איראן: פרסנו את מערכות הטילים S-300

האיראנים טענו אמש כי פרסו את מערכות הטילים המתקדמות במיוחד שסיפקה להם רוסיה כדי להגן על מתקן הגרעין בפורדו. לא ברור אם המערכות מבצעיות כבר בשלב זה (צבא וביטחון)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
מערכות הטילים המתקדמות (צילום הטלוויזיה האיראנית)

איראן הציבה את מערכת ההגנה האווירית הרוסית S-300 במרכז המדינה, כדי שתגן על המתקן הגרעיני בפורדו – כך דיווחה אמש (א') הטלוויזיה הממלכתית ברפובליקה האסלאמית. מדובר בפעם הראשונה שבה מדווח על הצבת מערכת ההגנה, שחלקיה החלו להגיע למדינה מרוסיה לפני חודשים אחדים. מפקד מערך ההגנה האווירית האיראנית, גנרל פרזאד איסמעילי, אמר בהמשך להודעה כי הגנה על המתקנים הגרעיניים היא בעדיפות עליונה "תחת כל הנסיבות". לדבריו, "היום, השמיים של איראן הם מהבטוחים בעולם".

בתמונות שפורסמו ברשת הטלוויזיה נראות משאיות ועליהן המערכות לכאורה באזור פורדו, שליד העיר קום. בשלב מסוים מכוונים קני השיגור כלפי מעלה, והמכ"ם של המערכת נראה פועל. בדיווח לא נמסר אם המערכות החלו להיות מבצעיות.

שעות לפני פרסום התמונות, המנהיג העליון של איראן, האייתולה עלי חמינאי, נאם בפני קצינים בחיל האוויר, והדגיש כי כוחה הצבאי של איראן הוא למטרות הגנתיות בלבד. "ההתנגדות התמשכת למערכת ה-S-300 או למתקן בפורדו היא דוגמה לאכזריות האויב", אמר. "מערכת ה-S-300 היא מערכת הגנה ולא תקיפה, אך האמריקנים עשו הכול כדי שאיראן לא תשיג אותה".

בחודש שעבר הכריז גנרל איסמעילי כי ה-S-300 תיכנס לשימוש מבצעי ברפובליקה האסלאמית עד חודש מרץ הבא. איסמעילי הצהיר כי חלקי המערכת נשלחים לאיראן בימים אלו, ולדבריו, מערך ההגנה האווירית פועל במרץ כדי לפרוס את המערכת בהקדם.

סאגת העברת ה-S-300 נמשכה כמה שנים ולוותה בלחצים בינלאומיים. רוסיה ביטלה את החוזה להעברת המערכת המתקדמת לאיראן, שנחתם ב-2007 ושוויו מוערך בכ-900 מיליון דולרים, בשנת 2010. זאת, תחת לחץ מדינות המערב שנבע מהמשך פיתוח תכנית הגרעין של המדינה. עם זאת, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ביטל את ההגבלה באפריל בשנה שעברה, בעקבות הסכם הביניים שהושג בין טהראן ושש המעצמות.

זה כמה שנים שישראל והמערב מודאגים מהאפשרות שטהראן תתחמש במערכת ה-S-300 הרוסית, הנחשבת לאחת ממערכות ההגנה האוויריות הטובות בעולם. זאת בעיקר לאור העובדה כי מערכת שכזו מקשה על תקיפה אווירית של מתקני הגרעין, אולם תרחיש שכזה ירד בשלב זה מן הפרק לאחר חתימת ההסכם עם המעצמות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר