מיר תרם רכניץ 5 מיליון דולר לאחר פטירת ראש הישיבה הגרנ"צ פינקל זצ"ל וכן מידי שנה הוא תומך בסכומים נכבדים.

המליארדר החרדי מעורב גם ביוזמות ציבוריות ולפני הבחירות האחרונות ניסה לתווך במשבר בתנועת ש"ס ולצורך כך אף ניסה לערב את מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן אליו הוא נחשב מקורב ביותר. רכניץ מקורב גם מאוד לביתו של מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי ומאמין כי בנו יחידו נולד לו לאחר כל הבנות בזכות ברכת הרב.

רכניץ מזוהה בציבור החרדי כמי שתורם בעיקר למוסדות ליטאיים, אולם מתברר כי לא רק. בשנים האחרונות הגדיל איל ההון את תרומותיו גם לחסידות חב"ד וכן למספר חסידויות.

במהלך ביקורו בארץ בחג הסוכות האחרון ביקש רכניץ לתרום גם לאדמו"רים. כיוון ששהה באותה העת בעיר בני ברק ביקש לפתע בצעד נדיר המלמד על מידת מקוריותו של רכניץ ועל החשיבה מחוץ לקופסה, מנהגו האישי לקחת אותו למעונו של כ"ק האדמו"ר מויזניץ'. "הוא גר בקרבת מקום?", שאל רכניץ ומשהשיבו לו בחיוב הורה, "קחו אותי אליו".

המקורבים ההמומים לא ידעו למי לפנות והחליטו לנסוע לקריית ויזניץ'. רכניץ הגיע, דפק בדלת ביתו של האדמו"ר ומיד כשנכנס נועד עם הרבי ולתדהמת החסידים העניק צ'ק בסך מאה אלף דולרים לטובת מוסדות התורה של החסידות.

"ברגע אחד הכל קרה", מספרים גורמים בחסידות, "הוא נכנס וביקש לסייע. כל הכבוד לאיש הזה שמעולם לא פגש ברבי ומעולם לא ביקר במוסדות ובהחלטה של רגע החליט לתרום".

יצוין, כי רכניץ מקושר לא רק עם רבנים ואישי ציבור חרדיים, שמו אף נמנה ברשימת התורמים למסע הפריימריז של ראש הממשלה בנימין נתניהו, אליו הוא נחשב מקורב וכשהוא מגיע לארץ נפגש עמו בנושאים שונים. בארה"ב הוא תורם רבות לוועד היהודי אמריקאי המסייע לכלל האוכלוסייה היהודית ואף תרם רבות לחיילי צה"ל כמו גם למבצעי צדקה נוספים.

בעבר שמו נקשר כמי שהיה מעורב במאמצי התיווך לשחרור האסיר יעקב אסטרייכר שהיה כלוא בבוליביה ואף נפגש עם השחקן ההוליוודי שון פן, לשם כך. בעבר אף יזם רכניץ מופע אחדות ותפילה ענק בכיכר רבין בלב תל אביב בהשתתפות כמאה אלף איש מכל גווני הקשת למענם של שלושת הנערים הי"ד שנחטפו בגוש עציון.

רכניץ מתגורר בלוס אנג'לס בבית פשוט למדי לעומת עושרו הרב. הוא "מתזז" בין עסקיו הענפים לבין פעילותו הציבורית ובאמצע אף אינו שוכח את חיבתו לתחום המוזיקה כאשר לחניו הידועים פשטו זה מכבר בעולם הישיבות וזכו ולמקום של כבוד במוזיקה החסידית.

באירוע שערך בחורף האחרון השתתפו סוללת ענקי הזמר ביניהם האמנים אוהד מושקוביץ, מרדכי בן דוד, מוטי שטיינמץ, בני פרידמן, איציק דדיה, עוזיה צדוק, מוטי רוטמן, דניאל אהביאל עם התזמורת של גרשון פריישטט. במרכז האירוע ביצע הנכד הרב אליהו קפלן ממעלה אדומים בעצמו את הניגון של סביו "שקעה חמה" יחד עם התוספת של ר' שלמה יהודה "זרחה חמה".

השיר המיתולוגי שהושר בישיבות ליטא לפני השואה, "שקעה חמה" זכה כאמור לתוספת אופטימית אותה כתב רכניץ שחש לשיר זה קשר אישי פנימי.

רכניץ איתר את נכדו של רבי אלי' קפלן מלחין השיר וביקש את רשותו להלחין את המשך המילים תחת הכותרת "זרחה חמה". מספר ל"כיכר השבת", הנכד ר׳ אלי קפלן ממעלה אדומים. "לאחר ששמעתי את הלחן החדש התקשרתי חזרה בבכיות ובהתרגשות מיוחדת וגיליתי לר׳ שלמה יהודה סוד. לאורך השנים ניסתה המשפחה להלחין חלק נוסף לשיר מכיוון שהמילים המקוריות של השיר אינן משקפות את אישיותו האמיתית של הסבא, כי באמת הסבא ר׳ אלי קפלן היה אדם שמח ואופטימי במהותו ומרגש מאוד לדעת ששלמה יהודה הצליח לכתוב מילים שלדעתי אם הסבא היה חי כך בדיוק הוא היה מבצע את זה.

הנכד מספר כי בשנים האחרונות נשכח מעט השיר הידוע ובמשפחה אף התביישו בו מעט בשל עצבותו של הלחן והמסר העגמומי. כעת השיב רכניץ את העטרה ליושנה ונתן לשיר זוהר משלו מה שגורם לו להתקבל שוב בתפוצות ישראל.

הגאון הרב יצחק דוד גרוסמן את המיקרופון ופתח בנאום חוצב להבות על היקף תמיכותיו של רבי שלמה יהודה למען עולם התורה. "יש הרבה פילנתרופים", זעק הרב גרוסמן, "יש הרבה נגידים, אבל יש רכניץ אחד. אדם שנותן את כל כולו למען החזקת תורה, זה דבר שלא מצאנו".

רכניץ לא מפחד לומר את אשר על ליבו, על פי המשפט הידוע "בעל המאה הוא בעל הדעה" כשהוא נואם באירועים מרכזיים ללא מורא. חגיגת סיום קריאת הש"ס בניו ג'רזי בקיץ 2012 היה אחד האירועים הגדולים בציבור החרדי בארה"ב. האירוע החגיגי, שמתרחש רק פעם בשבע שנים וחצי התקיים באצטדיון 'מטלייף' יותר מ־90 אלף בני תורה, בטקס התורני הגדול ביותר בעולם. הנואם המרכזי היה רכניץ עצמו, שסייע לממן את הפרויקט.

בשנה האחרונה היה שמו של רכניץ מעורב בעניין ציבורי ראשון במעלה כאשר במהלך נאום מרכזי בדינר לטובת ישיבת ליקווד תקף בנוכחות ראשי הישיבה את מנגנון האפליה והאליטיזם בעיר שנחשבת למעוז התורני בארה"ב.

"למה פוגעים אצלינו בנשמות טהורות וקובעים כי יש יהודים טובים יותר ויש יהודים טובים פחות, מי התיר לעשות זאת" זעק רכניץ מעומק ליבו בנאום בן יותר מחצי שעה שנחרט ביומן ימיה של יהדות אמריקה. לאחר מכן בעקבות הסערה הציבורית שנוצרה ודברי הביקורת שהוטחו בו, התנצל מעט רכניץ והסביר, כי לא התכוון חלילה להטיף מוסר לגדולי ישראל.

כדי להבין מעט על התנהלותו המפתיעה של המיליארדר הנדיב מספיק לעקוב אחר אחד המסעות שלו בשנה האחרונה במהלך ביקורו האחרון בישראל בחג הסוכות האחרון הופתע כאשר בשדה התעופה באירלנד בדרך לישראל ראה רכניץ קבוצת של כ-400 חיילי מארינס אמריקאים הנאלצים לאכול מאכלים פשוטים לעומת מפקדיהם שזכו למנות וי.איי.פי. רכניץ בלבו הרחב העניק לכל חייל סכום של 50 דולרים וביקש מכל אחד מהם שיקנה לעצמו אוכל משובח יותר לרווחתו.

לאחר מכן הסביר לחיילים את הרציונל העומד מאחורי התרומה, כשהוא מתחיל בלשון הלצה: "אתם רוצים לדעת למה יהודי אמריקאי בגובה מעל 2 מטר ובמשקל 170 קילו לא משרת בצבא האמריקאי? זה כי אני מפחד לעשות מה שהם עושים בשבילי ובשביל המשפחה שלי אבל אתם עושים זאת בשבילנו".

בשלב זה הרצינו פניו של רכניץ והוא סיפר לחיילים: "עכשיו אני בדרך לישראל ואני גאה בכך שאתם עוזרים במלחמה נגד הטרור, אתם נלחמים יחד עם מדינת ישראל והעם היהודי לצידו, נגד הטרור בכל העולם. אשריכם שזכיתם וזו זכות גדולה בשבילי לסייע לכם", אמר רכניץ לחיילים שהודו לו על נדיבות ליבו.

לאחר שסעדו את ליבם, הגיעו החיילים לומר תודה ולהצטלם עם הנגיד. אחד מהחיילים ניגש בצד לשלמה וחשף בפניו את העובדה כי הוא היהודי היחיד ביחידה הזו וכי חש גאווה וקידוש השם בעקבות מעשהו של רכניץ. "אני מתגורר בקנטאקי", סיפר החייל היהודי, "ולא קל לי לשמור על התורה והמצוות במהלך שירותי הצבאי. מפעם לפעם החברים ליחידה מגחכים עלי בגלל יהדותי", סיפר החייל. "הם לא הבינו מה זה תפילין ומה זה הטלית שאני לובש והיו צוחקים. כעת אירי שפגשו אותך אני בטוח שחברי ליחידה מבינים מה זה יהודים וגם אני עצמי חש גאווה להשתייך לעם הנבחר. אני חש שהפכתי בעצמי לגיבור לאומי", אמר בהתרגשות.

רכניץ הגיע לישראל והתחנה הראשונה הייתה סוכת הענק אותה תרם בישיבת מיר. שלמה יהודה נחשב לבן בית בבית ראשי הישיבה להם הוא תורם כאמור סכומי כסף אדירים. יממה לאחר מכן היה הנגיד אורח הכבוד בסוכה הגדולה כאשר ראש הישיבה הגאון רבי אליעזר יהודה פינקל והמשגיח רבי אהרון חדש רוקדים עמו יחד במשך דקות ארוכות.

לקראת סיום הפתיע הנגיד את ראשי הישיבה ואת התלמידים כשהבטיח להכפיל את המילגה החודשית לחודשיים הקרובים. לדברי גורמים בישיבה מדובר בתרומת ענק המסייעת הן למנהלי הישיבה והן לאברכים ולבחורים. לדבריהם, ״חוץ מתרומתו הקבועה למוסדות ישיבת מיר והמבצעים תרם ר׳ שלמה יהודה חלוקה כפולה לחודשים חשוון ולחודש ניסן (חודשי החגים) כדי לעזור לאברכים באופן אישי לכל אחד ואחד לצרכיהם המיוחדים בחגים ולבני משפחותיהם.

לאחר מכן המשיך הגביר לישיבת חברון בגבעת מרדכי שם ציפו לבואו בהתרגשות רבה תלמידי ורבני הישיבה כשלוש שעות בסוכת הישיבה, שם שר שוב יחד עם האלפים את הניגון "שקעה חמה - זרחה חמה", שיר שהתקבל בהתלהבות ע"י ראשי הישיבה והבחורים. לאחר מכן לבקשת ראשי הישיבה דיבר שלמה יהודה בספונטניות ואמר ״אצלי זה כמו חלום לעמוד ולדבר כאן לבחורים מישיבה עם היסטוריה העשירה והאדירה כמו ישיבת חברון, וחוץ מהתרומה הרגילה שאני רגיל לתרום לישיבה באופן קבוע אני מעוניין לעשות משהו מיוחד בשביל הבחורים החשובים אל תתביישו תגידו משהו".

אחרי חצי שעה פנו כמה מהבחורים וביקשו לדאוג למיזוג אויר בפנימיות, רכניץ ביקש רשות מהראש ישיבה ולאחר אישורו ותוך כדי דיבור תרם סכום עצום לטובת התקנת מערכת מזגנים משוכללת בפנימיות. "אני ראיתי אותו רושם במקום צ'ק שמן של מיליון ומאתיים אלף דולר", סיפר ל"כיכר השבת" אחד הבחורים בהתרגשות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר