שלמו יותר, קבלו פחות

רפורמה חדשה בקופות החולים: הייעוץ הרפואי מתייקר בצורה דרמטית

משרד הבריאות העביר רפורמה חדשה בכל הנוגע להתייעצות עם רופא מומחה והתיר לקופות החולים להעלות את המחירים. בכל הקופות ישלמו החולים כפול מבעבר (חדשות בריאות)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

במסגרת הרפורמה בניתוחים הפרטיים ("הסדר החזר"), שנכנסה לתוקף ב-1 ביולי, נקבע שלא ניתן יהיה עוד ללכת לרופא מנתח באופן פרטי ולקבל החזר מקופת החולים על ידי הצגת חשבונית, ואפשר יהיה לבחור מנתח רק מתוך רשימה סגורה של הקופה בה החולה מבוטח.

הרעיון כשלעצמו לא רע ואמור לרסן את שכר הרופאים, אלא שמתברר שהמהלך הביא לעלייה חדה במחיר ההשתתפות העצמית שאנו האזרחים משלמים כל אימת שמבקשים להתייעץ עם רופא מומחה, זאת לאחר שמשרד הבריאות אישר לקופות החולים להעלות את מחירי ההשתתפות העצמית, שבשורה האחרונה הלקוחות מקבלים פחות ומשלמים יותר.

כל אחד מאיתנו יודע שבהגיע רגע האמת, חשוב לו להתייעץ עם רופא מומחה. בדיוק בשביל זה אנחנו משלמים כל החיים לביטוחים המשלימים בקופות החולים. אך לאחר שעד היום מחיר השתתפות העצמית היה סמלי, כעת הוא עלה במאות אחוזים. בחלק מהקופות הוא עלה בחמישים שקל לייעוץ ובקופות אחרות בשלש מאות וחמישים שקל. עליית מחירים של מאות אחוזים.

על פי בדיקת ynet כל קופות החולים העלו את המחירים. כך למשל בכללית שירותי בריאות היה נהוג עד עכשיו לשלם 120 שקל עבור קבלת ייעוץ, אבל מ-1 באוגוסט התעדכנו התעריפים והמחיר טיפס ל-170 שקל לייעוץ גם עבור רופאים מייעצים ולא רק עבור רופאים מנתחים. גורמים בקופת החולים טענו שהם דווקא ניסו להתנגד להתייקרות במחיר ההשתתפות העצמית כדי למנוע כעס של מבוטחים ואולי פגיעה בשירותי הייעוץ, אולם דווקא במשרד הבריאות התעקשו לחייב לבצע את ההעלאה.

בלאומית לא הייתה רשימת מומחים סגורה עבור ייעוץ עד כה, וכעת דמי ההשתתפות העצמית עבור קבלת ייעוץ ממומחה יעמדו על 200 שקל. לפי אתר האינטרנט של קופת חולים מאוחדת מחירי ההשתתפות העצמית ינועו בין 200 ל־250 שקל בהתאם לרופא המייעץ ובמכבי שירותי בריאות המחירים נעים בין 300 ל־500 שקל עבור ייעוץ מרופא.

לפני הרפורמה מבוטח של מכבי היה יכול לקבל ייעוץ מכל רופא, לא משנה מה מחירו ולקבל החזר של 600 שקל, כך שאם ביקור אצל רופא עולה 800 שקל, בפועל הוא שילם 200 שקל. כיום בחלק מהמקרים מטופל שייגש לאותו רופא ויבקש חוות דעת רפואית עלול לשלם בחלק מהמקרים בפועל גם 400 שקל, כפול ממה ששילם עד עכשיו. בחלק מהמקרים יש גם ירידה במחיר – תלוי במחיר שגבה הרופא.

ההערכות הן שמכבי גובה את המחירים הגבוהים ביותר מאחר שעד עתה לא היה לקופה הסדרים עם רופאים פרטיים שלא נכללו ב"ארגון הרופאים העצמאיים של מכבי" ולכן במהלך המו"מ היה למכבי קשה יותר לקבל מחירים אטרקטיביים יותר מהרופאים ומי ישלם את זה כמובן? הלקוחות שזקוקים לרופאים ואין להם ברירה.

בנוסף, המבוטחים של מכבי נחשבים לכאלו שמממשים את הזכאות שלהם משירותי הביטוח הרבה יותר מאשר בקופות החולים האחרות – דבר שמקשה על מצבה הכלכלי של הקופה ולכן המחירים של השתתפות העצמית של המבוטח גבוהים יותר. כלומר, אם אתם בקופה הזו כבר מגיע לכם עונש.

וכאילו לא די בזה הרי כל פרוצדורה רפואית עולה יותר כסף. כך למשל צינתורים שמחירי ההשתתפות שלהם עלו ל-4,000 שקל כשבעבר היו כמה מאות שקלים בלבד. ואילו למשל ניתוחים לקיצור קיבה שנעשים רבות בציבור החרדי עלו עד 9,900 בעוד שבעבר עלו פחות מאלפיים שקל.

גורמים במשרד הבריאות טענו שעליית המחירים נובעת מהחשש שהעלות הנמוכה עד כה תגרום להרבה מטופלים להעדיף לפגוש את הרופאים שלהם באופן פרטי דרך הביטוח המשלים – במקום במערכת הציבורית. "עליית המחירים נועדה לשים חסם שנועד שיגרום למטופלים לחשוב פעמיים לפני שהם הולכים לייעוץ דרך הביטוח המשלים", אמרו גורמים במשרד.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר