מסורב כניסה לארה"ב

תומך חיזבאללה: ידיד הקלינטונים ותורם כבד

בשורות רעות להילרי, עם חשיפת ה'לוס אנג'לס טיימס' על המליארדר החשוד שתורם לקרן המשפחתית, אך טראמפ גם לא מרוצה במיוחד: יהודי פלורידה מפנים לו עורף (בעולם)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
קלינטון וטראמפ (צילום: שאטרסטוק)

תחקיר של העיתון 'לוס אנג'לס טיימס' חושף: מיליארדר ניגרי, שכניסתו לארה"ב נאסרה לפני כשנה, תרם כספים רבים לעמותת הצדקה שהקים הנשיא לשעבר ביל קלינטון, בעלה של הילרי, מועמדת הדמוקרטים לנשיאות.

גילברט צ'גורי, בן 70, בן להורים ממוצא לבנוני, למד בבית ספר בלבנון ומכר נעליים ומכוניות בניגריה עד שנישא לבתו של איל הון מקומי. צ'גורי קשר קשרים חזקים עם הגנרל סאני אבצ'ה, שתפס את השלטון בניגריה לפני 23 שנה. עם הזמן, הוא הפך לאחד האנשים העשירים באפריקה ובנה את שמו כבעל קשרים ענפים בארה"ב וגם כפילנתרופ בינלאומי.

תחקיר העיתון מעלה, כי באמצע שנות ה־90 פיתח את קשריו עם בני הזוג קלינטון, בין השאר על ידי מתן תרומות לקרן המשפחתית. כשהילרי מונתה למזכירת המדינה בממשל אובמה הראשון, דאג ביל שלצ'גורי תהיה גישה לדיפלומטים בכירים, ומחלקת המדינה החלה לבדוק אפשרות לבנות קונסוליה אמריקנית בשטח שבבעלותו של צג'ורי בלאגוס שבניגריה.

כבר ב־2010 שמו הופיע ברשימת החשודים במעורבות בטרור שנאסר עליהם לטוס, ובאותה השנה הוא אף הורד ממטוסו הפרטי בניו ג'רזי ונחקר. בהמשך הוסר שמו מהרשימה. חלק מהחשד נגדו נובע מקשריו עם מישל און, גנרל ופוליטיקאי נוצרי שכיהן כר"מ לבנון ואשר מפלגתו נמצאת בעשור האחרון בקואליציה עם חיזבאללה. ב־2013 מצא דו"ח של ה־FBI כי צ'גורי העביר כספים לאון, ודרכו לחיזבאללה.

זאת ועוד, באחד מהפרסומים של 'ויקיליקס' נחשף מברק בו תועד, כי לפני כעשור ביקש שר לבנוני מהשגריר האמריקני דאז בלבנון כי ארה"ב תעביר מסר לצ'גורי ולפיו קשריו העקיפים עם חיזבאללה עלולים להוביל להחלת סנקציות כלכליות והגבלות נסיעה נגדו. אלא שלא זו בלבד שמסר כזה לא עבר, אנשיו של ביל קלינטון עוד דחפו - עם מינויה של הילרי למזכירת המדינה - להרחיב את הגישה של צ'גורי ויזמו פגישה בינו לבין בכירי המחלקה.

רק בקיץ שעבר נדחתה בקשת צ'גורי לוויזת תייר ללוס אנג'לס. במחלקת המדינה הסבירו זאת מסיבות הקשורות במלחמה בטרור. צ'גורי מצידו, עדיין מכחיש בתוקף כל קשר לחיזבאללה.

בתוך כך, סקר חדש מגלה, כי יהודי פלורידה מפנים עורף לדונלד טראמפ, מועמד המפלגה הרפובליקאית לנשיאות. תמיכתם בקלינטון חזקה הרבה יותר מזו של האוכלוסיה הכללית במדינה. אם מיישמים את נתוני הסקר הזה על כל יהודי ארה"ב, נראה שמועמדתו של טראמפ מאיימת למחוק את את ההישגים שרשמה המפלגה הרפובליקאית בקרב יהודים אמריקאיים בשתיים או שלוש הבחירות האחרונות לנשיאות. רק תמיכת האוכלוסיה האפרו-אמריקנית ('השחורים') בקלינטון חזקה יותר מזו של היהודים.

עוד נתון מפתיע: יהודי פלורידה מתנגדים בנחרצות לתכנית טראמפ לאסור על כניסת מוסלמים לארה"ב: 75 אחוזמתנגדים, 19 אחוז תומכים. נתוני האוכלוסיה הכללית בארה"ב: 59 אחוז מתנגדים, 39 אחוז תומכים. רוב היהודים גם מטילים ספק בכנות הצהרות טראמפ על תמיכה בישראל: 36 אחוז משוכנעים לגמרי, או משוכנעים למדי, בכנותן של הצהרות אלה, 67 אחוז לא מאמינים לו בענין זה.

כמו כן, רק 8 אחוז מהנשאלים אמרו, כי מדיניות ארה"ב כלפי ישראל עומדת בראש סולם העדיפויות שלהם. הרוב המכריע של היהודים מייחס חשיבות הרבה יותר גדולה לסוגיות כלכלה, המאבק בדאעש ומינוי שופטים לבית-המשפט העליון. זו אינה התפתחות מפתיעה: סקר עמדות ארצי בקרב יהודי ארה"ב לפני כמנה שנים אבחן אדישות דומה לסוגיית ישראל.

יודגש, כי ליהודי פלורידה חשיבות אלקטורלית גדולה, מאחר והם מהווים 5 אחוז מאוכלוסיית פלורידה, בהשוואה ל-2.5 אחוז בכל ארה"ב ושיעור אלה שהולכים להצביע בקרב היהודים גבוה משמעותית משיעור המצביעים באוכלוסיה הכללית. כזכור, כמה פעמים הוכרעו הבחירות בפלורידה על חודם של אלפי קולות בלבד, ופלורידה נחשבת באופן מסורתי מדינת מפתח בבחירות לנשיאות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר