"כדי לקדם עבודה"...

בפינלנד ישלמו "משכורת" חינם לאזרחים

כדאי לכם להתארגן בזמן הקרוב על אזרחות פינלנדית: במדינה הקרה הוחלט ליישם מתווה מקורי של תשלום כספי לאזרחים - אף אם אלו אינם עובדים. מתי בישראל? (כלכלה, בעולם)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
פינלנד (צילום: שאטרסטוק)

ממשלת פינלנד מודיעה, כי היא בכוונתה להתחיל בניסוי שבמסגרתו תשלם לאזרחים 560 אירו בחודש כהכנסה בסיסית בהתאם למצע של ראש הממשלה, יוהא סיפילה, שנכנס לתפקיד לפני שנה ושלושה חודשים. מוקדם יותר השנה הצביעו אזרחי שווייץ נגד הרעיון שהמדינה תשלם להם שכר מינימום אף אם הם אינם עובדים, וכעת פינלנד עושה צעד משמעותי בדרך לנסות צעד דומה.

"המטרה הראשית של הניסוי לתשלום הכנסה בסיסית היא קידום העבודה. כמו כן, ברצוננו לפשט את מערכת ההטבות המסובכת", מנסה כעת להסביר משרד הבריאות והרווחה הפינלנדי.

בפינלנד מתנהל בנושא זה דיון ציבורי ער, כשלמעשה זוהי המדינה הראשונה באירופה שעשויה ליישם את הרעיון ברמה הארצית. בפינלנד זוכה ההצעה לתמיכה הן בשמאל והן בימין, שם רוצים לספק לאזרחים רשת ביטחון, אבל יש גם קולות ליברליים המביעים חשש שתשלום כסף בעבור שום דבר יעודד מובטלים להישאר במצבם.

כאמור, לפני כחודשיים הצביעו השווייצרים במשאל עם נגד הצעה נדיבה עוד יותר שבמסגרתה הוצע שהמדינה תשלם בכל חודש 2,500 דולר לכל שווייצרי בוגר ו-625 דולר לכל ילד שווייצרי. ממשלת שווייץ עצמה המליצה למצביעים לדחות את ההצעה, ושאר מתנגדי ההצעה הזהירו אז שהמדיניות תפגע בתקציב המדינה.

תומכי הרעיון, מנגד, סברו שהגיע הזמן להעמיד שכר מינימום חודשי שישולם ללא תנאי, בשל העובדה שהשינויים הכלכליים החדים בעידן הדיגיטלי של המאה ה-21, דוגמת רובוטים המחליפים עובדים במפעלים, מקשים על מציאת עבודה בקלות. הרעיון, כאמור, נדחה ברוב קולות האזרחים השווייצים, וכעת תורה של פינלנד לבחון מתכונת דומה שלו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר