חוששים מהפסד?

החמאס לא יתמודד ישירות בבחירות ברשות

ארגון החמאס הודיע כי ימנע מלהעמיד רשימות רשמיות בערי הרשות הפלסטינית ורק יתמוך ברשימות מקומיות. האם בחמאס חוששים מהפסד צורב בשטחי הרש"פ? (פוליטי מדיני)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
תומכי חמאס יצביעו ביו"ש? (עבד רחים חטיב)

הבחירות המקומיות המתקרבות ברשות הפלסטינית וברצועת עזה (בעוד כשבוע וחצי) מעלות מחדש את המתיחות בין חמאס לאש"ף. הרשימות שיתמודדו בבחירות המוניציפליות של הרשות הפלסטינית סיימו כבר ביום ו' להגיש את מועמדותן בכמה מהערים המרכזיות ברשות. אך באופן מפתיע בארגון החמאס לא הגישו מועמדות באף אחת מהערים, כשהארגון אף הודיע באופן רשמי על החלטתו שלא להריץ רשימות מטעמו בבחירות בגדה, אלא רק להביע תמיכה ברשימות "המוכשרות ביותר" לטעמו בכל רשות מקומית.

"לאחר שוועדת הבחירות המרכזית תפרסם את הרשימות, נודיע באילו מהן אנחנו תומכים", נמסר מדובר הארגון, סמי אבו זוהיירי. "אנחנו רוצים לתת הזדמנות למוכשרים בקרב העם הפלסטיני לשרת את הציבור, ותפקידנו הוא לתמוך בהם". הסיבות להחלטה המוזרה שנויות במחלוקת חלק מהפרשנים סבורים כי ייתכן ובחמאס חוששים מכמה הפסדים משפילים בחלק מהרשויות אם ירוץ הארגון תחת שמו, ועל כן מעדיפים מנהיגיו להריץ את אנשיהם במסגרת רשימות עצמאיות ו"ניטרליות" כך יוכלו ליהנות מהניצחונות ולברוח מהכישלונות.

באופן מעניין ומוזר כאחד סקר דעת קהל של מכון העולם הערבי למחקרים ולפיתוח שפורסם הבוקר (א') מלמד, כי הרשימות המזוהות עם חמאס עשויות להשיג תוצאות לא רעות בכלל אל מול הרשימות המזוהות עם תנועת פתח בבחירות המקומיות.

על פי הסקר באיו"ש מועמדי פתח' יקבלו 34 אחוזים מהמושבים, חמאס 33 אחוזים, העצמאים 9 אחוזים ושאר הארגונים האסלאמיים 4 אחוזים. מדובר בהפרש של אחוז אחד בלבד שנמצא בתוך טווח הטעות של הסקר וממילא יכול להיות שהמספרים אף טובים יותר לטובת חמאס מה שמקשה להבין את החלטת הארגון.

מיד לאחר שברשות ובחמאס הודיעו בחודש שעבר כי יאפשרו לכל הארגונים להריץ רשימות בערים שבשליטתם, החל משא ומתן קדחתני בין הפלגים השונים – מארגונים אסלאמיים כגון חמאס, הג'יהאד האסלאמי ושלוחותיהם, ועד לארגונים חילוניים וסוציאליסטיים – להרכבת רשימות שיתמודדו בערים ובכפרים השונים. הראשון לפרוש מהמירוץ היה הג'יהאד האסלאמי, שהודיע בתחילת החודש כי לא יריץ רשימות מטעמו בבחירות, משום שלדבריו הכיבוש הישראלי, המעצרים וההתנכלות של מנגנוני הביטחון לאנשיו, "לא מאפשרים לו לשרת את הציבור". אחריו, כאמור, הגיע ארגון חמאס שהודיע באופן רשמי כי לא ירוץ תחת שמו באף רשות מקומית.

על פי הדיווח ב"וואלה" מהרשימות הראשוניות של הסיעות המתמודדות שפורסמו הבוקר (א') , נראה כי רוב התנועות הגדולות נעדרות מהרשימות, תחת שמן לפחות. בעיר שכם יתמודדו שלוש מפלגות עצמאיות, לצד "הברית הדמוקרטית". בחברון צפוי עימות לא ישיר בין פתח לחמאס, שם על פי הדיווחים תתמודד רשימה מטעם פתח, "הברית הדמוקרטית", וכן שתי סיעות עצמאיות, שאחת מהן, "אהל אל-בלד" (אנשי העיר), בראשות עבד אל-מעטי אבו סניינה, תזכה לתמיכת חמאס.

אם הבחירות יתקיימו כמתוכנן, תהיה זו הפעם הראשונה שהן ייערכו בגדה וברצועת עזה במקביל והדבר יהווה מבחן הן לכוחו של חמאס והן לכוחם של הרשות הפלסטינית וארגון פתח ברחוב הפלסטיני. בפתח, ממשיכים במרץ בהיערכות לבחירות, שעתידות להתקיים ב-8 באוקטובר, ואתמול הכריזו במסיבת עיתונאים על סיום הרכבת רשימות הארגון שיתמודדו ברשויות המקומיות ברצועת עזה, תחת סיעת "השחרור הלאומי והבנייה". "אחרי עשר שנים של פילוג, אנו רוצים לתת חיים מכובדים לאחינו בעזה, ולהקל על סבלם", אמרו בפתח, שלא ברור לאיזה היקף תמיכה הוא עוד זוכה ברצועה, לאחר עשור של דיכוי מצד חמאס. אם כי יצוין שעל פי הסקר של מכון העולם הערבי זוכה אשף ל-32 אחוז בעזה אל מול 37 של חמאס, הישג לא רע בכלל.

בתוך התנועה עצמה פרצו מאבקים פנימיים חריפים, בין מתנגדיו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן לבין אנשיו שפועלים להרחיק מהתמודדות כל מי שעשוי לקרוא עליו תיגר, או שחשוד כתומך ביריבו הפוליטי המר, מוחמד דחלאן. חלק מיריביו של אבו מאזן בתנועה אף התנגדו לעצם הבחירות, וטענו כי קיומן הוא "הגשת הגדה לחמאס במתנה".

נכון להיום, הן בהנהגת הרשות והן בצמרת חמאס דבקים בעמדותיהם כי הבחירות ייערכו כמתוכנן, על אף התגברות הקולות מצד גורמים שונים לדחותן או לבטלן. עם זאת, בחמאס מזהירים שקיום הבחירות לא יתאפשר אם הרשות תעצור או תתנכל לנציגיו בגדה. מנגד, לפתח טענה דומה לגבי אנשיהם ברצועת עזה, שנמצאת תחת שלטון חמאס. כל הצדדים מאשימים זה את זה באיומים על נציגיהם ובהפצת שמועות זדוניות אודותיהם, כמו למשל שמדובר ב"סוכנים ישראליים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר