וקווי ה' יחליפו כח

הקעמפים החסידיים: סדר לימוד, שחרית בנץ וכיבוד הורים

קעמפ הוא דבר נצרך וחשוב לתלמידי ישיבה, כך הבינו בשנים האחרונות לא מעט משגיחים בישיבות החסידיות. אז מה באמת קורה בקעמפ חסידי? יהודה פריד עם סקירה מיוחדת (חסידים)

יהודה פריד | כיכר השבת |
(צילום ארכיון: משה ש.)

בארה"ב ואירופה נהוג כבר שנים רבות, כי בימי הקיץ החמים יוצאים תלמודי התורה, ישיבות, וסתם משפחות אל ההרים, שם מחלפים את האוויר החם ברוח חדשה, אשר נותנת את הכח להמשיך עם כל הכח.

בשנים האחרונות החלו ראשי הישיבות והמשגיחים בישיבות החסידיות, להבין כי קעמפ הוא דבר נצרך וחשוב לתלמידי הישיבה, ונותן כח לזמן אלול החדש. אספנו עבורכם מגוון של קעמפים, שמתקיימים בישיבות הגדולות.

ישיבת אורייתא – סדר לימוד של שעתיים רצופות

בקרב מארגני הקעמפים מכל הישיבות החסידיות ולא רק, ידועה השאלה שנשאלת מידי שנה בחודשים אלה – מה עשו בישיבת אורייתא בשנה שעברה בקעמפ? 'אורייתא' משמשת כמודל לחיקוי להרבה דברים שחידשו בעולם הישיבות וגם בקעמפים, רבים מתחקים בעקבותיה.

היות וישיבת אורייתא מיועדת לבחורי קיבוץ, דואגים במהלך השנה לסדרי לימוד מיוחדים, הרצאות כמעט מידי ערב, ועוד. כאשר מגיעים ימי ה'קעמפ', שוברים באורייתא את הראש כל שנה מחדש, למצוא תוכניות אתגריות שתתאים לרמה של הבחורים ושתיתן את ההנאה המרובה תוך שמירה על העקרונות של בחור חסידי.

בשנה זו תוכנן כל הקעמפ כמבצע צבאי של ממש, בו לא נותנים כמעט זמן לשינה. המסר שמועבר לתלמידים, הוא התגייסות מלאה של הבחורים להחלפת כח לזמן הבא, שמתחילה ממש לאחר ימי הקעמפ.

ביום ראשון פרשת עקב – י"ז אב, יוצאים התלמידים אל עבר מושב 'מעלות' שבצפון הארץ, שם ישהו עד ליום חמישי כ"א אב.

לאחר תפילה בשעות המוקדמות, וסדר לימוד של שעתיים ביום אשר הם כחוק בל יעבור, מתקיימים מגוון מסלולים ואטרקציות אתגרים במיוחד, שנתפסו מזה מספר חודשים, על ידי מארגני הקעמפ.

צוות הישיבה משתתף אף הוא בחלקים נרחבים מן הקעמפ. אף הגאון רבי חיים שמרלר שליט"א ראש הישיבה, מגיע מידי שנה להשתתף יחד עם בתלמידים בקעמפ המיוחד.

מה שעוד יחודי לאורייתא היא ההשתתפות המלאה של רבני וצוות הישיבה שבאים מי למשך כל ימי הקעמפ' ומי בחלקו וגם ראש הישיבה הגאון רבי חיים שמרלר שמגיע מידי שנה להשתתף בקעמפ. תלמידי הישיבה יוצאים מחוזקים לאחר שבוע כזה, ושואבים כח להמשיך בחדוותא דאורייתא.

ישיבת בוהוש – סוגיית כיבוד אב ואם

הישיבה הוותיקה ביותר בניהול הקעמפ, הינה ישיבת בוהוש. את הקעמפים הראשונים ארגן הרה"ח ר' חיים יוזביץ זצ"ל, ולאחר פטירתו לפני כעשר שנים נמשכה פעילות זו כל הכח, על שמו ולזכרו "קעמפ שלוות חיים".

תלמידי הישיבה יוצאים ביום שני פרשת עקב – י"ח אב, אל מושב חמד, שם ישהו עד לסוף השבוע.

מידי יום לאחר תפילת שחרית ועד ארוחת הצהריים, מתייגעים התלמידים בסוגייה מיוחדת אשר נדפסת עבורם בשילוב כל המראי מקומות, בחברותות, בשיעורים בחיק הטבע ועוד. בשנה זו ישקיעו הבחורים מכוחם בסוגיית כיבוד אב ואם עם כל נושאי הכלים.

לאחר תפילה מנחה מידי יום, יוצאים התלמידים יחד עם הצוות הרוחני למסלולים מגוונים, ואטרקציות נחמדות המותאמות עבורם, בכדי לפרוק את הכבדת הלב, ולהחליף מעט אויר. בשעות הערב, לאחר ששבו אל המושב, מתקיימים תוכניות והרצאות מרתקות.

שיאו של הקעמפ מבחינת הבחורים הוא ביום חמישי כ"א אב, אז מופיע בהדרו כ"ק האדמו"ר מבוהוש לתפילת שחרית, כאשר לאחר מכן מוסר שיעור מיוחד ועיוני בסוגייה שנלמדה בימים האחרונים, ומשוחח עימם בדברי תורה.

בשעות הערב של אותו יום, שבים התלמידים אל ביתם להתכונן לקראת הזמן החדש.

ישיבת חכמי לובלין – בין הזמנים קצר וקעמפ

כבר שנים ארוכות נהוג בישיבת חכמי לובלין, שזמן אלול מתחיל כשבוע לפני ראש חודש, כך שבשנה זו יתכנסו הבחורים לפתיחת הזמן ביום ראשון פרשת ראה - כ"ה אלול.

על אף בין הזמנים הקצר, ראו צוות הישיבה לנכון לארגן קעמפ מיוחד, אשר יגן על התלמידים בימי בין הזמנים, וייתן להם את הכוחות לזמן החדש.

מזה כחודש ימים מתקיים מבצע 'שמירת הסדרים' בישיבה, כאשר מידי יום נכנסים עוברים ושבים לבדוק כי אכן קול התורה הבוקע מחלונות הישיבה בסוף הזמן, הינו אמיתי לחלוטין.

התלמידים המצטיינים זוכים למימון מיוחד בהוצאות הקעמפ, ונהנים מאטרקציות מיוחדות לעמלי תורה.

ביום רביעי פרשת ואתחנן – י"ב אב, יוצאים התלמידים לעבר פקיעין שבגליל, שם ישהו במהלך הקעמפ.

הקעמפ נמשך עד יום חמישי, אז שבים הבחורים בשעות הקטנות של הלילה אל עיר התורה והחסידות, לאחר שצברו מעט כוחות, והתחזקות בעבודת השי"ת.

אל התלמידים מצטרפים צוות הישיבה, אשר עומדים הכן על המשמר בכל ימות השנה, ומעודדים את הבחורים בדרך ה'.

ישיבת נועם התורה – תפילת שחרית עם נץ החמה

קעמפ שונה משאר הישיבות מתקיים בישיבת נועם התורה. תלמידי הישיבה מתכנסים בהיכל הישיבה בבני ברק, לשבוע מיוחד ומרומם.

למחרת הצום, ביום שני פרשת ואתחנן – י"א אב, ישובו התלמידים אל ספסל הלימודים. במהלך הימים יתקיימו פעילויות מגוונות, הרצאות, שיעורים מיוחדים, ואטרקציות.

ביום שלישי יצאו התלמידים לעבר צפון הארץ שם יתקיים הקעמפ, וביום רביעי אל עבר דרום הארץ.

בניגוד לימי השנה הרגילים, ישכימו הבחורים קום ידי יום, ותפילת שחרית תתקיים עם הנץ החמה, בכדי להספיק אף לימוד התורה בו ביום, וכן את התוכנית המלאה.

לקראת שבת קודש ייצאו שוב על עבר צפון הארץ, שם ישבתו לשבת מרוממת בראשות צוות הישיבה.

ביום ראשון פרשת עקב – י"ז אב, ישובו הבחורים אל ביתם לאגור כוחות לקראת שנת הלימודים הבאה.

לאחר מבצע ארוך של עיון ויגיעת התורה, סיבסדה הנהלת הישיבה לרוב הבחורים את תשלום הקעמפ. שעות ארוכות של לימוד תורה נלמדו בהיכל הישיבה, וכך אף התחזקו סדרי הישיבה לקראת סוף הזמן.

ישיבת תורה לשמה – שבת מרוממת בעיצומו של בין הזמנים

בישיבת תורה לשמה בבני ברק, מתכוננים כבר חודשים ארוכים לימי בין הזמנים. בפיהם של מארגני הקעמפ ניתן לשמוע את הפתגם הידוע: "הזמן קודש – בין הזמנים קודש קודשים".

לאור ההצלחה הגדולה שהתלוותה בס"ד לקעמפ הראשון שנערך אך בשנה שעברה, אשר הביאה לחיזוק סדרי הישיבה ולזמן אלול מרומם, החליטו אף בשנה זו לערוך את הקעמפ לתועלת התלמידים.

בשעות הבוקר של יום חמישי פרשת עקב - כ"א אב, יצאו התלמידים אל מושב טפחות, שם יניחו את חפציהם, יארגנו את המקום, ומיד ימשיכו אל ציון התנא האלוקי רבי שמעון בר יוחאי באתרא קדישא מירון לתפילת שחרית, בכדי להתחיל את הקעמפ בצורה הטובה והנכונה ביותר.

הקעמפ יימשך עד ליום שלישי שלאחריו פרשת ראה - כ"ו אב, כאשר במהלכו יתקיימו תוכניות מגוונות ומרתקות, החל מהרצאות מטובי המומחים בנושאי גרפולוגיה ועוד, אטרקציות מיוחדות, וסימפוזיונים אשר יביאו לייעול במהלך שנת הלימודים הבאה.

מידי ערב יתכנסו התלמידים בהיכל בית המדרש, ללימוד 'סדר שלישי' כבאמצע הזמן. המהלך המיוחד הינו יוזמת בחורי החמד, אשר ביקשו על נפשם למען לא יעבור עליהם יום בלא לימוד ויגיעת התורה.

גולת הכותרת של השבוע העמוס היא שבת המלכה, אשר מניה מתברכין כל שיתין יומין, כאשר יתאספו כולם בצוותא חדא בראשות צוות הישיבה, לשבת התאחדות והתרוממות.

גליון מיוחד ומורחב של 'שיח התורה', ביטאון הישיבה, יו"ל לקראת הקעמפ, אשר אף עליו עמלים חברי המערכת למען ייצא דבר נאה ומתקבל.

יש לכם משהו להוסיף? לתקן? לשפר? שלחו מייל אל 6700400@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר