פרק נוסף בסדרה

ועכשיו המיקס: להתמודד עם מחבל מכל הזוויות

ישי אמנו, מאמן בכיר בנינג'וטסו ישראל, מספר איך זה להיות "הדתי הכי חזק שהכרנו" ומציג מדריך חדש ומצולם: איך להתמודד עם תוקף - מכל הזוויות (מעניין)

(צילום: באדיבות המצלם)

אם אתם גולשים קבועים ב"כיכר השבת", בטח נחשפתם לפינתו השבועית של ישי אמנו, מאמן בכיר בנינג'וטסו ישראל, אומנות הנינג'ה, בה הוא מסביר באמצעות מדריך מצולם כיצד להתמודד במקרה של תקיפה.

אמנו, חוזר בתשובה מזה 17 שנה, הפך בשנה האחרונה מאדם אלמוני לחלוטין לאחד שמושך מטח כבד של מבטים. הקסקט החסידי בטעם של פעם וכנפי הציצית המשתלשלים תחת בגדיו מציירים רושם של אחד העם, רק בגרסה חרדית.

למראית עין הוא מזכיר דמות של יהודי בעל מלאכה מעיירה יהודית-חסידית בערבות אוקראינה לפני מאות שנים, אך גל הפיגועים האחרון והמצב הבטחוני הרגיש היום, הפכו את אמנו, בשל עיסוקו כמאמן נינג'וטסו בינלאומי בכיר, או בשפת הנינג'וטסו - מאסטר, לכתובת המתבקשת להסביר, לפרט ובדרך כלל להדגים הלכה למעשה תרגילים של הגנה עצמית או ליתר דיוק בלימת תקיפה.

מה זה בעצם נינג'ה?

"פרוש המילה "נינג'ה" היא מרגל. כידוע לנינג'ה היה שם שמטיל אימה על כל המזרח הרחוק של פעם. הרבה חושבים שנינג'ה זה משהו דמיוני או על טבעי, ולא מודעים לאמת הגדולה שהנינג'ה של פעם זה המוסד והשב"כ של עם ישראל של היום".

(באדיבות המצלם)

נתקלת בתגובות כמו "לא ראיתי עד היום דתי חזק כל כך"?

"רבים רואים באומנויות לחימה משהו גס ובריוני. אך מי שמכיר את העקרונות של הנינג'וטסו למשל, מגלה להפתעתו שמדובר באומנות לכל דבר, כזו שאינה מסתכמת בכוחי ועוצם ידי. אדרבא, המיומנויות המנטליות חשובות בנינג'וטסו הרבה יותר מאלה הפיזיות. כך שמי שרוצה לעסוק בנינג'וטסו מוכרח לפתח משמעת עצמית ברמה הכי גבוהה, איפוק וביטול עצמי. הרי כה רבים מעמודי התווך של היהדות היו מלומדי מלחמה. דוד המלך למשל. השאלה לאיזה כיוון לוקחים את זה ולאיזו מטרה מנתבים את הידע העצום הזה".

מה ההבדל בין נינג'וטסו לשאר אומנויות לחימה?

"הנינג'ות היו יחידת עילית של הקיסרים היפנים של פעם. בתקופה, שצריכים לזכור, מפגש הלחימה בין החיילים לא היה במרחק מאחורי מבנה עם קנה של רובה רימונים או טילים, אלא מפגש אישי אחד על אחד או יותר, בקרב פנים אל פנים. עם חרבות, חניתות, סכינים ושאר כלי לחימה קרים של אז והאכזריות הגדולה של המזרח הרחוק. לכן הידע שלהם בעימות לאומני מאיים של אחד על אחד הוא עצום ומלא בחכמה אדירה בפני עצמה, מה שהיום לצערי אין מספיק התמקדות בזה".

"אם נשים לב נבחין שהקרב מגע של הנינג'ות משתרע על רקע תקופתי של אלף שנה ואלפי קרבות עקובים מדם. החכמה והשכלול שהשקיעו שם עצום מאוד, הרי היום אין הרבה התנסויות בעימות חזיתי בנשק קר וידיים ריקות. לכן, מומלץ מאוד למי שרוצה לרכוש התמחות מעמיקה יותר בעולם הלחימה של הידיים הריקות הן בפן הטכני והן בפן המנטלי שהוא עיקר גדול בקרב, עליו לדעת שבנינג'וטסו יש גם את הלימוד המדהים של איך לשנות את פנימיותו של האדם להוויה של לוחם, כזה שלא נרתע וחווה אמוציות רגשיות באיום הכי מלחיץ".

(באדיבות המצלם)

"היתרון הזה הינו דבר שלא נתקלתי בו באף אומנות לחימה, ובעצם זהו אחד הכלים החשובים ביותר במצב סכנה אמיתי, ובנוסף השיטות הטכניות והמנטליות, איך לבטל יריב ממצב של אמוק ואדרנלין, שאז מאד קשה להביא אותו למצב של כניעה או ויתור על הקרב. ואת זה מבין רק כל מי שהיה בסיטואציה של לחימה באמת. דבר זה נחוץ מאוד והכרחי בפרט לגורמי ביטחון שנתקלים לא מעט במצבי אמת".

אתה מדבר הרבה על הפן המנטלי, איך זה בא לידי ביטוי באומנויות לחימה?

"אם נוריד את מותג "המכות" מהנושא וננסה להסתכל על איזה סוג אומן נדרש להיות, היה כדאי להיות לוחם נינג'ה. ואם נשווה זאת לשאר האומנויות שקיימות, נבין מספר דברים מדהימים. לדוגמא, צייר חייב יכולת ריכוז והשקטה של כל מה שמסביב עד כדי כך שרואה את הציור כבר מונח בדף ויודע להעביר הראייה לביטוי בשימוש בעפרונות הצבע. יכולת מדהימה... הנגן והמלחין יודע להיות אחיד עם הניגון שלו ומדייק באצבעותיו או נשיפותיו ויוצר את הניגון. המלחין ממש כמו במעין ביטול ונוצרת בדעתו נגינה חדשה. מדהים. וכן, כל אומן, בפרט מול קהל, צריך לנתק מחשבתו מהסובבים ולהתחבר לעניין אשר הוא עושה".

"ההופעה של הנינג’ה היא בעצם כאשר אדם מפתיע ותוקף אותו בין בהפתעה כאשר אינו שם לב ובין בתשומת לב, ועליו להישאר רגוע ללא לחץ ובמהירות של בזק, כמו מלחין אשר יוצר דבר חדש, להתחבר ישר למה שקורה וליצור טכניקה מדויקת אשר כוללת מגע באדם השני אשר אין בדעתו לאפשר שיגעו בו, ולהתחבר אליו רגשית ברמה כזאת שיוכל להרגיש אופן חשיבתו וכיצד עומד להתנגד, בכדי להערים על דרך חשיבתו ומעשיו של היריב, תוך כדי התעלמות גמורה מתשדורת כעס היריב היכול רק בכעסו או כוונתו הרעה להטיל אימה על כל אדם".

"אם קורה פציעה או דם ניתז, על הנינג’ה להתעלם מכל זה, ולהיות במעין עולם פנימי שקט ורגוע ומוגן מכל אווירה חיצונית אשר שם הוא כמעין מעל הזמן ויכול לנתב החלטותיו ובהם יש שיכלול של הטווח, המשקל, עוצמת הכוח שעליו להשקיע, יצירת הסחת דעת של יריבו, תשדורת גבורה כדי להחליש דעת ולב יריבו וגם להרגיש את הסובב אותו כי אולי מגיע עוד אדם או אולי מכוון אליו חץ ממקום אחר. וכל זה ניסיון נגיעה בהסבר על המתרחש בתוך אלפיות השנייה שבקרב".

(באדיבות המצלם)

"בכל שנותיי כמאמן עברו דרכי המון תלמידים מילדים ועד מבוגרים מאוד. עקב עיסוקי בכל אימון, באימון החלק המנטלי שאמור לגרום שליטה מאוד גבוהה בעולם הפנימי שלנו. ועקב הידע שיש לי בעניין כמו גלי המח, תת מודע ושפת תת מודע, דמיון מודרך, הרפיה ושחרור מתח, ריכוז ופיקוס פנימי. לקחתי את ההרפיה שהכרתי מהנינג'וטסו והעברתי באימונים ושכללתי אותה לכלי טיפולי מסודר שתוצאותיו מדהימות ומהירות".

"התגלה דבר מאוד מופלא שכל מיני תלמידים שהגיעו עקב בעיות בריאות מסויימות שנובעות מלחץ ומתח החלו להרגיש יותר טוב ואף להתרפא. מי שהיו לו משקעים נפשיים לא פשוטים כמו טראומה, בעיות אישיות, הפרעות קשב וריכוז, חרדות, פחדים, בטחון עצמי נמוך וכו', נהיו כאחד האדם ואף עם יכולות של מעבר לכך. וכן הרבה אנשים שאינם מעוניינים בפן הלחימה פנו אלי וביקשו שאלמד רק את הפן המנטלי".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר