סלמונלה מסוכנת?

בישראל יש יותר מחלות מעי מארה"ב ואירופה

סערת הסלמונלה העלתה למודעות הציבורית בישראל את נושא זיהום המזון, אך האם באמת ישנה תחלואה גדולה בישראל ועד כמה מסוכן זיהום כזה (חדשות בריאות)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(שאטרסטוק)

סערת הסלמונלה שהחלה עם הפרסום של יונילוור על סלמונלה שהתגלתה בקורנפלקס והמשיכה דרך סלטי שמיר, צ'יפס של מילוטל, חלבה בארכה ועוד עוררה מחדש את השאלה על איכות המזון בישראל ועד כמה באמת משפיעים החיידקים האמורים על בריאות האוכלים.

מנתונים שנחשפים על ידי ידיעות אחרונות במוסף סוף השבוע "7 ימים" עולה כי שיעורי התחלואה בחלק מהמחלות הנגרמות ממזון בישראל גבוהים משמעותית מהשיעורים המקבילים בארה"ב ובאירופה. כך למשל מגיעים שיעורי התחלואה בשיגלוזיס, מחלת מעיים המועברת באמצעות חיידק השיגלה, בישראל ל-60-30 מקרים בשנה לכל מאה אלף איש באוכלוסייה, לעומת 1.6 מקרים בלבד לאותה אוכלוסייה באיחוד האירופי. גם חיידק הליסטריה המסוכן שהתגלה בצ'יפס של מילוטל, שגורם להפלות ונחשב קטלני במיוחד בקשישים, שכיח אצלנו פי שלושה מבמדינות אירופה.

בהשוואה לארצות הברית, מצבנו גרוע עוד יותר: שיעורי התחלואה בקמפילובקטר, חיידק נפוץ שעובר בעיקר בעופות טריים, עומדים אצלנו על כ-70 מקרים לכל מאה אלף איש באוכלוסייה, לעומת 13 מקרים בלבד בארה"ב. גם התחלואה בליסטריה בארה"ב עומדת על 0.24 מקרים לכל מאה אלף איש באוכלוסייה, לעומת 0.9 מקרים - כמעט פי 4 בישראל.

"החיידקים שמדובר בהם עלולים לגרום למחלות קשות, וחלקם קטלניים בשיעורים ניכרים", אומרת לידיעות אחרונות, פרופ' מרים (מירי) וינברגר, יו"ר האיגוד למחלות זיהומיות ומנהלת היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים אסף הרופא. "חלק מהחיידקים האלה עלולים לגרום לזיהומים בדם ומחייבים טיפול באשפוז. אחרים עלולים לגרום לסיבוכים מאוחרים, בהם תסמונת נוירולוגית קשה שעלולה להתבטא בשיתוק".

מאז 2011 חלה עלייה הדרגתית במספר מקרי הליסטריוזיס, המחלה הנגרמת על ידי הליסטריה, בישראל - מ-37 מקרים בשנה ל-75 ב־2015. מינואר השנה עד סוף יולי דווחו 358 מקרים של המחלה הקשה והמסוכנת.

על פי נתוני משרד הבריאות, חלק ניכר מהחולים בחיידקי המזון הנפוצים בישראל הם ילדים, שנזקקים פעמים רבות לטיפול באשפוז. כמעט שני שלישים מהנדבקים בחיידק השיגלה הם ילדים בני שנה עד ארבע. כך גם מחצית מהנדבקים בסלמונלה.

לעומת המספרים, רופאים מומחים ששוחחו עם "כיכר השבת" טוענים כי הסיכון נמוך הרבה יותר מהנתונים הרשמיים. הרופאים שסוברים כך סירבו להתראיין בשמם, "זה כבר מזמן לא נושא רפואי גרידא. מעורב בזה פוליטיקה רבה ואינני רוצה שרשיוני ישלל בשל העובדה שאני מביע את האמת הרפואית", אמר אחד מהם.

לדבריו, "בכל פיצריה או פלפליה ממוצעת יש יותר חיידקי סלמונלה מכל החיידקים שנמצאו בקורנפלקס או בטחינה. בכל מקום בו האוכל לא נשמר בטמפרטורה מתאימה ישנו סיכון לחיידקים. אם כי ברוב המקרים גם אם ישנם חיידקים רבים האוכל יסבול מכאבי בטן ומעט שלשולים בלבד".

הרופאים ציינו כי גם לאחר ש"התגלו" כל החיידקים במוצרים לא נמסר על עלייה ברמת התחלואה של סלמונלה ומחלות המעיים האחרות מה שמלמד שעולם כמנהגו נוהג ואין שינוי אמיתי בתחום אלא רק במודעות הציבורית תקשורתית לנושא.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר