התבטאות מסעירה

המפכ"ל אלשיך: טבעי ששוטר יחשוד באתיופי יותר

מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך נשא דברים בוועידת לשכת עורכי הדין והתייחס לטענות על חשדנות יתר של המשטרה כלפי יוצאי אתיופיה: "מוכח שמהגרים מעורבים יותר בפשיעה" (ארץ)

קובי רוזן | כיכר השבת |
(צילום וידאו: Go-live, מתוך ynet. תמונה: צביקה טישלר, ynet)

ההתבטאות שמעוררת סערה: מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך עורר הערב (שלישי) סערה לאחר שבנאום שנשא בוועידת המשפט של לשכת עורכי הדין, התייחס ליחס של השוטרים כלפי ישראלים יוצאי אתיופיה ואמר כי "כאשר שוטר פוגש חשוד מטבע הדברים המוח שלו חושד בו יותר מאשר היה חושד בו אילו היה מישהו אחר, זה טבעי".

אלשיך אמר בנאום כי "בכל המחקרים הקרימינולוגים בעולם מוכח שמהגרים מעורבים יותר בפשיעה מאשר אחרים, זה לא צריך להפתיע. בנוסף, בכל המחקרים מוכח שצעירים מעורבים יותר בפשיעה. כאשר שני הדברים האלה מתלכדים ביחד, נוצר מצב שקהילה מסוימת מעורבת בפשיעה. זה היה בכל העליות".

בהמשך הדברים השווה אלשיך את יוצאי אתיופיה לערבים תושבי מזרח ירושלים ואמר כי "כשישנה קהילה שמעורבת יותר בפשיעה, גם לגבי ערבים או תושבי מזרח ירושלים, והסטטיסטיקות מפורסמות, אז כאשר שוטר פוגש חשוד מטבע הדברים המוח שלו חושד בו יותר מאשר היה חושד בו אילו היה מישהו אחר. זה טבעי. אנחנו לדעתי הבנו והתחלנו לטפל בזה קצת באיחור, אבל כשנה יש תוכנית מאוד-מאוד אדוקה יחד עם מנהיגים בתוך הקהילה, שתפקידה לצמצם בין השאר את שיטור היתר".

אלשיך הסביר כי מטרת המשטרה היא לסייע ליוצאי אתיופיה וכי במשטרה פועלים "לצמצם את מעורבותם בפשיעה, לעזור לנוער לא להידרדר, להעביר נוער שהסתבך מצד אחד לצד שני ועוד. וגם לצמצם את שיטור היתר, כי הוא טבעי. הוא גם בעייתי כי בסופו של דבר הקהילה מגיבה והמשטרה מגיבה וזה נראה לופ שאיננו נגמר".

אלשיך סיים ואמר כי "בסקרים האמון אצל יוצאי קהילת אתיופיה נמצא בעלייה. אני שמח שיש מנהיגות בתוך הקהילה שמשתפת פעולה כי כולנו רוצים אותו דבר ואסטרטגיית המניעה היא להוריד פשיעה ולא למלא את בתי הכלא באזרחים מכל סוג וכל צבע ועל כל סוג של פשיעה".

ראש האופוזיציה ח"כ הרצוג התייחס לדברי המפכ"ל בכנס לשכת עורכי הדין וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "דבריו של המפכ"ל שופכים אור על תופעה חמורה. אני קורא לו לתקן ולהבהיר את דבריו כי אסור שמישהו יבין מהם שזה לגיטימי לחשוד יותר באזרח אתיופי או ערבי. כל בעל עמדה משפיעה חייב להתגייס למיגור שיח גזעני או פרופיילינג מכל סוג שהוא."

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, בתגובה לדברי מפכ"ל המשטרה: "לא מפתיע ואפילו מתבקש לשמוע שמפכ"ל המשטרה חושב שיחס גזעני ומפלה כלפי האוכלוסייה יוצאת אתיופיה היא טבעית. יש להזכיר למפכ"ל כי תפקידו הוא לשרת ולדאוג לביטחונם של כלל אזרחי המדינה ולא רק של הציבור היהודי הלבן. המשטרה הפקירה לחלוטין את הביטחון האישי של האזרחים הערבים בכך שסימנה אותנו כאויבים ולא כאזרחים, אך המשטרה גם פוגעת באופן שיטתי בכלל האוכלוסיות המוחלשות במדינה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר