ביקורת אלבום

האם אברהם פריד שומר על מעמדו?

אברהם פריד חוזר אחרי ארבע שנים עם אלבום חדש ומגוון, האם הוא מצליח לשחזר את ההצלחה וליצור אלבום שישמור על מעמדו? ועל אילו שירים היה אפשר לוותר (מגזין מוזיקה)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
משחזר את ההצלחה? (צילום: מנדי הכטמן)

"אברהם פריד מוציא אלבום חדש" זה המשפט שהספיק בעבר כדי שהמונים יעוטו על החנויות ויקנו את האלבום החדש של הזמר החסידי הפופולארי. אך השוק שהפך לאכזרי ומכת הצריבות וה-MP3 מאלץ גם זמרים מצליחים, בעצם את הזמר המצליח ביותר בתחום, להתאמץ וליצור אלבומים עם ערך מוסף.

"אוצר של יראת שמים" לדעתי הוא אחד האלבומים היותר מעניינים של פריד בעשור האחרון. פריד שחרר אלבום שכולו מוזיקה חסידית ובאופן מפתיע גם שירים באנגלית ועם טעם שמזכיר מאד את אלבומי העבר שלו אך עם אחיזה בהווה עם מקצבים אלקטרוניים וכדומה.

באופן מעניין פריד היה מעורב בהלחנת 6 משירי האלבום מתוך 14 השירים באלבום. פריד תמיד אהב לשלוח את ידיו בלחנים אך הפעם בניגוד לעבר אז היה מלחין שיר או שניים, באלבום החדש הוא שותף עמוק בהלחנת האלבום יחד עם איצי וואלדנר שהיה שותף לכל לחניו של פריד באלבום.

על הצד המוזיקלי של האלבום הופקד כרגיל יובל סטופל המצוין ולצדו כמה מעבדים אורחים כרולי אזרחי ונפתלי שניצלער. שיר הנושא של האלבום זכה גם לעיבודו של המעבד הוותיק שעשה קריירה ארוכה לצדו של פריד, משה לאופר, שגם הפעם עיבד את היצירה בת ה-6 דקות (מי מדבר על שירי העבר בני ה-8 דקות של גרין...) בלחנו של איצי וואלדנר עם כלי מיתר, כמיטב מסורת העבר, בניגוד לשירים אחרים באלבום שזכו לסינטיסייזר ממוחשב וחסר נשמה.

פריד מצליח באלבום ליצור מגוון שירים עשיר למדי, החל מ"איתך אני" להיט פרידי טיפוסי (סטופל לא נמאס כבר מהדיסקו??), דרך שיר הרוק הבועט "הורד את הבית" ולשירי החתונה "שמח תשמח" ושיר החופה "כשושנה". במקום פריד הייתי מוותר באופן מוחלט על "כפרה" שיר "מזרחי" אותו הלחין פריד בעצמו. זמרים חסידיים רבים עדיין לא הפנימו שבגלמה בפתיח לא הופכת שיר למזרחי וגם לא סלסולים מעושים וחסרי טעם. באופן כללי הייתי ממליץ לפריד להמשיך ולעסוק במה שהוא מצוין בו – מוזיקה חסידית, כל דבר אחר נשמע לא טבעי ולא נכון באותה מידה כמו שזמר ישראלי אסלי ישיר באנגלית במבטא ישראלי טהור.

אם אתם בעניין של רגש פריד כרגיל יספק לכם את הסחורה עם "שערי דמעות" יצירה ארוכה יחסית המשלבת גם חזנות כמיטב המסורת הפרידית. שיר נוסף יפה במיוחד הוא "ובאותו הזמן" בלחנו של אלי קליין (שאפו) שיר שקט ומרגש שפריד מבצע אותו בחן רב.

בדרך פלא קולו של פריד משתבח משנה לשנה גם אחרי 36 שנה הוא עדיין הזמר הכי מרגש שיש לנו כאן ורק בגלל זה רוצו לקנות את האלבום שיעניק לכם דקות ארוכות של הנאה ורגש של זמר נדיר שבינתיים לא קם לו מתחרה אמיתי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר