מלכי הסימפוזיונים

פוליטיקאי, בדרן, עסקן ופרובוקטור: הכירו את כוכבי הקעמפים

עזבו רגע את מכלול האטרקציות, גולת הכותרת של הקעמפים החרדים הם הסימפוזיונים שנערכים בהם, בהשתתפות הסלבס המגזריים: ח"כים, עיתונאים ובדרנים. למה מרזל בחוץ? (מיוחד)

ישראל כהן | כיכר השבת |
אילוסטרציה (שאטרסטוק)

אחת האטרקציות המרכזיות של הקעמפים הישיבתיים, הוא הסימפוזיון המתקיים באחת מלילות המחנה, כאשר בדרך כלל הנושאים הינם פוליטים ציבוריים, יחסי דת ומדינה וגם קצת ואולי הרבה פוליטיקה קטנה וחילופי מהלומות בנושאים פנים חרדיים.

"מדובר באטרקציה מעניינת וכמעט חינמית עבור המארגנים", מסביר אברך בוגר עשרות שעות ניהול קעמפים בבחרותו, "ולכן עטים עליה בכל עולם הישיבות. בנוסף, מדובר בנושאים שמעניינים מאוד את הבחורים שבמשך כל השנה כולה עושים שטייגען אך מתעניינים מאוד בנושאים הפוליטיים המגזרים שהם ה"ספורט" של בחורי הישיבות, כעת יש להם הזדמנות לעסוק בהם באופן גלוי ופתוח".

אמנם, ראשי הישיבות והרבנים הם הדמויות אותן מעריצים במגזר החרדי ובעולם הישיבות, אך אי אפשר להתעלם מהעובדה שגם הפוליטיקאים והעיתונאים זוכים כיום ליחס של "סלבס" אצל בני הישיבות, לכן זו גם ההזדמנות של הבחורים הצעירים לפגוש את אותן דמויות פנים אל פנים, לשאול אותם ולשוחח עימם בנושאים החשובים שמעניינים אותם.

סימפוזיון של "אש התלמוד" (באדיבות המצלם)

"למה הפוליטיקאים נוהרים לקעמפים? קשר עם הבוחר"

ומה באשר לפוליטיקאים? שווה להם לבזבז ערב שלם רק כדי לנאום בפני עשרות תלמידים שלחלקם אין אפילו זכות בחירה? "תתפלאו לשמוע" מסביר המארגן, "קיים ביקוש גדול גם מצד חברי כנסת וחברי מועצות להשתתף בפאנלים, בפרט בישיבות הנחשבות ליוקרתיות. הרי גם לפוליטיקאים חשוב לפגוש מידי פעם את ציבור הבוחרים באופן בלתי אמצעי, ולשמוע את אשר על לבם, מה שנקרא "קשר ישיר עם הבוחר". בנוסף, מה רע לזכות בכותרות היוצאות לעתים קרובות מהדיונים הללו?".

פוליטיקאים רבים מנצלים את העובדה שמדובר כביכול בשיחות סגורות ומתבטאים באופן חופשי ומשוחרר יותר, מה שגרם לא פעם לסערות רבות. מה בכל אופן השתנה השנה? לדברי מארגנים רבים, ישנה הבנה מסויימת למעט בהזמנתם של פוליטיקאים מהימין הקיצוני דוגמת ברוך מרזל או בנצי גופשטיין, שבשנה שעברה היו כוכבי הסימפוזיונים. "זה לא שלא מזמינים או מחרימים אבל רבים מעדיפים דמויות יותר סולידיות".

"כמו שלא נקרא לפוליטיקאי אנטי דתי כך גם לא נארח איש ימין קיצוני" מסביר תלמיד ישיבה.
מנגד, אחרים דווקא טוענים כי זה מה שיוצר עניין ומדליק את האש. "הבחורים אוהבים אקשן ורעש ולכן תמיד מעדיפים דמויות צבעוניות משמאל ומימין כמו גם אישי ציבור הנחשבים לבעלי פה גדול".

זו הסיבה לכך שהמארגנים מעדיפים להביא דמויות צבעוניות כמו עו"ד הלברטל, או שמואל חיים פפנהיים, למרות שהם רחוקים ממה שנחשב למיינסטרים החרדי.

בעבר, נערכו פאנלים בראשות חברי הכנסת החרדים יעקב ליצמן, משה גפני ומאיר פרוש יחדיו, וישיבה שהיתה מצליחה להביא את הקודקודים היתה מסמנת וי בולט של הצלחה. כיום, הללו ממעטים מלהשתתף בסימפוזיונים ובוחרים בפינצטה היכן להופיע.

הכוכבים הבלתי מעורערים: הרב מוטק'ה בלוי והבדרן אבא טורצקי

והנה מקבץ דוגמאות לסימפוזיונים בהשתתפות פוליטיקאים: ליצמן וחנוך זייברט (ראש העיר בני ברק) הופיעו באירוע פנימי של ישיבות גור, ח"כ יגאל גואטה והרב מרדכי בלוי הופיעו בישיבת אש התלמוד, בישיבת 'נתיבות חכמה' (וולפסון) הופיעו ח"כ יעקב אשר, ר"ע אלעד ישראל פרוש ואיש ש"ס יהודה אבידן.

מוטק'ה בלוי והבדחן אבא טורצקי, כמו גם יהודה אבידן, הם כוכבים בלתי מעורערים בז'אנר. "הם יודעים תמיד איך לעניין את הבחורים, להצחיק ולהוציא את המיטב" אומר תלמיד ישיבה בעל וותק בהשתתפות בסימפוזיונים.

בעבר, היו מופיעים עיתונאים לענייני חרדים רבים, אולם המגמה נחלשה בשנים האחרונות לאחר שראשי ישיבות ומשגיחים לא אהבו, בלשון המעטה, את העובדה שהעיתונאים חשפו מעט מהנעשה מאחורי הקלעים.

פאנרל בקעמפ (באדיבות המצלם)

גורם המעורה בנעשה מספר ל"כיכר השבת" כי דווקא בישיבות חסידיות, שמים דגש על הרצאות חינוכיות של אנשי מקצוע כגון גרפולוגים, היסטוריונים או מומחים לכלכלה נבונה. גם הפאנלים, אם נערכים, עוסקים בעיקר בנושאי כלכלה וניהול משק בית, כאשר ראשי הישיבה מבקשים לנצל את ימי הפגרה בכדי להכניס בתלמידים מהדלת האחורית תכנים חשובים שיסייעו להם להסתדר ולהתנהל יותר טוב בהמשך החיים.

"אלו הם נושאים שלא דנים בהם במהלך השנה ולא עוסקים בהם משום שזה כביכול ביטול זמן, אבל למעשה אלו דברים חשובים לבחורים העומדים להינשא, כאשר לעתים בהרצאה אחת ניתן להקנות הרגלי חיים טובים יותר" אומר איש חינוך חסידי. "זו הסיבה שבחלק ניכר מהקעמפים של הישיבות החסידיות לא תראו פאנלים העוסקים בתחום הפוליטי אלא בנושאים החשובים הללו".

ברוך מרזל: "לא רוצים שאשחרר בחורי ישיבות מהשבי שלהם"

פעיל הימין ברוך מרזל, כוכב עבר בסימפוזיונים, אומר ל"כיכר השבת": "השנה הייתי יותר בררן. לרוב הפניות אליי להופיע בקעמפים עניתי בשלילה, ולא בגלל שאני עסוק בימים אלו בפעילות עניפה ובניית המוסדות לשנה הבאה".

"לפני שאני מתחייב על יום עבודה לנסוע לצפון הרחוק ולחזור לפנות בוקר הביתה, אני צריך סיבה טובה. בדרך כלל מדובר בתוכנית בידור, לשעשע את הבחורים... מאחר ואינני בדרן, זו לא סיבה לבזבז לילה בקעמפ בצפון. אני מוכן לנסוע רק לדיון רציני שפותח לפני הבחורים נושאים שאין הם רגילים לשמוע בדרך כלל".

ברוך מרזל, כוכב עבר בז'אנר (צילום ארכיון: אהרן רבינוביץ, כיכר השבת)

"לכן" מוסיף מרזל, "יתד נאמן ומוטק'ה בלוי בפאניקה, הם אינם סומכים על האינטליגנציה של בחורי הישיבה ששומעים ממני סיפורים מכלי ראשון על גדולי התורה החרדים, על הגרש"ז אוירבך, הרב אלישיב זצ"ל, על הרב עובדיה יוסף זצ"ל והרב בנציון אבא שאול זצ"ל - ועוד גדולי ישראל חרדים מהשורה הראשונה שזכיתי להתקרב אליהם וגיליתי שהמרחק בין מה שחלק מהלבלרים החרדים מוכרים על גדולי ישראל אינו תואם את המציאות. לכן, הם לא רוצים שהבחורים ישמעו את האמת, דבר שישחרר אותם מהשבי שלהם".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר