המלחמה בטרור

נהרסו בתיהם של שני המחבלים משרונה • צפו בתיעוד

בתי המחבלים מהפיגוע במתחם שרונה לפני כחודשיים נהרסו הלילה בהוראת הדרג המדיני. השניים שרצחו ארבעה ופצעו אזרחים נוספים, הועמדו לדין וצפויים לעונשי מאסר ארוכים (צבא וביטחון)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: דובר צה"ל)

בהתאם להנחיית הדרג המדיני, הרסו הלילה (חמישי) כוחות צה"ל בחטיבה המרחבית יהודה בשיתוף לוחמי משמר הגבול והמנהל האזרחי את בתיהם של המחבלים שבצעו את פיגוע הירי במתחם "שרונה" שבתל אביב ביוני האחרון, בו נרצחו ארבעה ישראלים ונפצעו מספר אזרחים נוספים.

"בבוקר יצאנו מהבית, הלכנו להסתפר וסידרנו את עצמנו", סיפרו המחבלים בחקירתם. "יום לפני דיברנו עם נהג שמעביר עובדים לא חוקיים שאין להם אישורים ונסענו איתו עד שגב שלום. נכנסנו שם לדירה של מישהו, התקלחנו והחלפנו בגדים. יצאנו לאחר מכן לתחנה המרכזית בבאר שבע וראינו שיש שער שמגלה מתכות, אבל בגלל שלבשנו חליפות לא חשדו בנו ונכנסנו לקניון".

אחד המחבלים היורים הסביר, כי תחילה תכנן לבצע את הפיגוע ברכבת, כי לדבריו הוא ראה שהרכבת היא יעד טוב לפעולה. "ברגע שהיא מתחילה לנסוע אין בה שוטרים וקשה לאנשים לברוח ממנה. ראינו שאנחנו לא יכולים להכנס לתחנת הרכבת כי הייתה הרבה אבטחה ואז התחלנו ללכת בכביש לחפש מקום על מנת לבצע את הפעולה. ראינו בחור יהודי שאלתי אותו באנגלית איפה יש בתי קפה ומסעדות והוא הסביר לנו".

חברו, המחבל הנוסף גילה למה הם בחרו את בית הקפה שבו ביצעו את הפיגוע. "ראינו שיש בית קפה שמוכר גלידה ושתייה והחלטנו לשבת שם", סיפר, "נכנסו לבית קפה וישבנו שם על הכיסאות אחד מול השני, כל אחד שם את התיק שבתוכו הנשק ליד רגליו. לאחר מספר דקות ניגשה אלינו המלצרית ודיברה איתנו בעברית. אמרה לה שאנחנו מדברים ערבית והיא דיברה איתנו בערבית למרות שהיא יהודיה. לאחר מכן המלצרית נכנסה לבית קפה ואמרתי לחאלד שלא יפגע בה כי היא דיברה ערבית".

לאחר חמש דקות הם פתחו את התיקים והחלו לירות באנשים: "יריתי באדם שהיה בצד ימין שלי, הוא החזיק את נשימתו, לא יודע איפה פגעתי בו. לעבר האישה יריתי בערך חמישה כדורים ואז הנשק נפל לי. הרמתי את הנשק וניסיתי לירות פעם נוספת, אך הנשק נתקע ולא ירה, אז זרקתי אותו על אדם שנפל בבית קפה וחאלד ירה ללא אבחנה".

מוחמד שהצליח לחמוק מהמאבטחים שרצו לכיוונם לאחר שחאלד כבר נתפס, תיאר את הרגעים שבהם נכנס לבית הסמוך, בו נתפס: "במהלך הריצה נכנסתי לבניין וראיתי גבר ושלוש נשים בורחים ורצים לעבר מבנה. אני ברחתי איתם לבניין ואדם פתח את הדלת ונכנס לתוך ביתו. אני, הגבר ושלוש הנשים ישבנו על כיסא מעץ בתוך הבית. הגבר יצא מהבית, חזר מהר, הצביע לעברי, השכיב אותי על הרצפה, שם אקדח על ראשי והנשים קראו למשטרה".

בנוסף, במהלך הלילה חשפו כוח מחטיבת החילוץ בשיתוף כוח ממשטרת מחוז ש"י ומשמר הגבול 4 מחרטות לייצור נשק בלתי חוקי בכפר אל קוביבה בבנימין אשר הועברו לכוחות הביטחון. חשוד בהחזקת אחת המחרטות נעצר בכפר קטנה והועבר לחקירה. כמו כן, בח'רבת אבו סלמאן שבאפרים חשפו כוחות צה"ל בשיתוף שוטרי מחוז ש"י רובה בייצור עצמי ושני אקדחי אוויר אשר הועברו לידי כוחות הביטחון.