מחקר חדש

מטפלת חדשה או פעוטון חדש מהווים סכנה למוות בעריסה

יותר ממחצית ממקרי המוות בעריסה אירעו בשבוע הראשון בפעוטון או אצל מטפלת חדשה. כך עולה ממחקר שנערך על ידי עמותת עתיד לחקר ולמניעת מוות פתאומי בעריסה (הורים)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(שאטרסטוק)

אחד מהדברים המלחיצים ביותר עבור הורה מצוי הוא נושא ה"מוות בעריסה". למרות התפתחות הרפואה המודרנית אין עדיין הסבר מדעי ברור לתופעה המצערת בה תינוקות נפטרים לפתע במהלך שנתם.

באופן מעניין עלה במחקר של עמותת עתיד לחקר ולמניעת מוות פתאומי בעריסה כי יותר ממחצית ממקרי המוות אירעו דווקא בשבוע הראשון לשהיית התינוקות בפעוטון או אצל מטפלת חדשה.

לקראת פתיחת שנת הלימודים החדשה בעוד כשבועיים קוראים בעמותת עתיד להורים לוודא שהמטפלות החדשות של התינוקות שלהם בקיאים בכללים להפחתת הסיכון של מוות בעריסה - ובעיקר לדאוג לכך שהתינוקות יושכבו על גבם בלבד. "זהו ככל הנראה ההסבר לתמותת התינוקות בימים הראשונים לשהייה אצל מטפלים שאינם ההורים", אמרה יו"ר עמותת עתיד ד"ר ענת שץ, והוסיפה: "משרד הכלכלה אחראי לפקח על מעונות היום והמשפחתונים, אבל על מטפלות פרטיות ומשפחתונים פרטיים אין כל פיקוח. בהיעדר פיקוח, אין לדעת האם המטפלים בקיאים בכללי הפחתת הסיכון ומניעת מוות בעריסה".

יצוין, כי למרות ההנחיות להשכיב על הגב וכדומה אין באמת ערובה לכך שאכן זו הסיבה למקרי המוות וכי מידי כמה שנים משתנה ההנחיה בנושא, מהגב לבטן לצד וכדומה.

תופעת המוות בעריסה עלולה להתרחש אצל תינוקות בני שלושה שבועות ועד עשרה חודשים, אך 90% מהמקרים מתרחשים לפני גיל חצי שנה, ובעיקר בין גיל חודשיים ועד ארבעה חודשים. למרות המחקר הרב שנערך בנושא, אין עדיין הסבר מדעי ברור לתופעה, והיא מתרחשת גם אצל תינוקות בריאים לחלוטין מבלי שום סימן מקדים. על פי הנתונים של לשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בין השנים 2008 עד 2013 נפטרו בישראל 304 תינוקות מוות פתאומי ובלתי מוסבר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר