מחקר חדש

לב שבור הורג: אלמנים חיים פחות מנשואים

מחקר חדש שנערך באוניברסיטת מיאמי גילה כי גברים מבוגרים אלמנים היו בסיכון גבוה פי כמה מאשר גברים נשואים. לעומת זאת אצל נשים לא היה שינוי בתוחלת החיים (בריאות)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(שאטרסטוק)

הלב נשבר לאחר מות האישה: מחקר חדש מגלה כי גברים אמנם מתקשים לגלות רגשות, אך לבם נשבר והם נוטים למות מוקדם יותר מגברים נשואים. מנגד, תוחלת חייהן של נשים אלמנות מושפעת פחות ממות הבעל. אחת ההשערות היא כי גברים מושפעים יותר ממות האישה, שדואגת לבריאותם ולחיי החברה שלהם.

החוקרים מאוניברסיטת מיאמי ניתחו נתונים מכ-7,500 גברים ונשים נשואים בגילאי 50 ויותר, ועקבו אחר בריאותם במשך 16 שנים. הגברים היו בסיכון כפול למות במהלך המחקר בהשוואה לנשים. הממצאים הראו כי גברים אלמנים היו בסיכון גבוה ב-35% למות, בהשוואה לגברים נשואים שנשותיהם היו בחיים. באופן דומה, גם גירושין הגבירו את סיכון התמותה של הגברים ב-59 אחוז.

מנגד, אצל נשים המצב טוב הרבה יותר: מות בן הזוג או גירושין לא השפיעו כלל על תוחלת חייהן. עם זאת, אם האישה נמצאה בנישואין לא מאושרים, מותו של הבעל האריך את תוחלת החיים. "בת זוג עשויה להשפיע באופן חיובי על אורח החיים של הגבר, ולמנוע ממנו התנהגויות מסוכנות", אמרו החוקרים, "נשים טובות יותר בשמירה על בריאותן, על אורח חיים בריא ועל קשרים חברתיים".

אין זו הפעם הראשונה בה נקשר אירוע טראומטי למוות פתאומי, ד"ר איתי גל מ-ynet מסביר כי כבר בשנת 1991 נמצאה עדות לכך שלב שבור יכול בפירוש להרוג. המדובר בתסמונת "טאקו-טסובו" המתאפיינת בכאב בבית החזה וקוצר נשימה בדומה להתקף לב.

תסמונת טאקו-טסובו הולכת וצוברת הכרה בעולם. את שמה, שמשמעו ביפנית כד דייג מסורתי, קיבלה בשל צורת הלב - שנראית אצל החולים כמו כד עם צוואר בקבוק צר. בשנת 2006 סווגה התסמונת כמחלת לב על ידי ארגון הלב האמריקני. היא שכיחה פי עשר בנשים לעומת גברים, ומתרחשת בדרך כלל לאחר אירועים המלווים במתח נפשי עז.

ד"ר גל מציין כי לא ברור מה בדיוק גורם לטאקו-טסובו, אולם על פי ההשערה המקובלת, רמות מוגברות של חומרים הקרויים קטכולאמינים, גורמים לעיבוי המחיצה בין חדרי הלב ולחסימה של מוצא החדר. כתוצאה מכך, נוצרת חסימה משמעותית באספקת הדם לשריר הלב. למרבה המזל, זיהוי התסמונת מבעוד מועד וטיפול מיידי, יכולים להציל את חיי המטופלים.

מחקר שפורסם בשנת 2005 בכתב העת הרפואי היוקרתי "ניו אינגלנד" ערך מעקב אחר 19 חולות לאורך תקופה של ארבע שנים. כולן לקו באי ספיקת לב על רקע מתח נפשי, ורובן טופלו באופן הדומה לטיפול בהתקף לב.

למרות סיכויי ההחלמה הגבוהים, הספרות הרפואית מדווחת על אירועים נדירים של התפתחות קריש דם בתוך חדר הלב, הפרעות קצב לב ובמקרים נדירים גם מוות.

לאחרונה דיווח כתב העת הרפואי Americal Journal of Medicine על יותר מ-200 חולים שלקו בתסמונת טאקו-טסובו במיניאפוליס, כשחלקם היו גם חולי לב. חמישית מהחולים, כולן נשים, מתו במהלך האשפוז.

לדברי החוקרים, מדובר בשיעור תמותה גבוה מאוד, למרות הטיפול האגרסיבי שקיבלו. החוקרים כינו את התסמונת: "חמורה ומסוכנת יותר ממה שהיה ידוע בעבר", והדגישו כי רופאים רבים אינם מייחסים די חשיבות לקשר שבין המצב הנפשי של המטופל והסיכון שלו ללקות במחלת לב קטלנית כחלק מהתסמונת.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר