הרווח נגוז

כך עוקרה התוכנית לגריטת הרכבים הישנים - המזהמים והמסוכנים

אם חשבתם 'לעשות' מעט כסף על מסירת רכב ישן לגריטה, ולהתרחק מהסיכון שבשימוש בו - תתאכזבו לדעת כי התכנית הממשלתית הוותיקה כנראה לא תיושם בשנה הזאת (רכב)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
רכבים שנמסרו לגריטה (צילום: שאטרסטוק)

התוכנית הממשלתית לגריטת מכוניות ישנות תמורת תשלום לבעליהן, ככל הנראה לא תצא לפועל. בתקציב המשרד להגנת הסביבה אושרו רק 260 מיליון שקל להפחתת הזיהום בתחבורה, כשמחצית מסכום זה מיועד לסבסוד התקנת מסננים בכלי רכב בני 10 ויותר עם מנועי דיזל בתקן של עד יורו 4. רק 130 מיליון השקלים הנותרים אמורים לממן את חידוש תכנית הגריטה שמטרתה הורדה מהכביש של מכוניות ישנות שאינן מציעות מערכות בטיחותיות נאותות ומזהמות את הסביבה.

במסגרת התכנית של משרדי התחבורה והגנת הסביבה, שכבר יושמה בין השנים 2010-13, הוסרו מהכביש לצמיתות ופורקו 28 אלף מכוניות בנזין בנות 20 שנה ויותר, תמורת "מענק עידוד" של 3,000 שקלים לכל בעל רכב. המודל לזה נלקח מתכניות דומות שהתבצעו בכל רחבי העולם, בהצלחה אדירה. בישראל הופסקה התכנית וחודשה מספר פעמים עקב בעיות תקציב, כאשר במהלך פעילותה אפשר משרד התחבורה לגרוט לעיתים גם מכוניות בנות 15 שנה בלבד, אם הן קיבלו "הורדה מהכביש" כי נכשלו בבדיקות ניידות הבטיחות של המשרד.

לפי מחקר שנערך לאחרונה שניתח את נתוני התאונות, חומרת הפגיעה בתאונות דרכים גבוהה יותר בכלי הרכב הישנים: ההסתברות להיהרג מעט יותר מכפולה, וההסתברות להיפצע קשה גבוהה בכשליש.

יודגש, כי בעבר ביקש משרד התחבורה לא פעם לחדש את התוכנית ואף לממן את פעילותה, אך באוצר סירבו בנימוק שהיא באחריות המשרד להגנת הסביבה. בקביעה זו התעלמו באוצר לחלוטין מהמשמעות הבטיחותית של כלי רכב ישנים ומונעים בבנזין. עד 1995 לא חויבו כלי רכב אלה בהתקנת ממיר קטליטי ואביזרי בטיחות בסיסיים כמו כריות אוויר, ABS היו אז נדירים. כמו כן, כלל לא היו אז את המערכות המתקדמות יותר דוגמת בקרת יציבות בה מחויבת כל מכונית כיום.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר לאתר ynet שמפרסם את הידיעה, כי "בעבר, תרומת רכבי הבנזין לזיהום הייתה גדולה, כי היו רכבי בנזין רבים ללא ממיר קטליטי המפחית את הזיהום ב-90%. כיום יש 22 אלף רכבים כאלה ורובם ירדו מהכביש באופן טבעי בשנתיים-שלוש הקרובות. תוכנית הגריטה החדשה תיועד לרכבי דיזל, כנראה בני 12 עד 15 שנה, ותעודד את קיצור חיי הרכב בפרק זמן משמעותי. המשרד בוחן את האופן האופטימלי ליישום התכנית ויפרסם את מתווה הפעילות בחודשים הקרובים".

כך או כך, גם התוכנית שאושרה נמצאת בעיקר על הנייר. טרם ידוע מתי יוכלו בעלי רכבי דיזל למכור אותם למדינה. המשרד להגנת הסביבה צריך לפרסם מכרזים לבחירת מגרשי גריטה, ועליו לקבוע תעריפים לרכישת משאיות ישנות מבעליהן, ללא ספק בסכום גבוה מזה ששולם לרכב פרטי. לפי הערכות, התכנית אינה צפויה להתחדש ב-1 בינואר 2017, כאשר תתחיל שנת התקציב הבאה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר