תם עידן

גפני, דרעי וליצמן: לא אכפת לכם מהשבת?

מה יותר חמור, מינוי רמי סדן או חילול שבת ממשלתי? • על מה לאיים במשבר, על רפורמת הסיעוד או על רמיסת השבת? | ישי כהן תוהה: האם כבר לא אכפת לנו משבת קודש (טור אישי)

ישי כהן | כיכר השבת |
ראש המפלגות החרדיות (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)

אדוני ראש הממשלה בנימין נתניהו, כבר לא אכפת לנו מהשבת, תדאג לנו למשרדים טובים, לתקציבים שאנחנו צריכים, וזהו - תחלל שבת, אנחנו נשארים - זה המסר שהעבירו ראשי המפלגות החרדיות לרוה"מ, לא פחות.

ימים ארוכים ידעו חברי הכנסת החרדים על העבודות הצפויות להתבצע בשבת. ידעו ושתקו. מלבד ח"כ משה גפני שזעק ב'יתד נאמן', כולם שתקו.

נתניהו לא היה מעורב בפרשה, רק ביום רביעי במפגש אתנו - העיתונאים החרדים - הוא נחשף לראשונה לפרשה. הוא שוחח עם גפני, שהיה נסער וביקש לבטל את העבודות.

ביום חמישי הכותרות בתקשורת החרדית זעקו, זעקו את זעקת ציבור שומר השבת. וכמו בכותל הרפורמי - הפוליטיקאים החרדים נאלצו להיגרר למאבק על השבת. הם שיגרו מכתב בהול לראש הממשלה וקיימו אתו שיחות אל תוך הלילה.

נתניהו לא טיפש. הרי אם היה מבין שיש סיכוי ולו הקלוש ביותר שש"ס ויהדות התורה יפרשו מהממשלה בשל חילולי השבת הוא לא היה נרדם ודואג באופן אישי שידחו את העבודות. נתניהו הבין: החרדים רוצים בהישרדות הממשלה יותר ממנו.

במסגרת ה"פשרה" הוחלט שיבוצעו עבודות "מסכנות חיים" בלבד. החרדים עטו כמוצא שלל רב על ההסכם. הם ידעו שהם שותפים לממשלה שמחללת שבת, אבל העדיפו למכור לציבור את הפשרה, בכדי למנוע ביקורת פנים-חרדית.

לרוע מזלם, מיד עם צאת השבת העיתונאים החרדים נחשפו לצילומי הרחפן, תיעוד מהאוויר שהמחיש עד כמה עושים מאתנו צחוק. הרי הצילומים הללו מצילים חיים, לא? אחרת למה עשו זאת תוך כדי חילול שבת בחסות ממשלת החרדים.

בשלב הזה הבינו ראשי המפלגות החרדיות שהם בבעיה. הביקורת נגדם חריפה. הם החלו לשחרר אט - אט הודעות דוברות "קשות" נגד חילול השבת. נגד ישראל כץ שטען שהם אישרו את העבודות. אבל גם בשלב הזה: אף איום על ממשלת נתניהו. אפשר להעריך שאם זו הייתה ממשלת לפיד-בנט הרי שהחרדים היו מרבים להתראיין ולתקוף את 'הבית היהודי' והכיפות הסרוגות שעל ראשם תוך כדי דרישה שיפרשו מהממשלה.

בשביל לנסות לסיים את הביקורת נגדם הם דורשים מפגש דחוף עם נתניהו. נתניהו יענה לבקשה. הוא הרי יודע שאין סיכון לממשלה. הוא יגיד להם צודקים, זה כץ. הם יגידו בלבם: העיקר שנעבור את זה. ואיך לא, גם כאן מחלוקת בין ש"ס ליהדות התורה בעצם הדרישה האם לפטר את השר כץ.

נתניהו לא ממהר לקיים את הפגישה. הערכות כי היא תתקיים רק מחר. כשנתניהו והחרדים יחזרו מהחופשה. כבר אמרנו שהשבת לא בראש סדר העדיפויות של החרדים?.

צריך להדגיש: לא בטוח שהחרדים צריכים לפרוש מהממשלה. כמו שאמר דרעי: לא תהיה ממשלה טובה יותר לחרדים. אבל כן צריכים לזעזע את הממשלה. שהמסר יובן: לא נהיה שותפים לחילולי השבת.

וכן, בראש ובראשונה האשמה היא כלפי שר התחבורה ישראל כץ שבמשמרת שלו במשרד נערך חילול שבת בהיקף כה גדול - ללא שום הצדקה.

לסיום, אריה דרעי, משה גפני ויעקב ליצמן, שאלה לי אליכם: מה יותר חמור, מינוי רמי סדן או חילול שבת כה גדול בחסות הממשלה בה אתם שותפים? האם כאן לא צריכים לכנס מועצת? למי יש גיהנום קשה יותר, למי ששותף לממשלה המחללת ורומסת את השבת או למי שמייעץ לראש עיר חילוני? על מה צריכים לאיים במשבר: על רפורמת הסיעוד או על רמיסת השבת?

אפשר לסכם: יותר מאשר נתניהו שומר על החרדים בממשלה, החרדים שומרים עליו בראשות הממשלה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר