נלחם בבירוקרטיה

נתניהו: משרדי הממשלה יחויבו לשתף מידע

ראש הממשלה, התייחס בדבריו בישיבת הממשלה למלחמה בבירוקרטיה והציג את תכניתו לשינוי בנושא שאושרה. נתניהו התייחס גם לפתיחת שנת הלימודים ולמותו של בן אליעזר (בארץ)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(אמיל סלמן, פלאש90)

ראש הממשלה בנימין נתניהו דיבר לפני ישיבת הממשלה והתייחס לפטירתו של בנימין בן אליעזר, "היום יובא למנוחות חברנו פואד בן אליעזר, ששירת את המדינה ואת ביטחון ישראל במשך עשרות שנים, גם כלוחם, גם כמפקד מן השורה, גם כשר בממשלות ישראל. בין היתר הוא היה המפקד של סיירת שקד בזמן מלחמת ששת הימים, מושל דרום לבנון, מתאם הפעולות בשטחים, הוא כיהן כשר הביטחון בתקופת האינתיפאדה השנייה, הוא כיהן כשר התשתיות בין השאר בממשלתי".

"הוא היה בן נאמן לארץ ולמדינה, ואדם עם חן רב, חוש הומור בלתי רגיל, יכולת להתחבר אל הבריות ולחבר, כמו שאני אומר, בין ה"רבאק" ל"וואלה", לציונות. אני מאוד אהבתי אותו. אני בטוח שאני משקף באמת את תחושתם של כל השרים סביב השולחן, וגם אלה שאינם סביב השולחן, לפחות את רובם. יהי זכרו ברוך" ספד לו נתניהו.

"ביום חמישי תיפתח שנת הלימודים בבתי הספר ובגני הילדים", התייחס ראש הממשלה לפתיחת שנת הלימודים, "אני בטוח שיש התרגשות עצומה בבתים רבים בישראל, קודם כל אלו שהולכים בפעם הראשונה, ואנחנו שותפים להתרגשות הזאת. כל אחד מאתנו זוכר את זה על עצמו, גם כילד או כילדה, וגם כהורה. זה באמת רגע מרגש".

"היעד שלנו הוא לבצע מהפכה בחינוך. המהפכה הזאת תהיה מבוססת על שני דברים, ואני מתמצת אותם במילים: מצוינות וציונות", הכריז נתניהו והסביר, "מצוינות – כדי לאפשר לכל ילד וילדה לממש את הפוטנציאל שלהם, והפוטנציאל הזה בא לידי ביטוי בתחומים שונים, בכישרונות שונים. לכל אחד יש את היכולות הייחודיות שלו, כל אחד יכול להגיע למימוש מקסימאלי. זה התפקיד של מערכת החינוך. בין השאר זה מחייב גם את ההכנסה של מערכת הלימוד המקוונת והמכוונת, שמאפשרת למורים מעולים, הטובים ביותר בארץ ובעולם, להגיע אל הילדים בדרך שלא הייתה אפשרית לפני תקופת האינטרנט, אבל זה אפשרי היום. זה צריך להיות מאמץ על של מערכת החינוך".

"דבר שני, אמרתי ציונות, ובקיצור - מורשת. קודם כל לימוד התנ"ך. אנחנו חייבים לעשות מאמץ עליון, זה הבסיס שבגללו אנחנו כאן, בגללו היינו כאן, בגללו חזרנו לכאן, בגללו גם נישאר כאן", הצהיר נתניהו שידוע בחיבתו לתנ"ך. "כמובן, כל שאר מרכיבי המורשת שלנו, תולדות ומורשת ישראל, ותולדות עם ישראל. תולדות הציונות בעם החדש, טיהור השקר הגדול שנמצא כאן לגבי הזכות שלנו להיות בארץ הזאת, והצדק של היותנו כאן, עם ישראל בארץ ישראל. אלה דברים שהם חשובים, אבל גם מורשת אחרת – המורשת של פתיחת עם ישראל ותרומתו לעולם. ההשכלה הכללית, היסטוריה כללית, ולא רק של עם ישראל", הוסיף.

"אנחנו רוצים ילדים מחונכים, ילדים מחונכים במובן המלא של השכלה, שהם טעונים בהשכלה, בכלים הדרושים להתמודד בעולם החדש, כשרגליהם נטועות עמוק בקרקע של עמנו ובתולדות עמנו, כדי להבטיח את עתידנו. משימה קטנה של משרד החינוך", אמר נתניהו כשיש שיטענו שכיוון בדבריו לנושא הליבה.

"השכלה היא המילה הקריטית – השכלה. מי שיש לו השכלה, יהיו לו גם הכישורים, גם במחשוב וגם במתמטיקה, גם במדעים וגם באנגלית, וגם בהיסטוריה כללית. כן, כל אלו. אנחנו רוצים להנחיל את זה לכל ילדי ישראל, יהודים ולא יהודים, כאחד. ערבים, יהודים אמרתי, אבל אני אומר לכם: גם דתיים וגם חילונים. זה הבסיס לעולם החדש, זה הבסיס כמובן לעתידה של מדינת ישראל כאומה חזקה בין האומות", דברי נתניהו.

"אמרתי שהחינוך הוא בראש ובלב. התכוונתי – בראש, מבחינת היכולות הקוגנטיביות שלנו. בלב, מבחינת הערכים שאנחנו צריכים להנחיל לילדים שלנו. זה מה שמבטיח את הבסיס, האיתנות והצמיחה של החברה שלנו. כל הדברים שאנחנו מדברים עליהם, אפשר לסכם אותם, אתם יודעים, מורשת, תנ"ך, מתמטיקה, אנגלית. To be or not to be, (להיות או לא להיות ד.ה) כן? זה חשוב. ואנחנו will be (נהיה ד.ה).

נתניהו הוסיף בסיום דבריו על מהפכה אותה הוא מתכנן בתחום הבירוקרטיה בישראל, "יש דבר שלישי שאנחנו עושים. אנחנו אומה חזקה בין האומות, אנחנו מחוללים את המהפכה של ה"סטארט-אפ ניישן", לא רק בתוך ארצנו אלא גם בעולם. אנחנו תורמים את התוכנה ואת האינטליגנציה המלאכותית למהפכות כבירות. אתם רואים את זה בכבישים, עם מערכות ניווט, אתם רואים את זה ברפואה, אתם רואים את זה בחקלאות, אתם רואים את זה במים. יש מקום אחד שלא רואים את זה – וזה שירותי הממשלה לאזרח. אז הגיע הזמן שה"סטארט-אפ ניישן" יגיע גם ל"סטארט-אפ גברמנט" (סטרט אפ ממשלתי ד.ה).

נתניהו תיאר את מסע התלאות של האזרחים, "היום, אם אזרח הולך לקבל רישיון במקום מסוים, פונה לאיזה משרד, אומרים לו: "לא, תביא לי גם משהו ממשרד הבריאות", "תביא לי גם אישור ממשרד הפנים", "תביא לי גם אישור ממשרד הפנים", "תביא לי אישור מכך ואישור מכך". אנחנו הולכים לחולל מהפכה בעניין הזה. אנחנו הולכים לחייב את משרדי הממשלה לשתף ביניהם את המידע. האזרח לא צריך לרוץ מאשנב לאשנב, אלא המשרדים מחויבים לשתף ביניהם את המידע, כך שלאזרח תהיה רק תחנה אחת, one stop shop. זה אחד מהשינויים הגדולים שאנחנו עושים מתוך משרד רה"מ. מערך התקשוב שנמצא היום במשרד רה"מ מוביל את המהפכה הזאת, ומי שעוסק בזה זה המנכ"ל של משרד רה"מ, אלי גרונר. מהפכה גדולה", הצהיר נתניהו בדבריו בפתח ישיבת הממשלה.

ואכן, הממשלה אישרה לאחר מכן את החלטת משרד ראש הממשלה ומשרד האוצר לקידום מדיניות לפתיחת מאגרי המידע הממשלתיים, שעיקרה הטלת חובה על משרדי הממשלה למפות את מאגרי המידע הממשלתיים ולהנגישם לציבור, לטובת קידום חדשנות במתן שירותים לציבור, קידום הצמיחה במשק באמצעות עידוד פעילות חברות ההזנק בישראל וקידום שקיפות ביחס לעבודת הממשלה.

משמעות ההחלטה היא שהמידע הממשלתי יהיה פתוח לציבור כברירת מחדל, למעט במקרים בהם יש מניעה משפטית, הגנת הפרטיות, אבטחת מידע או מניע ביטחוני. לצד הטלת חובת הנגשת מידע כוללת על המשרדים, ממליצה מדיניות זו להנגיש באופן מיידי שורת מאגרים בעלי ערך לציבור ולמפתחים דוגמת זמני התחבורה הציבורית שמגיעים ממאגרי משרד התחבורה לידי מפתחי אפליקציות זמני הנסיעות..

בנוסף, מקדמים משרד רה"מ ומשרד האוצר מדיניות לקבלת מידע מהציבור פעם אחת בלבד (Tell us Once), שעיקרה איסור על משרדי ממשלה לבקש מהציבור אישורים או מידע שמשרד ממשלתי ביקש מהאזרח בעבר. במסגרת ההחלטה תוטל חובה על המשרדים להעביר ביניהם מידע הנדרש לטובת שיפור השירות לאזרח, כך שניתן יהיה לשפר באופן משמעותי שירותים אלו ולחסוך לציבור זמן ומשאבים בהעברת אישורים ומידע מגוף ממשלתי אחד לאחר. מימוש ההחלטה יתרום להפחתת הנטל הביורוקרטי על הציבור, לקידום שירותים מתקדמים ולהגברת מיצוי הזכויות של אזרחים. בהחלטה נקבעו לוחות זמנים מדורגים, כך שמשרדי הממשלה יוכלו להיערך, עסקית וטכנולוגית, לשינויים האמורים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר