קלינטון מסתבכת שוב?

תחקיר: כך פעלה קלינטון בקרן המשפחתית

סוכנות הידיעות AP חקרה את התנהלות קלינטון בתקופת כהונתה כמזכירת המדינה וגילתה כי יותר ממחצית מאלו שנפגשו איתה תרמו סכומי ענק לקרן של ביל קלינטון (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(a katz / Shutterstock)

ממשיכה להסתבך? יותר ממחצית מהאזרחים שערכו פגישה עם הילרי קלינטון בזמן שכיהנה כמזכירת המדינה העבירו כסף - באופן אישי או באמצעות חברה או קרן - ל"קרן קלינטון". כך חושפת סוכנות הידיעות AP. זו לא הפעם הראשונה שקרן הצדקה, שהוקמה בשנת 2000 על ידי הנשיא לשעבר ביל קלינטון, עולה לכותרות ומהווה בעיה אתית עבור המועמדת הדמוקרטית לנשיאות.

סוכנות הידיעות הבינלאומית שקיבלה השבוע גישה למיילים ויומנים של קלינטון, פרסמה כי לפחות 85 מתוך 154 מהגורמים הלא ממשלתיים שפגשו או שוחחו בטלפון עמה בזמן שהובילה את מחלקת המדינה תרמו לקרן המשפחתית או התחייבו לתוכניות בינלאומיות של הקרן. מדובר במספר גבוה, שמעלה תהיות בנוגע לאתגרים האתיים שקלינטון תעמוד בפניהם אם תיבחר לנשיאות ומעלה תהיות בנוגע ליושרה האישית שלה.

על פי התחקיר, 85 הגורמים תרמו יחד 156 מיליון דולרים לקרן. לפחות 40 מתוך אותם 85 גורמים תרמו יותר ממאה אלף דולר כל אחד, ו-20 מהם תרמו יותר ממיליון דולר. בין התורמים שזכו לפגישה עם קלינטון - כלכלן בכיר שביקש את עזרתה בזמן שממשלת בנגלדש לחצה עליו להתפטר מתפקידו כמנהל בנק ללא מטרות רווח, ובכיר בוול סטריט שביקש את עזרתה עם בעיה בוויזה.

המפגשים בין המועמדת הדמוקרטית לתורמים לא סותרים את המסמכים החוקיים שעליהם חתמה יחד עם בעלה, הנשיא לשעבר ביל קלינטון, בטרם כניסתה למחלקת המדינה ב-2009. עם זאת, תדירות הפגישות מצביעה על קשר בין הזמן שלה לבין תרומות, תדירות שמחזקת את הרושם שהכספים היוו "דמי כניסה" לפגישה עם קלינטון.

154 הגורמים שתועדו ביומנים אינם כוללים עובדי ממשל אמריקנים או נציגי ממשלות זרות. בזמן הכהונה נפגשה קלינטון עם לפחות נציגי 16 ממשלות זרות, שתרמו 170 מיליון דולרים לקרן. תרומות אלו לא נכללו בתחקיר, משום שהפגישות ככל הנראה התקיימו במסגרת תפקידה ולא ניתן להוכיח קשר ברור בין הדברים או למנוע ממנה להיפגש איתם בתוקף תפקידה.

לאור בעיית האתיקה שעולה ומאיימת על הקמפיין של המועמדת הדמוקרטית, בשבוע שעבר ביל קלינטון הודיע כי אם אשתו תיבחר – יפרוש מהנהלת הקרן ויפסיק לגייס עבורה כסף. באפריל שעבר, לאחר שהודיעה כי היא רצה לנשיאות, התפטרה קלינטון מחברותה בדירקטוריון בשל הביקורת על קבלת כספים ממדינות זרות בזמן שכיהנה כמזכירת המדינה.

מהקרן נמסר כי אם תיבחר, יתקבלו תרומות מאזרחים אמריקנים בלבד ופילנתרופים עצמאים – ולא יתקבלו יותר מתנות מקבוצות זרות, חברות אמריקניות או ארגוני צדקה. קלינטון אמר כי הקרן לא תוסיף לקיים את הכנס השנתי של תוכנית הסיוע הבינלאומית שלה, היוזמה הגלובלית של קלינטון, וכי תוכניות החוץ יועברו לקרנות צדקה אחרות. שינויים אלה לא ישפיעו על 6,000 התורמים שכבר סיפקו לקרן יותר מ-2 מיליארד דולרים, מאז שהוקמה בשנת 2000.

בינתיים, רוב הסקרים ממשיכים להצביע על יתרון לקלינטון מול יריבה הרפובליקני, דונלד טראמפ. לפי סקר שפרסמה אתמול רשת NBC, קלינטון מובילה על טראמפ ב-8%, לאחר שבשבוע שעבר הובילה ב-9%. על פי הסקר, השבוע קלינטון זוכה ל-50% מהקולות וטראמפ ל-42%, ובחישוב משולב עם שני המועמדים העצמאיים מובילה קלינטון בפער של 5% על טראמפ.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר