סוף הסאגה

בג"ץ קבע: סוחר הנשק החרדי יוסגר לארה"ב באשמת סחר עם איראן

אלי כהן, חסיד פרמישלאן בן 56, כבר נחשד לא פעם כי הוא סוחר בנשק עם איראן - אך עד היום הוא הצליח להיחלץ בכמה ערכאות משפטיות. היום החליטו שופטי העליון להסגיר אותו לארה"ב (חרדים)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
אלי כהן בטיש חסידי (צילום: ניוזלנד)

אלי כהן, בן 56, תושב בנימינה המשתייך לחסידות פרמישלאן, יוסגר לארצות הברית לאחר סאגה משפטית שנמשכה מספר שנים. הרקע להסגרתו הוא משלח ידו כסוחר גרוטאות ותיק, כאשר ממעקב רשויות הביטחון הפדרליות בארצות הברית עלה כי זוהי כסות למעשיו האמיתיים לכאורה: סחר בחלקי נשק רגישים עם לא פחות מאשר איראן.

לפי כתב האישום נגדו, כהן ייצא, באמצעות אחרים, חלקי חילוף צבאיים לטילים, לנגמ"שים ולמטוסי קרב משלושה סוגים מארצות הברית לישראל, ללא היתר. המעשים בוצעו בזמן שהוא התגורר בישראל. בנוסף לכך, הוא ייצא בשני מקרים שונים חלקי חילוף צבאיים המשמשים מטוסי קרב מישראל לאיראן דרך יוון.

כהן טען להגנתו שוב ושוב, כי יש תחת ידו אישורים מטעם משרד הביטחון לסחור בחלפים שונים, משומשים, עם מדינות וחברות זרות, ואין הוא אחראי לאן אלו התגלגלו משם. עד כה, אף שכבר ישב במעצר תקופת מה, הוא הצליח להיחלץ ממלתעות החוק האמריקני, כשבית המשפט הישראלי צידד בסופו של דבר בזכאותו. היום (ראשון), שם בג"ץ סוף לסאגה ופוסק כי יש להסגירו לארה"ב, שם הוא מבוקש.

כהן נעצר ב-2014 לבקשת שלטונות ארה"ב לאחר שהוגש נגדו כתב אישום בעבירות של סחר בציוד בטחוני עם איראן, כשעל פי החשד סיפק למדינת אויב חלקי חילוף למטוסי הפנטום.

על פי ההאשמות נגד כהן בארה"ב, עבר איש העסקים החרדי בין השנים 2000-2004 על צו נשיאותי ועסק ביצוא ציוד לחימה ללא היתר. בנוסף, בין השנים 2012-2013 היה כהן מעורב על פי החשד ביצוא בלתי חוקי של חלקי חילוף למטוסי הפנטום זאת ללא קבלת אישור שר האוצר האמריקאי.

לפי הודעת משרד המשפטים לאחר מעצרו של כהן בעבר "המשיב הורשע בעבר בארצות הברית בעבירות קודמות של יצוא ציוד לחימה ללא היתר ונדון שם למאסר, חזרתו על המעשים לאחר מכן מעידה על מסוכנותו ועל כך שלא ניתן לתת בו אמון. המעשים המיוחסים לו והרשעתו הקודמת מצביעים על כך שפעילויותיו הפליליות הן ממושכות, מתוחכמות וחסרות מעצורים".

מנגד, כהן עצמו הכחיש בעבר את כל המיוחס לו וטען כי אין לו קשר למקרה וכי לא ידוע לו על כתב אישום שהוגש כנגדו בארה"ב. יצויין, כי כהן הינו איש חסד ובעל צדקה ידוע ומפורסם בציבור החרדי ומתגורר בקריית הרצוג בבני ברק. בעשור האחרון, התקרב כהן לחסידות פרימישלאן וכיום הוא נחשב לאחד מהתורמים הגדולים בקהילה.

ביתו של כהן בבני ברק, ארכיון (צילום: כיכר השבת)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר