שיח גדולים

אִיך וֵוייס נִישְׁט: הגראי"ל שאל, הגרי"ג השיב

בליל היארצייט למרן הגרי"ש אלשיב זצ"ל התבטא מרן הרב שטיינמן כי הרבה גדולי עולם הסתלקו בימי האבל על החורבן. וגם, השאלה של הגראי"ל ותשובת רבי גרשון אדלשטיין (בארץ)

ישראל כהן | כיכר השבת |
מרן הרב שטיינמן והגרי"ג אדלשטיין (צילום ארכיון: שוקי לרר)

מספר הגאון רבי משה יהודה שניידר החברותא של מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן כי בליל היארצייט של מרן פוסק הדור הגרי"ש אלישיב זצ"ל התבטא מרן הגראי"ל כי "הרבה גדולי עולם לפני המלחמה נסתלקו בימי האבלות על חורבן בית המקדש".

הרב שניידר מספר עוד כי בימים אלו נערך סיום מסכת הוריות שנלמד בשיעור חזרה בכולל פוניבז' ע"י הגאון רבי איתמר גרבוז מראשי ישיבת "ארחות תורה", בהשתתפות חותנו הגאון רבי גרשון אדלשטיין ראש ישיבת פוניבז'.

מרן הגראי"ל בחום את התלמידי חכמים וכך אמר: "גְלִיקְלַאך אִיז אַאִיד אַז עֶר קֶען זִיצְן אוּן לֶערְנֶן תורה, מאושר הוא האדם שיכול לשבת וללמוד תורה, ער קען זוכה זיין, הוא יכול לזכות כל כך. כולם יזכו בכל הדברים הטובים, ברוחניות ובגשמיות, העיקר זה רוחניות, אבל צריך גם גשמיות, אם אין...

תיעוד נדיר • מפעים: מרן הגראי"ל צועד לבריאותו

"צריך לדעת שברוך השם האברכים זכו לדעת מסתמא את כל הש"ס... ומצינו לשון חכמים כל הלומד ילד אינו מפסיד, ברוך השם לומדים עוד מסכתא ועוד מסכתא, שום הפסד אין מזה, מה הוא הפסיד, קצת שטויות...

"וִוי גְלִיקלַאך אַאִיד אִיז אויף דֶער וֶועלְט, עֶר קֶען אַרַיין חַאפִּין. דָארְטין אִיז נָאהר... דָא אִיז דֶער אָרט וָואס מֶעקֶען זוֹכֶה זַיין דִי גְרֶעסטֶע זַאככין, מֶען דַארף נָאר הָאבבין שֵֹכֶל, וָואס קֶעמֶן טָאהן... וֶוער אִיז זוּכה... אֵיינצִיגֶע מֶענטְשין הָאבבין זוכֶה גֶעווֵין אִין אַללֶע דורות, סְאִיז נִישְּט אַזֵיי... (תרגום: כמה מאושר יהודי בעולם הזה, הוא יכול לחטוף.. שמה בעוה"ב זה רק... כאן זה המקום שאפשר לזכות לדברים הגדולים, רק צריך שכל... מה אפשר לעשות? מי זוכה? אנשים יחידים זכו במשך הדורות, זה לא כ"כ...)".

וכאן שאל מרן ראש הישיבה מה הפירוש כולנו "יודעי שמך", והגיב הגרי"ג אדלשטיין: "העולם רוצים לשמוע". ואמר מרן הגראי"ל: "אִיך וֵוייס נִישְּט, אני לא יודע, אִיך פְרֶעג, אני שואל".

והביא הגרי"ג אדלשטיין בשם הגר"א דהכוונה שכל התורה שמותיו של הקב"ה. סיים מרן הגראי"ל ואמר: "מִיר רעֶדין פוּן זַאככין וָואס מִיר וֵוייסִין נִישְּט.." אנחנו מדברים על דברים שאנחנו לא יודעים, "מִיר זֶענֶנען וַוייט וַוייט פוּן דֶעם..." אנחנו רחוקים מאד מזה...

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר