המחקר גילה

'פילטרים' באינסטגרם עשויים לסייע באבחון מצבכם הנפשי

אם סתם כך בחרתם בפילטר אקראי בחשבון האינסטגרם שלכם, כדאי שתדעו כי הוא עשוי להצביע על מצבכם הנפשי הנתון ברגע הבחירה ומידת סבלכם מדיכאון (דיגיטל, ברשת)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
אינסטגרם (צילום: שאטרסטוק)

סוגי הפילטרים שמשתמשי הרשת החברתית 'אינסטגרם' בוחרים עבור התמונות שלהם, עשויים לענות על השאלה אם הם חשים במשבר נפשי או זקוקים לפסיכולוג - כך מגלה מחקר חדש של אוניברסיטת ורמונט ושל אוניברסיטת הארוורד.

החוקרים צללו במהלך המחקר לעומקן של כ־44 אלף תמונות שפירסמו 166 משתמשי אינסטגרם מארצות הברית, כשחלקם אובחנו מראש על ידי אנשי מקצוע כסובלים מדיכאון, והאחרים לא אובחנו כך. הזנת התמונות לתוך תוכנת מחשב, לימדה את מאפייניהן וגילתה לחוקרים שכל קבוצה בחרה בסוגי פילטרים אחרים זו מזו.

הממצאים גילו בבירור, כי קבוצת המשתמשים שסבלה מדיכאון נטתה לפרסם יותר תמונות בפילטרים חשוכים, המעניקים לצילומים גוונים אפורים, כהים וכחולים - כשהפילטר הפופולרי ביותר אצל הדיכאוניים היה בצבעי שחור־לבן, שנקרא Inkwell, ואחריו Crema, Willow, Reyes ו־Stinson.

לעומתם, הנבדקים שלא סבלו מדיכאון, פרסמו בעיקר תמונות מוארות ובגוונים בהירים יותר. הפילטר הפופולרי ביותר אצל משתמשים אלו היו Valencia הזרחני, ואחריו X-pro II Hefe, Amaro, Rise ו־Lo-fi.

עוד נבדק, אם קיים קשר בין המצב הנפשי לתוכן התמונה. לדברי החוקרים, התשובה לגבי זה אינה חד משמעית: "זה שאתה מחייך או לא מחייך בתמונה לא מעיד אם אתה בדיכאון או לא בדיכאון. אבל גילינו כי אנשים עם דיכאון נוטים לשים יותר תמונות של עצמם ופחות של אנשים אחרים. אנחנו משערים שהסיבה לכך נובעת מהעובדה שאנשים בדיכאון יוצרים פחות אינטראקציה ומעדיפים להיות לבד", אומרים החוקרים.

יודגש, כי אבחון באמצעות פילטרים של אינסטגרם עשוי לשמש רק כלי נוסף בדרך לאבחון, אבל לא להחליף את המאבחן האנושי, פסיכולוג או פסיכיאטר. לדברי החוקרים, "הרשת החברתית מהווה כלי עזר נוסף שיכול להדליק נורות אדומות כדי לאתר אנשים שסובלים מדיכאון. יתכן שבעתיד מטפלים יוכלו להשתמש בשיטה הזו, שאינה יקרה מבחינה כלכלית, כדי לאבחן ולהעניק טיפול טוב יותר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר