הנה זה בא

תביעה ייצוגית נגד פוקימון: "הרס את חיינו"

זוג המתגורר במישיגן הגיש תביעה ייצוגית נגד יצרני משחק המציאות הרבודה הפופולארי "פוקימון גו" בטענה שהמשחק פגע קשות בפרטיותם ושהם אינם חשים בטוחים (דיגיטל)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(Matthew Corley / Shutterstock)

להצלחת הענק של משחק הפוקימון גו יש השלכות רבות, עכשיו הגיע גם תור התביעות. הזוג סקוט וג'יימי דודיץ' מהעיר סיינט קלייר שורס שבמישיגן הגישו תביעה בבית המשפט הפדראלי נגד יצרניות המשחק בטענה שחייהם נהרסו כתוצאה מהמשחק הפופולרי.

התובעים טוענים כי זה כמה שבועות שהם מתלוננים ששחקני הפוקימון הורסים להם את החצר ופוגעים בפרטיותם. מדובר בתביעה ייצוגית, שבה הם טוענים כי מפתחי המשחק ובעליו מרוויחים מיליוני דולרים, בזמן שהם הורסים את איכות חייהם של אמריקנים רבים. עוד הם טוענים כי ה"פוקיסטופס" ו"חדרי הכושר" של המשחק - שהם למעשה נקודות ציון ב-GPS עבור ציידי פוקימון שתרים אחר הייצורים המצוירים - מוקמו באזור ביתם הפרטי או בקרבתו, ללא כל רשות מצדם ומבלי יכולת לבטל את זה ולהחזיר את השלווה לחייהם.

התובעים שחייהם נהרסו גרים מול פארק וואבי שבו יש "חדר כושר" ולפחות שבע תחנות שמושכות אליהן מאות שחקנים בכל יום. מגרש המשחקים הווירטואלי הזה, על פי בני הזוג, הפך לסיוט של ממש בשכונה השקטה שבה הם חיים וחייהם נפגעו קשות מהמשחק הפופולארי.

"אף אחד כבר לא מצליח לישון", הם טוענים בכתב התביעה. "איך אפשר לקבל את זה? (השחקנים) מבלים להם בחצרות שלנו, הורסים את הגינות, בוחנים את כלי הרכב שלנו. אנחנו לא מרגישים בטוחים. אנחנו לא מרגישים בטוחים אפילו סתם לשבת בחצר ".

השניים תובעים שלושה גורמים: ניאנטיק (Niantic), חברת התוכנה מסן פרנסיסקו שפיתחה ושחררה לאוויר את פוקימון גו; נינטנדו, שבבעלותה 32% מחברת פוקימון ומנכסת אחוזים מרווחי פוקימון גו; וחברת פוקימון, המבוססת בטוקיו.

התביעה, שהוגשה בבית משפט פדרלי בקליפורניה, נועדה למנוע מפוקימון גו להציב קואורדינטות על שטח פרטי או בסביבתו ללא אישור מצד בעלי הנכס. כמו כן מטרת התביעה היא להביא לכך שפוקימון תעביר חלק מרווחיה לאזרחים שגינותיהם ורחובותיהם תרמו להצלחה המשגשגת של המשחק ולמיליוני הדולרים שמגיעים ממנו. על פי כתב התביעה, נכון ל-23 ביולי, כבר נרשמו יותר מ-30 מיליון הורדות של האפליקציה, שהניבה אז לאותו יום לא פחות מ-35 מיליון דולר.

על פי התביעה, חברת ניאנטיק הכירה בעצמה בכך שהיא מציבה תחנות פוקימון בשטחים פרטיים בכך שכתבה באתר שלה: "אם אתם לא מצליחים להגיע ל'פוקסטופ' כי זה על שטח פרטי, אז דעו שיהיו עוד תחנות מעבר לפינה, אל תדאגו!".

תביעה נוספת הוגשה נגד החברה על ידי פליינטיף ג'פרי מרדר מניו ג'רסי שתחנת פוקימון וירטואלית מוקמה בחצר ביתו. לאחר ששחקנים רבים דפקו בדלתו וביקשו מעבר לחצר הגיש מרדר תביעה נגד החברה בטענה שפרטיותו נפגעה וכי החברה עושה רווחים על חשבון השטח הפרטי שלו.

על פי סוכנויות הידיעות, חברת פוקימון גו הוסיפה בעדכון האחרון של המשחק הודעה שמזהירה את השחקנים שלא להיכנס לשטחים פרטיים ובכך הם מנסים להתנער מהאחריות ולהטיל את האחריות על כתפי השחקנים. על פי הערכות עורכי דין שמתמחים בנושא צפויות להגיע עוד תביעות רבות כנגד החברה והם סבורים כי למרות זאת לא צפויה לה נזק משמעותי מכך כשהסבירות היא שבעתיד יעשו שיפורים שימנעו הצבת תחנות באזורים בעייתיים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר