עדויות ההגנה

המ"מ של אזריה: היה לחץ מטורף אחרי הירי

מפקדו של אזריה העיד היום בבית המשפט ביפו וטען כי החיילים לא ניגשו למחבל כי עדיין לא היה ברור שהוא אינו ממולכד. לדבריו הופעל לחץ כבד להשחיר את האירוע (בארץ)

אלאור אזריה (צילום: פלאש 90)

היום (שני) נמשך בבית הדין הצבאי ביפו משפטו של החייל אלאור אזריה, שמואשם בהריגת מחבל פלסטיני מנוטרל. במרכז הדיון העיד מפקד מחלקה מהפלוגה של החייל היורה. הוא סיפר כי לא טיפל במחבל כי "לא היה זיכוי חבלני" (חבלן טרם בדק שהמחבל אינו נושא מטען), "כך גם הנחיתי את חייליי - לא להתקרב למחבל כדי למנוע סיכון חיים ממשי". סגן מ' הוא הגורם הצבאי הראשון שמעיד מטעמו של אזריה ומצדיק את פעולותיו.

עוד סיפר על פי הדיווח ב-ynet: "היה לחץ מטורף אחרי האירוע. מפקדים וחיילים מקבלים שיחות מכתבים וחשים שמשהו לא קורה כמו שצריך. המ"פ קיבל הוראה מהמג"ד שכל מ"מ ישוחח עם חייליו, להסביר כמה המקרה חמור ולהרגיע את הרוחות. דיברו איתנו המ"פ, המג"ד והמח"ט בזמן שחיילים נחקרו במצ"ח. ניתנה הוראה שהרמטכ"ל רוצה תחקיר עד שש בבוקר ומכך הכול נגזר".

עוד סיפר מפקד המחלקה כי "נציגת דובר צה"ל שהייתה צמודה למח"ט אמרה שזה עושה רעש תקשורתי ושאסור להתבטא בתקשורת. כששומעים מהמפקד שלך שמשהו לא בסדר אתה חושב שזה המפקד שלי אבל בסדר, יש חילוקי דעות. אבל כששומעים זאת ממפקדים בכירים ומנוסים יותר מבינים שיש דברים בגו. הושפעתי מהשיחות שעשה לי בנושא המפקד שלי. האירוע תואר כחמור וחולק לשניים: על הפיגוע עצמו ועל המקרה של אלאור".

מוקדם יותר הבוקר העיד מטעם ההגנה חבלן של משמר הגבול שנכח בזירת התקרית. בעדותו ציין החבלן כי "כתבתי בדו"ח שלי שהמחבל לבש ביגוד שהלם את מזג האוויר באותו היום". דבריו אלה של החבלן סותרים טענות שנשמעו במהלך המשפט, כולל של החייל אזריה, ולפיהן מעילו של המחבל היה חשוד לנוכח מזג האוויר החם ששרר באותו יום.

החבלן, שבדק את גופת המחבל, ציין עוד בעדותו כי "בפרספקטיבה שלי לא צריך להזיז את הגופות עד לבדיקה שלנו. זה הנוהל ואני עובד לפי הנוהל. פיצוץ מטען על מחבל בתוך בסיס מהווה סכנה לכל הסובבים".

הדיונים במשפט התחדשו כבר אתמול אחרי הפסקה של חודש. קצין הביטחון בחברון, סגן-אלוף במיל' אליהו ליבמן, אמר בעדותו אתמול כי התובע הצבאי, סגן-אלוף במיל' נדב וייסמן, לא עושה עמו צדק. "התובע הוא גנב", אמר ליבמן. "הוא מנסה לקדם את האג'נדה שלו ולהרשיע חייל מצטיין. אני הייתי בשטח, הרגשתי סכנה".

ליבמן אמר עוד כי "לא יכול להיות שאדם שיושב במגדל שן ולא היה בשטח ישאל שאלות כאלה. הייתי ממליץ לך כוס קולה ופופקורן להמשיך לחיות בסרט. בכל אירוע יש סכנה. זו הפקרות ששואל זאת אדם ללא ניסיון באירועים וללא אחריות על חיי אדם. הסתירה היא רק בראש שלך".

בהפסקה בדיון אמר ליבמן לתקשורת: "באתי לומר את האמת על התחושה בתור מי שנכח בשטח והרגיש סכנה ביטחונית מוחשית לכלל הכוחות בזירה. ראיתי תובע אובססיבי להרשיע לוחם מצטיין בצה"ל. כואב הלב".

אושרה, אמו של החייל היורה, מיררה בבכי במהלך הדיון וקראה: "איפה הצדק? איפה הצדק?". נשיאת בית הדין, השופטת אלוף-משנה הלר, אמרה לה: "תירגעי". האם הבוכייה יצאה מהאולם, ומתמחה בצוות ההגנה יצאה עמה מחוץ לאולם והרגיעה אותה.

בסך הכול צפויים להעיד בחודש הקרוב כ-25 עדי הגנה, בהם שלושה קצינים בכירים לשעבר: תת-אלוף במיל' שמואל זכאי והאלופים במיל' דני ביטון ועוזי דיין. השלושה, בעיקר ביטון ודיין, התבטאו בשבועות האחרונים רבות לטובת אזריה, וזכאי אף פרסם פוסט בפייסבוק שבו יצא נגד הדלפת התצהיר שמסר בעניין: "הניסיון לסתום פיות הוא פתטי ואותי הוא מצחיק, בטח לא מפחיד. כל אדם רשאי להחזיק בעמדתו, להתווכח עליה, לנסות לשכנע בדרך לגיטימית. הקרדיט שאני נותן לצה"ל ומפקדיו כי ישכילו ללמוד מהטעויות שנעשו הוא הרבה יותר גדול מאלו שכביכול יוצאים להגן עליו אבל הם במעשיהם ובדבריהם מערבבים אותו במחלוקת פוליטית"

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר