זעקת השבת

ח"כי 'דגל התורה': "כץ עושה מעשה זמרי ומבקש שכר כפנחס"

חברי הכנסת של 'דגל התורה' עולים להתקפה חריפה נגד שר התחבורה ישראל כץ, טוענים כי הוא ממשיך לשקר אותם ומבהירים כי אחת האפשרויות היא לדרוש את פיטוריו (חדשות)

ישראל כהן | כיכר השבת |
ח"כי דגל התורה (באדיבות המצלם)

חברי הכנסת של 'דגל התורה' עולים הבוקר (ראשון) להתקפה חריפה נגד שר התחבורה ישראל כץ, ומבהירים כי אחת האפשרויות היא לדרוש את פיטוריו.

יו"ר 'דגל התורה' ח"כ משה גפני אומר ל'יתד נאמן' כי "ליבם של מיליוני יהודים נחמץ מחילולי השבת הנפשעים שאין בהם צורך. בשם כל רבבות אלפי בית ישראל בארץ ובעולם אני מוחה על המעשה הנורא ועל חילול השבת, ואין כוונתי רק לצבור שומרי המצוות כי רבים מאוד שאינם שומרי מצוות מרגישים כאב נורא על העובדה שצביונה של מדינת ישראל כמדינה יהודית הולך ונאבד".

- אבל באופן עקרוני ראש הממשלה הבהיר שהוא החליט להגיע לפשרה ולהתיר רק עבודות שיש בהן פיקוח נפש...

"אנחנו לא מתפשרים על שום דבר ואין בסמכותינו להתפשר כלל, כי לא אנחנו בעלי הבית על התורה. אין שום פשרה בעניני דת ואין פשרה בענין השבת! אנחנו מתנגדים בתוקף למה שנעשה ומוחים באשר לעצם החלטתו של ראש הממשלה אם באמת היה מדובר בפיקוח נפש, הרי אנחנו הראשונים שסבורים שצריך לעבוד כי פיקוח נפש דוחה שבת. אבל "פיקוח נפש" זו לא הגדרה פוליטית אלא הגדרה הלכתית מובהקת ואם היא היתה נפסקת על ידי מי שמקובל עלינו בעניין הלכה, היינו בעד העבודה. לא יתכן שכל אחד יקבע בשרירות לב "פיקוח נפש".

"היכן יש כאן פיקוח נפש? הרי לא מזמן נפגשנו – הרב ליצמן, הרב דרעי ואנוכי – עם שר התחבורה ישראל כץ, לבקשתו, כאשר על סדר היום עמדו ביצוע העבודות בכביש 22 בקריות. באותה פגישה נכח הצוות המקצועי שלו, מנכל"ית משרדו, נתיבי ישראל, הרכבת והוא הורה להפסיק את העבודות – ופתאום העבודות האלה נהיות "פיקוח נפש"? זה שימוש הציני במושג פיקוח נפש! איפה יש כאן פיקוח נפש?".

- השר כץ לא הבטיח לכם שלא תהיינה עבודות בשבת?

"באותה פגישה הוא הורה לצוות שלו שלא לבצע עבודות בשבת, זה היה לעיננו ובנוכחותנו. כששר התחבורה בעצמו וביוזמתו מודיע לנו שהכל בסדר היינו רגועים ופתאום מתברר שישנן תוכניות מסודרות לחילולי שבת בהיקפים אדירים שעל חלקן אפילו לא ידענו והם נחשפו רק עכשיו. הסתירו מאתנו עבודות שהתבצעו בשבתות. השר כץ הסתיר את מגמותיו".

- אז שר התחבורה שיקר במצח נחושה? הסתיר את תוכניותיו לחילול שבת המוני?

"לא יודע מה הוא עשה, אבל אלו העובדות! אנחנו לא נשלים עם ההתנהגות הזו של שר התחבורה ישראל כץ, העושה מעשה זמרי ומבקש שכר כפנחס. הוא מתראיין לתקשורת שפונה למגזר החרדי ומנסה להציג את עצמו בתדמית כאילו הוא שומר על השבת בעוד שבתום חילול שבת מחפיר שאין כדוגמתו הוא מתגאה בכך ש"לא נכנע לחרדים".

"מלבד מה ששיקר לנו לאורך הדרך, הוא עוד מעיז ומוסיף לשקר כי כביכול היתה ח"ו הסכמה לחילולי השבת. הוא כנראה פיתח תרבות של שקר. אנחנו עומדים להפגש עם ראש הממשלה ואחת האפשרויות היא לדרוש את פיטורי האחראים לחילול השבת".

- אז איך אפשר לסמוך במצב כזה?

"למרות החלטתו המוטעית של ראש הממשלה שאיפשרה חילול שבת נוראי בשבת זו, החלטה שאנחנו מוחים עליה ומתנגדים לה, הוא הורה להקים ועדת מנכ"לים בראשות ראש לשכתו יואב הורוביץ, ועדה שאמורה להתכנס עוד השבוע וגם אנחנו - נציגי הסיעות החרדיות נהיה חברים בוועדה שבה יושמע קול השבת ולא כל מי שרוצה לבוא ולהשתמש במושג ההלכתי "פיקוח נפש" ישתמש בה כפי שהוא מבין ולצרכיו. אנחנו חייבים להיות בעניין כל נושא יבחן ואנחנו נדע מראש על התוכניות ועל הכוונות ונוכל לפעול בהתאם, ולא שחילולי השבת יוסתרו מעיננו ויבוצעו בגניבת דעת. ניקח ברצינות את החלטת ראש הממשלה, לפיה אנו מכאן ואילך נהיה מעורבים בקביעת המועדים של העבודות והצורך בהן עם הגדרת פיקוח נפש באופן הלכתי אמיתי.

"כאשר יהיה תכנון מראש, לא יצטרכו לחלל שבת כי אין כאן שום "פקוח נפש". בשביל ריצת מרתון, מרוצי מכוניות ומצעדי תועבה אפשר לסגור את כל מרכזי הערים הגדולות, תל אביב וירושלים, כולל המדרכות, באופן ששום רכב הצלה לא יכול לעבור – ורק בשביל שבת קודש אי אפשר לסגור כבישים כשתמיד יש דרכים חלופיות! סוגרים חצי מגוש דן או את מרכז ירושלים עם מאות שוטרים ואין יכולת לנוע בחופשיות באמצע השבוע. הבעיה זה היעד של סגירת הכבישים. כל השטויות הללו אצלם זה דבר חשוב, לצערנו הרב שבת אינה נמצאת בסדר עדיפות חשוב".

עוד מוסיף גפני ואומר כי "ביום חמישי הורידו את הגשר הישן בכביש 1 במחלף חמד וכל התחבורה עצרה כולל אוטובוסים ללא שום תאום וללא התחבאות מאחורי "פיקוח נפש". עשרות אלפים שלא ידעו על ביצוע העבודות נתקעו בדרכים למשך שעות ארוכות. בנו גשרים ומחלפים בירושלים ובכל חלקי הארץ, ולא חיללו שבת. אם צריך, עוצרים תחבורה! מה עושים ברחבי העולם כשאין להם שבת? חוסמים כבישים וזהו! אז למה דוקא בישראל השבת שהיא דגלו של עם ישראל צריכה לשלם את המחיר ולהיות למרמס? אנחנו נהיה בענין ולא נאפשר זאת. אומנם ללא התערבותו של ראש הממשלה המצב היה יכול להיות גרוע הרבה יותר והיקפי חילול השבת הנוראיים היו עלולים להיות גדולים יותר, אבל מה שקרה הוא חמור ביותר ולא נוכל לעבור לסדר היום".

במענה לשאלה האם תהיה השלכה קואליציונית לחילולי השבת החמורים הנעשים אף תוך הפרה בוטה ברגל גסה של הסטטוס-קוו אומר ח"כ גפני, כי "אין ספק שההתנהלות שלנו בקואליציה תהיה שונה מכפי שהייתה עד היום. נביא את הדברים בפני גדולי ישראל להכרעתם. לא נהיה כמו שהיינו עד כה. השבת נרמסה, נפגע הסטטוס קוו. השבוע נתכנס ונחליט כיצד להגיב וכיצד לפעול ונעביר את ההחלטה למרנן ורבנן גדולי ישראל שליט"א שיורונו כיצד לפעול".

ח"כ אורי מקלב, אומר בשיחה ל"יתד נאמן", כי "אנו כואבים ביותר את חילולי השבת החמורים וראשית כל מביעים מחאה חריפה ונוראה על מה שאירע בחילול שמירתה וכבודה של השבת. ניסינו לעשות את המקסימום ואין ספק שהמלחמה הייתה גם על עצם שמירת השבת וגם על כבודה של השבת, על הפרהסיא, ותהיה לכך השלכה ישירה כגורם הרתעה וצמצום, בפרט שאנו חפצים מאוד שבעתיד יהיה שינוי מהותי בכל התנהלות הממשלה בנושא השבת ובפרט משרד התחבורה על כל שלוחותיו, גם רכבת ישראל, גם נתיבי ישראל וגם על הרשויות מקומיות".

- אבל המשטרה טוענת "פיקוח נפש"?

"וכי מה הטענה היא? שאם יבצעו עבודות ביום חול הן יגרמו לידי פיקוח נפש, אל תעשו ואל תטענו. לא צריך להיות בקיאים בהלכה כדי להבין מה זה פיקוח נפש. די להיות מעט בר דעת להבין זאת. השימוש בטענות נבובות מכל וכל והעלאת סברות הזויות, הן אינן אמיתיות. ניתן לבצע את העבודות בכמה פעימות ובימי חמישי בלילה, או במוצאי שבתות. מדוע מחליטים להקים מבנה שלם תוך 24 שעות בעיצומה של השבת, ולאחר מכן אף להגדיר זאת כ'פיקוח נפש', כאשר ניתן לבצע את העבודות בכמה פעימות בלא חילולי שבת. יש אלטרנטיבות אחרות, מלבד השבת, הנותנות מענה למגבלות של עבודות תחבורה בעורקים ראשיים".

במענה לשאלה, האם בכל זאת משהו השתנה בתפיסתה של הממשלה אודות חילולי השבת בעבודות הרכבת, אומר ח"כ מקלב: "אני חושב שבמיוחד משרד התחבורה והעומד בראשו התגלו בקלונם, בחוסר אמיתות הדברים, בהתנהלות קלוקלת, בלתי ישרה וצבועה. לאחר מכן עוד ניסו באופן יח"צני לדרוש שכר כפנחס ולהראות עד כמה הם טובים. אנו עם כאב אמיתי לנוכח חילולי השבת החמורים ונפעל על כל השפעה וגורם בצורה עקבית בהרגשת שליחות, עד שנמגר בע"ה את התופעה החמורה הזו".

"נושא שמירת השבת בתחבורה ציבורית הופך היום להיות משימה, נבקש גם באותה מסגרת לדאוג לכל נושאי התחבורה ציבורית בשבת. השבת אינה צריכה להתאים עצמה למציאות, אלא, אנו צריכים להתאים את עצמנו לשבת. נפעל בכל דרך להשיב את כבודה של השבת, שמירתה, קדושתה ואווירתה.

"השר כץ מתהדר כל הזמן ביחס חיובי למסורת ישראל ולשבת, וכך אכן הערכנו אותו עד כה, אדם שיש לו ערכים בסיסיים יש יהדות איך הוא יכול להגיע למקום שבו נרמסה השבת בריש גלי ברגל גסה תחת אחריותו ו"במשמרת" שלו ולהוסיף חטא על פשע ולאמר דבר שקר כאילו הדבר נעשה בהסכמה ועוד לזרות מלח על הפצעים ותוך כדי דבור להצהיר שאיננו נכנע לחרדים. הנסיון להנות משני העולמות הפוליטיים ולאמץ תרבות של שקר, מרמה וצביעות, לא יצלח ולא ייסלח!".

בשיחה עם "יתד נאמן" מביע ח"כ יעקב אשר, כאב ומחאה חריפה לנוכח חילולי השבת, ודורש לערוך כינוס של הכנסת בפגרה בעקבות השערורייה החמורה: "ראשית, אנו רואים בזעם ובצער רב את חילולי השבת שכן נעשו, והכל תחת אצטלא של כביכול בטיחות ופיקוח נפש שאין מאחוריהם דבר, אלא, במקרה הגרוע רק עלות כספית גבוהה יותר", אומר ח"כ אשר.

"שמירת השבת שווה התאמצות של אנשי המקצוע, ולא להכשיר בפשטות חילולי שבת, אנחנו חייבים לגרום לכך שאותה ועדה שאמורים לעבור דרכה האישורים הללו, תיעשה באופן מקצועי אמיתי. אני גם אמליץ לחבריי לעמוד על כך שמעבר לנציגות החרדית יהיו חברים בוועדה אנשי מקצוע אובייקטיביים אשר יבחנו את מגוון הטענות הן של המשטרה והן של משרד התחבורה. כדי שלא לחזור חזרה שוב על מקרים כפי שהיה לצערנו בשבת זו".

- כיצד תפעלו?

"אני מתכוון לפנות ליו"ר הכנסת ולקיים כינוס של הכנסת בפגרה, כדי להעלות את הנושא הכאוב של חילול השבת על ראש סדר היום של הכנסת. אני בטוח שמעבר לחברי הכנסת של המפלגות החרדיות יתמכו בצעד זה גם חברי הכנסת של הבית היהודי ועוד חברי כנסת שומרי תורה הנמצאים במפלגות אחרות – ולא רק שומרי תורה אלא ח"כים רבים שצביונה של מדינת ישראל כמדינה יהודית חשוב להם. השבת אינה שייכת רק למפלגות החרדיות, השבת היא של עם ישראל והיא שומרת על כלל ישראל", אומר ח"כ יעקב אשר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר