לאכזבת התושבים

ניטור האוויר באזור הכור הגרעיני בדימונה - לא יבוצע

תושבים רבים, באזורים הסמוכים לעיר דימונה בה שוכן הכור הגרעיני, קיוו שיבוצע בקרוב ניטור אווירי שיסיר את חששותיהם מהאקלים הבריאותי. לאכזבתם - זה לא יקרה (חדשות, בריאות)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
הכור הגרעיני בדימונה (צילומסך, מתוך google maps)

המשרד להגנת הסביבה לא יוכל לבצע ניטור אוויר מלא באזור הכור הגרעיני בדימונה - לרווחת ובריאות התושבים באזור, בעקבות התנגדות גורמים בכירים בהנהלת הכור.

כידוע, בשנים האחרונות, על רקע ביקורת ציבורית חריפה על היקף הטיפול בבעיות זיהום אוויר, החליט המשרד להגנת הסביבה להרחיב את פריסת התחנות שבודקות מטעמו בקביעות את היקף זיהום האוויר בנקודות שונות בארץ. תחנות אלה מעבירות בזמן אמת את הנתונים למחשבי המשרד להגנת הסביבה, ובמקביל ניתן לאגור בהן אוויר מהאזור כדי לבצע בהמשך ניתוח מדוקדק יותר.

בסמוך לקריה למחקר גרעיני בדימונה, באזור התעשייה במישור רותם, פועלים כמה מפעלים תעשיתיים גדולים, ובשנים האחרונות החלה לפעול בו גם תחנת כוח גדולה. אף שבמשרד הוחלט להרחיב שם את הניטור, גילו במשרד להגנת הסביבה להפתעתם, אחרי שהציוד היקר כבר נרכש על ידי המפעלים, כי השכנים מהכור מתנגדים להצבתו. בדיונים שהתקיימו בנושא הועלו חששות הן לגבי הניטור הרציף, אך בעיקר לגבי האוויר ש"נאגר" במערכות לבדיקת המשך, שכן בדיקות אלה מתבצעות במעבדות חיצוניות, חלקן בחו"ל, ולפי ההערכות עלה חשש שמי שישים יד על הדגימות יוכל לדעת פרטים שבישראל מעדיפים שלא ידלפו החוצה.

גורמים בממשלה טוענים שלאחרונה כן הושגו הבנות בענין, אבל מבדיקת 'ידיעות אחרונות' שמפרסם את הידיעה עולה, כי המערך החדש עדיין לא החל לפעול, ככל הנראה מהסיבות האמורות.

תגובת המשרד להגנת הסביבה: "מערך ניטור איכות האוויר סביב המפעלים במישור רותם נמצא בשלבי הקמה וימנה בתום התהליך שמונה תחנות. עד כה הוקמו ארבע תחנות, והפעלתן נמצאת בהרצה. שתי תחנות נוספות ממתינות להכנת תשתית חשמל. תחנה אחת ממתינה לאישור העירייה, ונוספת בהליך איתור מקום".

תגובת הוועדה לאנרגיה אטומית: "תהליך הקמת מערך ניטור האוויר באזור התעשייה מישור רותם נמצא בביצוע, תוך שיתוף פעולה בין כל הגורמים הרלוונטיים. סוגיה מינהלית שהייתה בנושא נפתרה, ואין כל התנגדות להקמת המערך".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר