ישראל: "גינויי טורקיה מופרכים, מוטב שתחשוב פעמיים"

תגובה חריפה של ישראל לגינוי הטורקי את התקיפות בעזה, ימים אחרי אישור הסכם הפיוס: "נרמול היחסים לא אומר שנשתוק על גינוייה המופרכים נגדנו. שטורקיה תחשוב פעמיים לפני שהיא מבקרת פעולות צבאיות של מדינות אחרות". ארדואן ממשיך להסתכסך עם אירופה: מחזיר את השגריר מאוסטריה

איתמר אייכנר, ynet | כיכר השבת |
(צילום מסך)

התגובה הישראלית הגיעה לאחר שמשרד החוץ הטורקי תקף בחריפות את התקיפות הישראליות בעזה בעקבות ירי הרקטה לשדרות. בהודעת המשרד נאמר כי הסכם הפיוס בין טורקיה לישראל, שקיבל את אישורו הסופי עם האישור בפרלמנט הטורקי בסוף השבוע, לא ישנה את עמדת אנקרה כלפי הפלסטינים ונגד ישראל בסוגיה.

"נרמול היחסים עם ישראל אין משמעותו שאנחנו מחויבים לשתוק על ההתקפות נגד העם הפלסטיני בעזה", נאמר בהודעה הטורקית. "להיפך. אנחנו נמשיך להגן על הסוגיה הפלסטינית בפני המעשים של ישראל, שנוגדים את החוק הבינלאומי ואת המצפון האנושי לפני כל דבר". משרד החוץ כאמור השתמש באמירות דומות, כדי לתקוף את הטורקים.

גורמים מדיניים בירושלים אמרו הערב כי ישראל הבהירה לטורקים שלא תאפשר להם להמשיך להשתלח בה, וכי תהליך הפיוס עם טורקיה נמשך כרגיל ולא יואט: "לא צריך להתרגש מהתגובות החריפות בטורקיה", אמרו. "לא חשבנו שארדואן יהפוך בן לילה לציוני. ברור שהוא חייב לשלם מס שפתיים לבני בריתו בחמאס. מנגד גם אנחנו לא פראיירים, ולא נבליג על גינויים מופרכים לפעולת תקיפה לגיטימית".

התגובה הישראלית לירי הרקטה אתמול הייתה חריגה יחסית לעוצמת התגובות במקרים דומים בשנים האחרונות. בדרך כלל צה"ל מגיב פעם אחת – בשעות שאחרי ירי הרקטה או בלילה שאחרי. הפעם נשמעו הדי הפיצוצים היטב לאורך הערב והלילה גם ביישובים הסמוכים בצד הישראלי.

משבר חריף: טורקיה מחזירה את השגריר מאוסטריה

צה"ל תקף באמצעות כלי טיס עוד יעדים ותשתיות טרור של חמאס. בחלק מהדיווחים נמסר כי אחד מהיעדים שהותקפו היה מוצב של מנגנון הביטחון הלאומי השייך לארגון, ובמקביל דווח גם על תקיפות מוצבים של הג'יהאד האיסלאמי. הפלסטינים דיווחו על נער בן 17 שנפצע קל בתקיפות ועל שלושה ילדים שלקו בחרדה.

רק בשבת אישר הפרלמנט הטורקי את הסכם הפיוס שנחתם עם ישראל בחודש שעבר, ובכך נתן רשמית אור ירוק לסיום הסכסוך סביב פרשת המשט לעזה מ-2010 ולחידוש מלא של היחסים הדיפלומטיים בין המדינות. אך הסכם הפיוס הזה לא מנע את חילופי המהלומות המילוליות אחרי התקיפה בעזה.

במקביל לעימות הנקודתי הנוכחי עם ישראל, העימות בין טורקיה לבין אוסטריה ממשיך להחריף. העימות הזה החל אחרי שאוסטריה קראה לפני שבועיים להפסיק את השיחות לצירוף טורקיה לאיחוד האירופי בעקבות מבצע הטיהורים של ארדואן נגד מתנגדיו, ושר החוץ הטורקי כינה את אוסטריה "בירת הגזענות העולמית". אוסטריה הגיבה בחריפות והציעה לאנקרה למתן את שפתה, אבל התקיפות ההדדיות נמשכו.

הערב זימן שר החוץ הטורקי את שגריר אוסטריה באנקרה לשיחת נזיפה במחאה על הפגנת תמיכה בארגון המורדים הכורדי PKK שנערכה באוסטריה. מדובר בארגון שביצע לאורך השנים פיגועים רבים בטורקיה ורצח המונים, והוא מוגדר על-ידי ארה"ב, אירופה וטורקיה ארגון טרור. בנוסף הודיע שר החוץ הטורקי כי הורה לשגריר טורקיה באוסטריה לשוב לאנקרה.

העימות ההולך ומחריף בין טורקיה לאוסטריה בא בשעה שטורקיה מתקנת את יחסיה עם שורה של מדינות שאיתן הסתכסכה בשנים האחרונות - בהן רוסיה, ישראל ואיראן. עם זאת עדיין יש מתיחות קשה בינה

לבין מדינות אחרות, בהן מצרים וכמובן סוריה של משטר אסד. גם היחסים שלה עם האיחוד האירופי בכללותו ועם גרמניה וצרפת בפרט נמצאים בתקופה מתוחה מאוד, בעקבות זעם המערב על מבצע הטיהורים של ארדואן נגד מתנגדיו אחרי ניסיון ההפיכה הכושל בחודש שעבר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר