הלוחמים הנכים - מאושרים

מחיישנים מתריעים ועד הכנת כריכים לילדים

פרויקט 'מייקתון': 72 שעות אינטנסיביות של מציאת פתרונות חדשניים שיקלו על לוחמים שנפצעו כשהגנו עלינו מפני החמאס. אולי זה יועיל אף ל'סתם' בעלי מוגבלויות (טכנולוגיה)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
הנכים והממציאים - מדברים (צילום: דניאל אליאור ויואב דודקביץ', ynet)

עבור הצעירים שהגיעו ביום חמישי לירושלים, הפעולות הבאות הן לגמרי עולם ומלואו: לרדת מכיסא הגלגלים כדי לשחק עם הילדים, לחתוך סלט ביד אחת, ובוודאי - לעבור יום, לפחות יום אחד, בלי פצעי לחץ ברגל המשותקת. פציעתם של אלו התרחשה בעת מבצעי צה"ל בשנים האחרונות ברצועת עזה.

עשרות מהנדסים, מעצבים ואנשי מקצוע מעולם הרפואה ל"מייקתון", נפגשו איתם ל-72 שעות פיתוח אינטנסיביות, שבהן הם עבדו על בניית מוצר טכנולוגי כדי למצוא לכל אחד מהם את הפתרון האידיאלי. האירוע הייחודי הזה, הוא שיתוף פעולה של מיזם 'ריסטארט' הפועל לשילוב פצועי צה"ל במעגל התעסוקה, ושל ארגון TOM שמחבר בין מומחי טכנולוגיה לאנשים המתמודדים עם מוגבלויות, כדי לייצר פתרונות נגישות לאתגרים שכאלו.

המומחים – שכולם עושים זאת בהתנדבות, ורובם כלל לא הכירו זה את זה – חולקו לקראת האירוע לחמישה צוותים. כל צוות נפגש עם לוחם צה"ל שנפצע במבצעים האחרונים בעזה, שמע על האתגרים שהציבה הפגיעה וביחד ניתנה להם משימה: לפתח מוצר שיסייע להם, בתוך 72 שעות. כל איש מקצוע תרם את חלקו, ואלו הן חלק מהתוצאות המפתיעות:

מהנדס חשמל - זהו המקצוע בו עסק בחייו "הקודמים" רן אליה, בן 29, שנפצע ב"עופרת יצוקה". רגלו השמאלית נקטעה והוא משתמש בפרוטזה שנתפסת על הגדם בוואקום. גם הרגל הימנית פגועה, כך שרן מתנייד באמצעות קביים. האתגר הראשון שהוא הציב בפני הצוות שלו: לסייע לו למנוע את פצעי הלחץ שנוצרים לו, בשל הסד שמורכב על רגלו.

יונתן סרוסי, ראש הצוות של רן, מסביר: "רן יכול לדעת על פצעי הלחץ רק בסוף היום כשהוא מוריד את הנעל, הגרב והסד ומתבונן ברגל. ניסינו לתת לרן תחושה מחודשת ברגל באמצעות חיישנים שהכנסנו לתוך המדרס שלו. אם הוא עומד או הולך זמן רב מדי, ונוצר לחץ על הרגל, החיישנים שולחים לסמארטפון שלו התרעה שהוא צריך לנוח או לשנות תנוחה, כדי להזרים דם גם למקומות אחרים". הצוות כבר הספיק להציג את הפיתוח שישפר את איכות חייו של רן מעתה ואילך, בשעות הערב באותו היום.

"החיישנים שולחים לסמארטפון התרעה"

שאולי, הוא בן 49 ואב לשלושה ילדים. הוא נפצע במהלך שירות מילואים ב"צוק איתן", ונותר משותק ביד שמאל עם יכולת תנועה מינימלית. לפני הפציעה, סיפר, הוא היה עושה הכול בבית – הנדימן, שמעולם לא נזקק לאיש מלאכה בביתו, וכעת הוא מתקשה אפילו בפעולות פשוטות כמו הכנת כריכים לילדים וחיתוך סלט. לאחר שהצוות שעבד איתו בחן את הבעיה, הוחלט לבנות לו מתקן שמתלבש על היד ומגדיל את טווח התנועה שלו. כשהמלאכה מסתיימת הוא מרכיב את המתקן ומרים קופסה בידו השמאלית. "זו תחושה נהדרת!" מחייך בסיפוק שאולי הנרגש.

לניב עפרון, לוחם מגלן שנפצע בידו ב"צוק איתן", יש חלום: לחזור לשחק כדורסל. עפרון נורה בידו השמאלית, שורש כף היד נפגע וחלק מהאצבעות נותרו משותקות. בסוף היום, הוא הצליח לעשות מתח הודות למתקן עם רצועות שהתחברו לידו ואיזנו את שיווי המשקל. ניב מתאר: "יש המון תפקודים שנפגעים, קטנים או גדולים. הפציעה לא מסתיימת עם השחרור מבית החולים. השיקום הוא יום־יומי, המגבלות עדיין קיימות, השריטות הנפשיות עדיין קיימות, הדברים לא נגמרו".

מאז שיוסי חי ציון, בן 27, נפגע מפצצת מרגמה בראשו ב"עופרת יצוקה", הוא מתנייד בכיסא גלגלים. הבקשה שלו מהצוות הייתה כללית: להגדיל את העצמאות שלו. חברי הצוות חשבו יחד איתו, ולבסוף בנו מדרגה שמתחברת לכיסא ומהווה מושב שמאפשר ליוסי לרדת לרצפה כדי לעלות מדרגות עם הידיים וכדי שיוכל לשחק עם הילדים.

אביגיל לוין, מנהלת שיווק בקרן הון סיכון 'אלף' ויזמת חברתית, מסכמת ב-ynet שמביא את הידיעה: "המטרה שלנו היא לגרום לפצועים להבין שיש להם הזדמנויות תעסוקתיות. המייקתון הוא אירוע שיא מבחינתנו, כי הוא מראה לפצועים איך טכנולוגיה ועשייה יכולות לעזור להם ולפצועים אחרים, ובאותה הזדמנות לבסס קשר עם אנשים יוצרים ומוכשרים שיכולים לקדם אותם במציאת מקום עבודה. אנו רוצים להודות לכל האנשים שתרמו מזמנם ומכספם לצורך האירוע ולאלו שהגיעו להשתתף באירוע הסיום".

בהמשך - כך התקווה - ניתן יהיה להשתמש באותם פתרונות לאלפי אנשים בעלי מוגבלויות, שנגרמו במהלך חייהם - גם אם לא במהלך מבצע צבאי - או שהיו שם מאז ומתמיד.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר