עושים סוף: 10 דרכים יעילות לטיפול בהזעת יתר

כל מי שסובל מהזעת יתר יעיד כיצד תופעה זו מכבידה, טורדנית ובאופן כללי, מסרבלת כמעט כל פעולה פשוטה, שלא נדבר על הצד האסתטי. לא עוד: המדריך השלם למניעת הזעת יתר (בריאות)

ד"ר מיכאל שראל | כיכר השבת |
הזעת יתר. מסרבלת כמעט כל פעולה פשוטה (צילום: shutterstock)

הזיעה היא המנגנון הגופני העיקרי לצורך קירור הגוף. ההזעה הראשונית נגרמת כתוצאה מתהליך פיזיולוגי; בקצות העצבים הסימפתטיים - אלו האחראים על הגברת הזיעה במצבים נפשיים שונים - מתקבלת הוראה להפריש אצטילכולין. כאשר זה מצטבר בכמויות גדולות, נוצרת הזעת יתר.

הזיעה המופרשת באדם מקורה בשני סוגים של בלוטות: האפוקריניות והאקריניות. הבלוטות האפוקריניות מוגבלות לבית השחי, לעפעפיים ולתעלת השמע החיצונית ואזורים אינטימיים. הן מפרישות נוזל חלבי חסר ריח ונמצאות תחת השפעה של אדרנלין במחזור הדם. הבלוטות מופעלות באמצעות גירוי רגשי - פחד, התרגשות, חרדה, מבוכה.

תפקידן העיקרי של הבלוטות האקריניות הוא וויסות חום הגוף, ולכן הן פזורות על פני העור, ומופיעות בצפיפות יתרה בכפות הידיים, ברגליים ובבית שחי. בלוטות אלו מופעלות באמצעות חום הגוף.

כיצד נגרמת הזעת יתר?

הזעת יתר בלילה היא הזעה משמעותית, כזו שגורמת למצעים ולבגדים להיות רטובים. הזעת יתר נגרמת בשל מחלות שונות, לחץ נפשי או שינויים הורמונליים שמשפיעים על בלוטת ההיפותלמוס במוח, זו שאחראית על וויסות החום בגוף. ישנן דרכים רבות להתמודד איתה, אך בראש ובראשונה יש לבצע בדיקות ולבחון ממה היא נגרמת.

הנה 8 דרכים לטיפול בהזעת יתר - מהפשוטה למורכבת יותר:

1. לבישת ביגוד מתאים

לבישת בגדים מתאימים אשר מאפשרים אוורור של הגוף בעיקר באזורים הנוטים להזעה מרובה, יכולה לסייע לסובלים מהזעת יתר. זהו פתרון טכני יחסית, אך שימוש בסוג בד נכון וגזרה מתאימה יכולים להפוך את ההזעה לקצת יותר נסבלת.

בעיקר באזור בית השחי והגב חשוב להקפיד על בדים נושמים, נקודות אוורור בבית השחי (מצוי בעיקר בחולצות גברים) וחולצות שאינן צמודות מידי. הטיפולים המקומיים המומלצים על ידי הדרמטולוגים כוללים שימוש בטלק ועמילן, שתפקידם לספוח את הזיעה העודפת.

2. צריכת תרופות

הטיפולים הפשוטים ביותר לטיפול בתופעת הזעת יתר בידיים הם באמצעות תרופת המרשם אנהידרול פורטה ANHYDRIL ותרופה OXYBUTYNIN 2.5 -5 מ"ג ליום (ת.ל. פריחה דלקת בדרכי השתן, עצירות ואלרגיה), תרופות צמחיות או משחות. טיפולים אלה נחשבים לפחות יעילים, אך מומלץ לנסות אותם טרם הטיפולים המורכבים יותר.

3. דיקור

במסגרת טיפול בדיקור, המטפל דוקר את הנקודות האחראיות על ויסות מנגנון ההזעה ובכך פותח אותן ומאפשר זרימה וכיול של המנגנון. לפי תורת הדיקור, הנקודות שמשפיעות על הזעה ממוקמות בבטן ובפנים שוק הרגל.

4. פרחי באך

טיפול זה עושה שימוש בתמציות פרחי באך המורכבות מ- 38 סוגי פרחים שונים, ומסייע בעיקר להרגעת המטופל כאשר הוא מתחיל להזיע. תמציות באך עובדות על המרכיב החרדתי של הזעת יתר, וכאשר האדם רגוע, כך גם גופו.

5. רפואה סינית

הרפואה הסינית מאמינה כי התזונה היא מרכיב מרכזי באדם, הפועל ומשפיע על גופו. אנשים שסובלים מהזעת יתר ויפנו לטיפול ברפואה סינית יתבקשו לעשות שינוי תזונתי ולהימנע ממזונות "חמים" אשר מעלים את טמפרטורת הגוף ומעודדים הזעה.

ברשימת מזונות אלו ניתן למצוא מאכלים חריפים, מטוגנים ומאכלים המכילים קפאין. מנגד, הסובלים מהזעת יתר יתבקשו לאכול יותר מזונות המחזקים את הכליות והריאות דוגמת אורז, חיטה, שעועית, תפוזים, נבטים, אגסים ותפוחים וכן לצרוך מזונות "קרים" המצננים את הגוף כמו מלפפון וחסה.

6. רפלקסולוגיה

הטיפול רפלקסולוגי מתמקד בלחיצה על נקודות האחראיות על ויסות החום והמים בגוף ועל כמות הזיעה המופקת ממנו. הנקודות העיקריות נמצאות באזור הסרעפת - ריאות ואזור הכליות.

7. נטורופתיה

בדומה לרפואה הסינית, הנטורופתיה מאמינה כי לגוף יכולות ריפוי עצמיות אשר ניתן לסייע להן באמצעות תזונה נכונה ומותאמת. הטיפול הנטורופתי להזעת יתר כולל שתיית לימון סחוט, שתיית תה מנטה, קמומיל, ברוש, סרפד, תות ופסיפלורה, שתיית מרווה וכן השריית הרגליים בחומץ תפוחים מהול במים.

8. יונטופורזיס

יונטופורזיס (Iontophoresis) היא שיטה נוספת לטיפול בהזעת יתר, במיוחד בכזו המתרחשת בעיקר בכפות הידיים והרגליים. השיטה מתבססת על הכנסת חומרים יוניים אל העור ויצירת זרם חשמלי. הטיפול אורך 25-30 דקות ביום.

9. הזרקת בוטוקס

הרעיון בהזרקת בוטוקס הוא שיתוק הגירוי בין העצב לבלוטות הזיעה. כאשר הבלוטות אינן מקבלות הוראה להפריש זיעה, נמנעת גם הזעת היתר. בהזרקת בוטוקס מסמנים נקודות באזורי ההזעה ומחדירים את החומר בהזרקה תת עורית באמצעות מחט קטנה ודקיקה.

יתרון בולט של השיטה הוא התאמתה לכל אזורי ההזעה, אך זהו טיפול זמני ויש לחזור עליו אחת למספר חודשים, בדרך כלל בין 3-10 חודשים.

10. ניתוח לפגיעה בעצבי ההזעה

זו השיטה המורכבת ביותר לטיפול בהזעת יותר, וכוללת פעולה ניתוחית המתבצעת על ידי כירורג פלסטי בשיטה האנדוסקןפית - החדרת מערכת אופטית לתוך חלל בית החזה דרך חתך קטן בבית השחי. במהלך הניתוח מתבצעת פגיעה בבלוטות ההזעה בבית השחי שמטרתה לנתק את העצב הסימפתטי בגובה T2 ו-T3.

ללא ספק, זהו הטיפול היעיל והדפיניטיבי להפסקת הזעה בכפות הידיים ובתי השחי. הניתוח הוא פשוט וכמעט ללא סיבוכים. אחת מתופעות הלוואי הפחות רצויות בעקבות הניתוח היא 'הזעה מפצה' (קומפנסטורית) המתבטאת בהזעה מוגברת באזורים שלא סבלו קודם לכן מתופעה זו.

ההזעה המפצה מופיעה בכ-50 אחוז מהמנותחים והאזורים הנגועים כוללים את אזור בית החזה ואזור הגב והשוקיים. התופעה עשויה להיות קלה, אך לעתים ההזעה המפצה היא קשה. התגברות הזיעה בחלקי גוף אחרים, בעיקר בבטן, בגב ובחזה, נובעת מהסיבה שכמות הזעה הכללית בגוף נשמרת ומתחלקת על פני שאר האיברים. כמו כן, יתכן סיבוכים כגון צניחה של העפעף בצד הניתוח.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר