משבר הקורנפלקס

בגלל 'תלמה': במשרד הבריאות שוקלים להקשיח את הנהלים

מציאת הזיהום בקו הייצור של תלמה והעובדה שהחברה לא דיווחה עליו למשרד הבריאות כיוון שלא הייתה מחוייבת, מביאה את המשרד לשקול מחדש את הנהלים. בינתיים, הלקוחות חוששים (בריאות)

דניאל הרץ | כיכר השבת |

משבר הקורנפלקס של תלמה נמשך ונראה שהחברה תשלם ביוקר על התנהלותה מול הלקוחות ומול משרד הבריאות. עד היום כאשר נרשמה תקלה במפעל לייצור מזון, החברה הייתה פטורה מלדווח לצרכנים או למשרד הבריאות על התקלה כל עוד היא קרתה בין כותלי המפעל ולא מדובר במוצרים שהגיעו כבר למדפים ויש להחזיר אותם.

אולם כעת בעקבות הפרשיה האחרונה והעובדה שמדובר בתקלה שנמשכה זמן רב, במשרד הבריאות מדווחים על כוונה לשקול מחדש את הנהלים, כך שגם אם יש תקלה בתהליך הייצור של המוצרים, אשר עלולה לסכן את בריאות הציבור, יועבר דיווח לצרכנים או למשרד הבריאות אף שהמוצר לא שווק. המטרה היא לתת את המידע לציבור שיחליט האם ואיך לצרוך את המוצרים של החברה שנמצאים על המדפים מתוך תהליך של יצירת שקיפות מלאה. יחד עם זאת מבקשים במשרד הבריאות להבהיר: "האירוע של הקורנפלקס הוא אירוע צרכני ולא אירוע בריאותי מכיוון שהמוצרים הנגועים לא הגיעו למדפים ולא הייתה סכנה ממשית לציבור".

בשבוע שעבר השמיעו גורמים במשרד הבריאות טענה כלפי יוניליוור על כך שלא דיווחה על התקלה. "נכון שבנקודת הזמן הזו אין חובת דיווח, אבל יחד עם זאת לא מדובר בחברה קטנה אלא בענקית מזון — והיה מצופה ממנה לדווח על תקלה שכזו למשרד הבריאות לפני שהיא מתפרסמת בתקשורת. לא ייתכן שאנחנו קוראים על הסיפור הזה בחדשות ואין לנו מושג במה מדובר", אמר בכיר במשרד ל-ynet. עוד הוא טוען כי "צריך לזכור שמדובר במוצר שנמצא כמעט בכל בית בישראל. ילדים צורכים דגני בוקר כמוצר בסיס. איך חברה מנסה להעלים את האירוע הזה?"

כזכור, ביום רביעי האחרון פורסם שיש מחסור במוצרים של חברת יוניליוור - "קורנפלקס של אלופים" ו"דליפקאן" של תלמה - אחר שהתברר כי נמצא זיהום ככל הנראה חיידק סלמונלה במוצרים. בחברה ניסו בתחילה להסתיר את העובדות מהציבור, אך לאחר שנחשף בתקשורת כי הפצת המוצר נעצרה - נאלצה החברה לדווח על האירוע החמור למשרד הבריאות. רק אז התברר כי ייצור המוצרים הופסק בשל זיהום וכי ישנם חיידקים במפעל הדגנים של החברה. בעקבת גילוי הזיהום תשמיד חברת יוניליוור בימים הקרובים עשרות אלפי קופסאות דגני בוקר.

בנוסף, התברר כי עצירת קווי הייצור לא הייתה בבחינת אירוע חד־פעמי, אלא התנהלות חוזרת, לאחר שהזיהום החל כבר לפני חודש. החברה עצרה את הייצור וחידשה אותו כעבור זמן מה, בלי לעדכן את הצרכנים או את משרד הבריאות.

בחברה עצמה יצאו לאחר התפוצצות הפרשיה בקול רעש גדול בהודעה רשמית ללקוחות שפורסמה בעיתונים השונים:

"מערך בקרת האיכות של תלמה הינו מהמתקדמים והמחמירים בישראל ובעולם ומוודא בכל יום שכל המוצרים שיוצאים ממפעל הדגנים שלנו יהיו בטוחים לחלוטין לשימוש.

"לאור אי הבהירות אשר נוצרה לאחרונה, אנו מבקשים להבהיר כי במהלך אחת מבדיקות הביקורת הקפדניות שלנו לפני כחודש ימים , נמצא זיהום באחד מקווי האריזה במפעל וכתוצאה מכך הופסקה פעילות הקו. בזכות מערך בקרת האיכות המתקדם שלנו אף אחד מהמוצרים מקו זה לא הגיע לשוק או לצרכנים מפעלנו חזר עבודה מלאה כעבור מספר ימים".

"אנו מתנצלים מעומק הלב על אי ההבנה והמידע המבלבל. כצרכנינו במשך שנים הנכם שותפים לדרך ולכן חשוב לנו להדגיש כי חברתנו מעולם לא התפשרה ולעולם לא תתפשר על בטיחות מוצריה. ובריאות צרכניה במידה והיה קיים חשש ולו הקל ביותר לגבי מוצר שאינו תקין אשר יצא ממפעלנו היינו מיד מודיעים על כך לציבור. כל מוצרי תלמה בחנויות ואצלכם בבית בטוחים לחלוטין לאכילה ", נכתב במודעה.

האם הציבור משתכנע? לא כל כך. "לא כדאי לכם לקנות", אמר לקוח שראה אותי מתעכב ליד מפי הקורנפלקס, "יש בזה חיידקים, זרקתי גם את מה שיש בבית", הוסיף. לקוחות נוספים בחרו בדגנים של חברות אחרות ונמנעו מדגני תלמה. "אני יודעת שאמרו שאין כבר כלום, אבל למה שאקח סיכון על הילדים שלי", אמרה ל"כיכר השבת" אחת מהם. ביונילוור חברת העל ששולטת בתלמה יצטרכו ככל הנראה להתמודד עוד תקופה עם תוצאות הפרשיה שתלמד ככל הנראה גם בבתי ספר ליחסי ציבור, כיצד לנהוג או יותר נכון כיצד לא לנהוג בעת משבר שכזה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר