משפט אזריה

קב"ט חברון: במקרים רבים ירו למחבל בראש

הבוקר נפתח מחדש משפטו של החייל היורה, אלאור אזריה ומטעם ההגנה הופיע אליהו ליבמן, קב"ט חברון שטען כי ההתנהלות של הצבא באירוע הייתה לקויה לחלוטין (בארץ)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
אזריה בביהמ"ש, הבוקר (צילום: מרים אלסטר - פלאש 90)

משפטו של אלאור אזריה התחדש היום (ראשון) בבית הדין הצבאי ביפו לאחר הפסקה של חודש. הסנגורים זימנו עדי הגנה בניסיון להוכיח את טענתו של אזריה, שלפיה חש מאוים ולכן ירה במחבל. כ-10 מפגינים התאספו מחוץ לבית הדין וקראו קריאות תמיכה באזריה. מי שנעדר מהדיון הוא צ'רלי אזריה, אביו של אלאור, שלדברי מקורבים למשפחה עדיין מאושפז בבית החולים על רקע אירוע מוחי קל שעבר בחודש שעבר.

העד הראשון מטעם ההגנה שעלה הבוקר הוא קב"ט היישוב היהודי בחברון אליהו ליבמן, שטען כי היה עד למקרים נוספים של מחבלים שנורו בראשם: "כקב"ט אני לא מנחה את לוחמי צה"ל בחברון על הוראות פתיחה באש, אבל באירועים הפח"עים שבהם נכחתי, ראיתי במו עיניי שבכל פיגוע שהמחבל יצא להתקפה, הלוחמים ירו במחבל למרכז מסה עד שנוטרל את כל הכדורים, וכדור בראש כדי לוודא שהמחבל לא יצליח להפעיל חגורת נפץ או להמשיך את הפיגוע. הלוחמים האלה לא הגיעו לבית הדין".

"המחבל היה באופן חריג עם מעיל מנופח ביום חם, ומי שיש לו ניסיון יודע שמעיל לא מנופח בכיס אוויר - אלא אם יש חשש גדול שיש שם מטען", הדגיש ליבמן. "המילה נטרול יוצרת בלבול. מחבל מנוטרל - או שהוא הגיע לבצע פיגוע ואז הוא מחוסל במטח ירי למרכז מסה ואז וידוא בכדור נטרול בראש - כפי שמלמדים בצבא ולפי הוראות הפתיחה באש - או שהמחבל נבדק ע"י חבלן ואזוק בידיו וברגליו".

בעדותו מתח ליבמן ביקורת על ההיערכות המודיעינית ועל התפקוד של כוחות הביטחון בשטח בזמן הפיגוע ולאחריו: "הייתה לאורך תקופה ארוכה התרעה חמה על חוליית חמאס שתנסה לעשות פיגוע משולב, כמו שימוש בסכין ומטען או ירי ומטען. שני המחבלים הללו פוספסו מהרדאר ויצאו לפגע למרות מערך האיסוף והמצלמות. שניהם נצפו ע"י המצלמות, אבל המידע לא הגיע לכוח עצמו, מה שיכול היה לסגור אחרת את האירוע מבלי שהיינו פה היום".

"באותו אירוע היו שני לוחמים, שתפעלו את הפיגוע באופן לא מקצועי. המחבלים נבדקו על ידם מטווח קרוב", אמר ליבמן והוסיף: "אם היו צוותי רפואה שמטפלים במחבל בזמן האירוע, אף אחד לא היה יורה בו". באשר לסוגיית החשש ממטען טען: "המחבל נלקח ללא בדיקה מקצועית של חבלנים, וזה סיכן את כל מי שסחב אותו.

"הייתה אווירה שניסו להכניס לי דברים לפה, ליישר קו עם המערכת", הוסיף ליבמן, סגן-אלוף במילואים שמשמש בתפקיד בחברון ב-22 השנים האחרונות. "כמה ימים אחרי האירוע קיבלתי טלפון מאחד מאנשיו של יעלון, שדיבר איתי על מה שהיה. בסוף השיחה יעלון אמר לו: 'אפילו קב"ט חברון חושב שהירי לא תקין'. הבהרתי לאותו עובד: שקר וכזב. בדיוק ההיפך. יעלון יכול לפנות אליי אישית ולברר את העניין. יעלון לא פנה אליי עד היום".

על האירוע עצמו אמר: "הגעתי לשם תוך מספר דקות. הייתה אווירה לא נוחה של כלל המערכות להגיד מה שאתה חושב אם זה אחרת מהקו שניסו לייצר במערכת הביטחונית ובתקשורת. הרגשה לא נעימה להגיע לחקר האמת. הייתה אווירת עליהום על מי שחושב שונה בניגוד לאג'נדה. סימנו מטרה".

על דבריו של שר הביטחון לשעבר משה (בוגי) יעלון, לפיהם אזריה "סרח", אמר ליבמן: "ברגע ששר הביטחון מתנהג ומדבר כך, אוטומטית כולם בצבא מיישרים קו. אף אחד לא יעז לדבר אחרת. ב-27 שנותיי בסדיר ובמילואים לא ראיתי שום מ"פ או מח"ט שיעז לחלוק על שר הביטחון, ברגע שהוא קובע עמדה כה ברורה בתקשורת. זה יצר הרגשה לא פשוטה בקרב חיילים ומפקדים בעקבות התנהלות האירוע".

בנוגע לדבריו של רס"ן תום נעמן, מפקד הפלוגה של אזריה, בנוגע לתפקוד כוחות החירום האזרחיים בזירת הפיגוע, אמר ליבמן: "אנו חייבים רבות למ"פ תום נעמן לביטחון הגזרה. הוא נעים ואיש יקר, אבל אמירתו מקוממת וכפויית טובה. לומר כאלה אמירות על צוותי הרפואה והחירום של חברון, שמסכנים את חייהם, זה סוג של כפיות טובה. שוחחתי עם המ"פ למחרת וביום האירוע, ונראה היה שהאירוע השפיע עליו מאוד ברמה האישית".

בסך הכול צפויים להעיד בחודש הקרוב כ-25 עדי הגנה, בהם שלושה קצינים בכירים לשעבר: תא"ל (מיל') שמואל זכאי והאלופים במילואים דני ביטון ועוזי דיין. השלושה, בעיקר ביטון ודיין, התבטאו בשבועות האחרונים רבות לטובת אזריה, וזכאי אף פרסם פוסט בפייסבוק שבו יצא נגד הדלפת התצהיר שמסר בעניין: "הניסיון לסתום פיות הוא פתטי ואותי הוא מצחיק, בטח לא מפחיד. כל אדם רשאי להחזיק בעמדתו, להתווכח עליה, לנסות לשכנע בדרך לגיטימית. הקרדיט שאני נותן לצה"ל ומפקדיו כי ישכילו ללמוד מהטעויות שנעשו הוא הרבה יותר גדול מאלו שכביכול יוצאים להגן עליו אבל הם במעשיהם ובדבריהם מערבבים אותו במחלוקת פוליטית".

המשפט צפוי להסתיים בנובמבר או בדצמבר בהכרעת הרכב השופטים, בראשות נשיאת בית הדין אל"מ מאיה הלר. עד אז ימשיך אזריה לשהות במעצר פתוח בבסיס אוגדת עידן ליד העיר אלעד.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר