"נווה תלאות" • צפו

יונתן רזאל: "אני אף פעם לא יוצר שיר לפי הזמנה"

הזמר והיוצר, יונתן רזאל, חושף בראיון ל'כיכר השבת' את הסינגל-קליפ החדש וחושף את מאחורי הקלעים של היצירה ומה לדעתו ההסבר לכך שלהיטיו הגדולים הם... פסוקים (מגזין)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(אוהד רומנו)

הזמר והיוצר, יונתן רזאל, משיק סינגל קליפ חדש ראשון מתוך אלבומו השלישי עליו הוא עובד בימים אלו במרץ רב ועל הדרך מדבר על היצירה והשלבים שהוא עובר איתה ומספר על הסינגל החדש והעבודה על האלבום המתקרב.

מה ההסבר לשם ה"מפחיד" של הסינגל נווה תלאות?

קודם כל זה לא מושג שאני יצרתי, רבנו תם נכדו של רש"י כתב את זה בספר הישר, הוא מדבר שם על נקודת מבט אחרת קצת על העולם, אחרת במיוחד בדור הזה שאנשים באים לעולם והשאיפה שלהם זה להגיע לרוגע לפנסיה לשלווה. רבנו תם כותב שזה משל למי שמגיע לטירונות בצבא ואומר רק הגעתי מה זה הקושי הזה תנו לנוח בשביל מה אני צריך את זה וכשאומרים לו שיש מטרה לדבר הזה כדי להגיע ליחידה מובחרת וכדומה הוא מבין שזה מסלול כזה שאני עולה בו אבל בסוף אני מגיע לתכלית כל שהיא. כך גם העולם שלנו ניתן להבין את הקושי אם מבינים שיש לכך תכלית.

השיר מתחיל אמנם בנימה אישית, אבל באמצעו אני אומר שאני רוצה לבוא לצעוק בעד עמי ובעד ביתי ובעד עולמי והשיא שלו זה "השקיפה ממעון קדשך מהשמים וברך את עמך ישראל". הוא נע מהאישי אבל הוא לא אוטוביוגרפי.

אם כבר דיברנו על הנימה האישית איך אתה מסביר את ההצלחה שלך כאמן שכותב הרבה מילים מקוריות דווקא עם שירי פסוקים כמו "קטונתי", "והיא שעמדה"?

זה אכן פלא. יצא לי לחשוב על זה בעבודה על האלבום החדש. אני אכן הגעתי מכתיבה אישית, אבל עם הזמן אני רואה שהצורה הכי נוחה לי לבטא את עצמי, להביא את המוזיקה שלי לידי ביטוי זה דווקא דרך פסוקים.

אז יש סיכוי שנראה אלבום מוזיקה חסידית?

מוזיקה חסידית זה הרבה דברים. זה תרבות, זה ז'אנר, זה סוג של סאונד והגשה וגם סוג של הברה, אבל בהחלט האלבום החדש הוא כמעט חצי חצי בין אישי למקורות וגם באישי יש פסוקים משולבים, כמו השיר החדש שמתחיל אישי אבל מגיע לשיא שלו דווקא בפסוק. יש באלבום הרבה דברים חדשים מבחינתי כמוזיקה אתנית ושירים שמחים והשיר הזה לא כל כך מייצג אותו.

כשאתה אומר שמח אתה מתכוון שירי חתונות?

אני לא כותב ממקום הזמנה לסוג כזה או סוג כזה של מוזיקה. אני מסוג היוצרים של העולם הכללי יותר. אני כותב מהחיים שלי מהדברים שאני לומד ונפגש איתם, מהתפילות ומהבית. יש משהו במה שגדלתי עליו, במתח המתוק בין מזרח למערב. סיפרתי בעבר כמה פעמים שגדלתי במשפחה ייקית של מוזיקה קלאסית כמ ושרואים בקליפ, אך גדלתי גם בבית הכנסת הפרסי והמוזיקה הזו נמצאת בתת מודע שלי בצורה מאד חזקה.

צפו: הסינגל החדש "נווה תלאות"

יש משהו בתהליך היצירה שחושף לך את עצמך דרך המוזיקה. הרבה פעמים אצלי זה תהליך לא מודע אני חושב על משהו מתיישב על הפסנתר ונותן לדברים לזרום ממני ויוצאים ממני דברים שאני לא מצפה להם מראש.

אני מנסה לא לזייף עם עצמי, תרתי משמע, גם במוזיקה וגם בתחושות ואם אני מרגיש שמשהו גם אם הוא מאד טוב בעיניי אך לא מבטא משהו חדש אמיתי אני אפסול את זה.

על ה-12 שירים שבחרתי יש 20-30 שירים שפשוט פסלתי אותם. גם בתוך השירים שנבחרו עשיתי שינויים רבים, החלפתי פזמונים וטקסטים וכדומה.

מדוע לוקח זמן רב כל כך בין אלבום לאלבום שלך?

נקודש חשובה, אני בן אדם שיוצר לאט על כל שיר שנכנס שניים שלוש לא נכנסים. לא בא לי שיר בבוקר, אני לא מזמין שירים מאחרים אני מתחיל הכל מאפס, הלחנים העיבודים והיצירה הכל נופל על הכתפיים שלי. גם אחרי שלב האיסוף של החומרים מתחיל השלב של העיבוד והנגינה שזה גם נופל הרבה על הכתפיים שלי ומוסיף עוד שנה שנתיים לתהליך.

11 שנים מהאלבום הראשון אתה חש שיש שינוי בציבור החרדי מול המוזיקה שלך?

אני חושב שכן, מאד. אני אגלה לך אחרי האלבום הראשון שהוצאתי ואז הגיע ההצלחה של והיא שעמדה של יעקב שוואקי. לא ציפיתי לה. לא לקחתי אותו לאלבום שלי וכאן מגיע קרדיט עצום ליוכי בריסקמן (המפיק של שוואקי בזמנו נ.ל) ששינה מעט את השיר וגם ליעקב שזיהה את השיר. ואכן אז הייתה לי התלבטות לכתוב מוזיקה יותר חסידית, אך גם יוכי בריסקמן תפס אותי לשיחה ואמר לי שאני צריך לעשות את המוזיקה שלי ולא לנסות לעשות משהו אחר.

זה היה לפני קטונתי וזה היה סוג של סיכון, אך הייתי גם אצל המוהרא"ש חודשיים לפני שהוא נפטר ושאלתי אותו מה לעשות עם המוזיקה שלי והוא אמר לי שאני צריך לכתוב את המוזיקה שלי. שני הכחות האלו נתנו לי חיזוק להמשיך לעשות את מה שאני יודע לעשות.

בנוגע לציבור החרדי עצמו, אני מרגיש שהטעם של האנשים השתנה ונפתח בשנים האחרונות. אני לא היחיד יש קבוצה שלמה של יוצרים שבאו מתוך העולם החרדי או חוזרים בתשובה ויש דור חדש ואני מרגיש שיש משהו ממש על גבול הנס במוזיקה היהודית זה כבר לא אופנה או ז'אנר.

זה דו כיווני גם היוצרים מודעים יותר ליהדות וגם העולם החרדי אכן מחפש את המוזיקה הזאת וזה מגיע אליהם ואני נמצא בקו תפר הזה, למרות שעיקר הקהל שלי מבחינת הזמנות והופעות הם הכיפות הסרוגות והקהל החילוני שב"ה זה מגיע גם אליהם.

מתי נזכה לקבל את האלבום החדש במלואו?

האלבום החדש באמצע העבודה השירים נבחרו וחלקם הוקלטו, חצי שנה אני מקווה... גג פורים.

בשיחה שלאחר הראיון, סיפר לי רזאל כי הוא מקווה לארח באלבום החדש את אחיו אהרן רזאל לדואט, "כיף וכבוד לנו לעבוד יחד ויש גם תכנון על אלבום משותף של שנינו, בינתיים אנחנו מופיעים יחד הרבה וזה תענוג גדול".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר