התכנית של טראמפ

דונלד טראמפ: נמנע כניסת תומכי השריעה

טראמפ הציג הערב בנאומו באוהיו את התכנית להתמודדות עם טרור האסלאם והמהגרים. לפי התכנית יעמדו המהגרים במבחנים אידיאולוגיים כדי לאשר את כניסתם (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
לא מתלהב ממוסלמים (שאטרסטוק)

המועמד הרפובליקני לנשיאות ארה"ב, דונלד טראמפ, הציג הערב (ד') באוהיו תכנית חדשה למאבק בטרור האסלאמיסטי. התכנית כוללת קיום מבחנים אידיאולוגיים למהגרים המעוניינים להיכנס לארה"ב, כך שניתן יהיה לדחות את בקשות הכניסה של אנשים על רקע עמדותיהם בנוגע לחופש דת, שוויון מגדרי ועוד. "נכניס למדינה הזו רק את מי שחולק את הערכים שלנו", אמר בנאום שבו הציג את מבחן הכניסה שלו - "מבחן הקיצוניות", כפי שהוא מכנה זאת.

טראמפ מקווה לבלום את הדעיכה שלו בסקרים אם כי לאחרונה הסקרים מעט התייצבו וקלינטון ניצבת מעליו בפער של כמה אחוזים.

"בימי המלחמה הקרה נהגנו לערוך מבחנים אידיאולוגיים", הסביר טראמפ, "והגיע הזמן לעשות זאת שוב לנוכח האיומים הניצבים בפנינו כיום. אנחנו צריכים למנוע כניסה של כל אדם שערכיו מנוגדים לערכי ארצנו או שמאמין שחוקי השריעה צריכים להיות קודמים לחוקי ארה"ב".

טראמפ הציג רשימה שבה מנה את סוגי המהגרים שבעזרת מבחנים אידיאולוגיים יש למנוע מהם כניסה לארה"ב: תומכי ארגוני טרור; מי שמאמין בקנאות ובשנאה; מי שאינו מאמין בחוקת ארה"ב; מי שתומך בחוקי השריעה; מי שלא סביר להניח ש"ישגשג בארה"ב"; ומי שלא יאמץ את ערכיה של ארה"ב.

כדי להדגיש את הפערים הרעיוניים בין רבים מהמהגרים לבין האמריקנים הזכיר המועמד הרפובליקני לנשיאות את הבעיה של "רצח על כבוד המשפחה" בתוך האיסלאם הקיצוני, בעיה שהוא ציין כי הגיעה כבר לחופי ארה"ב עם מקרים של אלימות בקהילות של מהגרים מוסלמים. "יש צורך במדיניות חדשה ומיידית בנוגע למהגרים", אמר, "יש צורך בהליכי בדיקה וסריקה חדשים למהגרים". טראמפ טען כי לצרפת הביאו מהגרים רוחות אנטישמיות. טראמפ ציין כי רבות מההתקפות האחרונות בארה"ב בוצעו על-ידי מהגרים או בני מהגרים.

המועמד לנשיאות טראמפ אמר שכדי ליישם את הליכי הסינון שהוא מציע שארה"ב תצטרך להשעות את ההגירה אליה ממדינות שיש להן היסטוריה של ייצוא טרור, והצהיר שעם כניסתו לתפקיד יטיל על אנשי ממשלו את המשימה למפות את האזורים שיש להפסיק כניסה של אנשים מהם לארה"ב עד שניתן יהיה לערוך בהם בדיקות מהימנות מספיק למבקשי הוויזה. "הילרי קלינטון רוצה להיות אנגלה מרקל האמריקנית", אמר על יריבתו הדמוקרטית, "וכולכם יודעים איזה אסון הייתה ההגירה עבור גרמניה. זו קטסטרופה. יש לנו מספיק בעיות במדינה שלנו. אנחנו לא צריכים עוד בעיות". לדברי טראמפ אחד הצעדים הראשונים שלו כנשיא יהיה להקים גוף לענייני אסלאם קיצוני, שיבדוק את הבעיה לעומק, יציע דרכי פעולה, ויעשה זאת תוך כדי שיתוף פעולה עם גורמי אסלאם רפורמיסטיים.

"היום אנחנו מתחילים לדון בשאלה כיצד להפוך את אמריקה לבטוחה שוב", אמר טראמפ בפתח נאומו, ואז מנה שורה של פיגועים שאירעו בשנים האחרונות בארה"ב ובמדינות אחרות בעולם המערבי. הוא תקף את הנשיא ברק אובמה על מה שכינה "מסע של נאומי התנצלות" שקיים ב-2009 אחרי בחירתו לנשיאות, וגינה במיוחד את נאום אובמה לעולם המוסלמי בקהיר ב-2009 – נאום שבו קרא אובמה לכונן מערכת יחסים חדשה בין וושינגטון לבין המוסלמים העולם. טראמפ האשים את אובמה כי ניצל את נאומו ההוא כדי לומר דברים מתנצלים בפני העולם המוסלמי במקום לגנות את ההפרה של זכויות נשים ומיעוטים במדינות האסלאם: "הוא ניסה להשוות בין זכויות האדם אצלנו לזכויות האדם אצלם".

בנאום הערב חזר טראמפ על טענתו כי המדיניות של הילרי קלינטון כמזכירת המדינה לצד אובמה היא שאפשרה את עלייתו של דאעש: "היא השליכה את המזרח התיכון לתוך טלטלה". הוא חזר ואמר כי לא הייתה סיבה לפלוש לעיראק ב-2003, אבל משכבר נעשתה פלישה שכזו – לא נכון היה לסגת מעיראק באופן שבו נעשתה הנסיגה, כך שהיא נותרה כר פורה לארגוני טרור. "כשאבחר לנשיא הרעיון של 'בניית מדינה' והחלפת המשטר במדינה כלשהי (כפי שנעשה בעיראק) יגיע לקצו המוחלט", אמר טראמפ. "גישה חדשה חייבת לעצור את התפשטות האיסלאם הרדיקלי. כל מדינה החולקת את המטרה הזו אתנו – תהיה בת ברית שלנו". הוא אמר כי שיתוף פעולה במלחמה הזו יכול להיעשות גם עם רוסיה, למרות המתיחות מולה, וכי עבודה משותפת עם מוסקבה נגד דאעש תהיה דבר חיובי. את ישראל כינה "בת בריתנו הגדולה ביותר".

טראמפ קרא במרומז להטיל הגבלות חדשות בתחום האינטרנט כדי למנוע מטרוריסטים להשתמש ברשת לגיוס קיצונים. לדבריו יש להשתמש גם במועצת הביטחון כדי להגביר את הסנקציות והלחץ על ארגוני האסלאם הקיצוני. הוא הזכיר בארגונים האלה גם את חמאס וחיזבאללה. בריכוך להצהרותיו בעבר נגד נאט"ו הבהיר טראמפ בנאום כי הממשל האמריקני בראשותו ישתף פעולה עם נאט"ו נגד הטרור: "בעבר אמרתי שנאט"ו הוא גוף מיושן... מאז דבריי אלה הוא שינה את המדיניות שלו וכעת יש לו מחלקה המתמקדת בטרור".

מנהיג הדמוקרטים בסנאט הארי ריד מיהר להגיב על תוכניתו החדשה של טראמפ ואמר כי טראמפ עצמו לא יעבור את המבחנים החדשים שהוא רוצה לערוך למהגרים. "המהגרים הופכים את אמריקה לגדולה. טראמפ הופך את אמריקה לקטנה", אמר ריד.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר