דובר לשעבר

התראיין לחוקרת ישראלית ונאלץ להתפטר

דובר פלג המורדים הסורים, צבא האיסלאם, נאלץ להתפטר מתפקידו השבוע ככל הנראה בשל הביקורת הרבה שספג לאחר שהעז להתראיין לחוקרת ישראלית על המצב (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
איסלאם עלוש (מתוך Ynet)

דובר אחד מפלגי המורדים הבולטים נגד נשיא סוריה בשאר אסד נאלץ להתפטר מתפקידו ככל הנראה בשל ראיון אותו העניק לחוקרת ישראלית.

מדובר באיסלאם עלוש דובר "צבא האיסלאם" - פלג חמוש בעל צביון איסלאמיסטי שנחשב לדומיננטי ביותר בפרברי דמשק. בדצמבר 2015 חוסל מנהיגו הנערץ, זהראן עלוש, בהפצצה באותו אזור. עיסאם בוידאני מונה למחליפו ונלחם לא רק נגד הצבא הסורי, אלא גם נגד דאעש.

החוקרת הישראלית אליזבט צורקוב, עמיתת מחקר בפורום לחשיבה אזורית, ומשתייכת למפת השמאל הפוליטי הצליחה להשיג ראיון נדיר עם דובר "צבא האיסלאם", איסלאם עלוש. "אני חוקרת את סוריה כבר שנים ונמצאת בקשר עם מאות סורים ברחבי המדינה ופליטים. מעולם לא הסתרתי את זהותי הישראלית", סיפרה צורקוב ל-ynet.

"ראיינתי לאורך השנים פעילים, לוחמים ומנהיגים קהילתיים ופוליטיים. כמעט תמיד רק בעילום שם", היא מספרת. "זאת בשל הפחד שלהם להיתפס כמשתפי פעולה עם ישראל. הבודדים שאישרו להשתמש בשמם היו פליטים סורים בטורקיה ובאירופה. יש טאבו מאוד רציני לגבי שיחה עם כלי תקשורת בישראל או אפילו סתם עם ישראלים. זה נתפס כנורמליזציה עם ישראל וחוסר סולידריות עם העם הפלסטיני".

אליזבט סיפרה בין השאר כי לאחרונה היא נפגשה עם מנהיגים פוליטיים וצבאיים סורים בדרום טורקיה. "אף אחד מהם לא רצה להצטלם ולכן שמחתי והופתעתי כאשר איסלאם עלוש, הדובר של צבא האסלאם, אישר לי להשתמש בשמו בעת פרסום הראיון עמו. חשבתי שהוא מפגין אומץ וקיוויתי שזה לא יפגע בו".

בראיון עצמו נשאל עלוש על כך ש"צבא האיסלאם" היא קבוצה דתית, בזמן שהוא חתום על "הצהרת ריאד" של האופוזיציה הסורית, שמביעה תמיכה בשלטון דמוקרטי שאינו מפלה אזרחים על בסיס דת. "צבא האסלאם הוא ארגון צבאי סורי שנולד מרחם המהפכה שאליה יצא העם הסורי. הארגון נולד כדי לממש את מטרותיה ודרישותיה של המהפכה. הוא מבוסס על עקרונות האיסלאם הטהור, המתינות והריחוק מקיצוניות, וקורא להסרת העריצות ולניצחון של המדוכאים. משום כך, צבא האיסלאם יתמוך בדרך שיבחר העם הסורי להסרת העריצות והדיכוי".

בהמשך הביע עלוש פסימיות לגבי האפשרות שיימצא פתרון פוליטי שיביא לסיום המלחמה בסוריה שכן המשטר הסורי הוא "ממסד בעל אופי ביטחוני ומיליטריסטי". את חיזבאללה הוא כינה "כנופיה שמתנגדת לחירות שאליה שואפים העמים ובכלל זאת העם הסורי". לאחר מכן דחה את ההאשמות כי ארגונו ששולט בחלקים לא מבוטלים מפרברי דמשק מתנהג ברודנות ביחס לאזרחים בדומה למשטר הסורי.

לבסוף נשאל עלוש מהי עמדת צבא האיסלאם בנוגע להסכם שלום בין סוריה לבין ישראל וענה: "הנושא הזה, ונושאים אחרים שנוגעים למדיניות החוץ של סוריה, יוכרעו על ידי מוסדות המדינה אשר יקומו כאשר תנצח המהפכה והעם הסורי יבחר את נציגיו בחופשיות. לא אנו נהיה מי שישללו את ההחלטה מהסורים כפי שעשתה שושלת אל-אסד במשך יותר מארבעים שנה".

למרות שמדובר בראיון באתר זניח למדי של הפורום לחשיבה אזורית, בכלי התקשורת המזוהים עם המשטר הסורי, חיזבאללה ואיראן "עטו על המציאה" וסיקרו אותה בהרחבה ובייחוד את תשובתו במה שקשור לישראל. "איסלאם עלוש: אני לא מתנגד לשלום עם ישראל", זעקה הכותרת בעיתון הלבנוני "אל-אחבאר" המזוהה עם חיזבאללה. בעיתון הסורי הממסדי "אל-ווטן" נכתב בכותרת: "מעל במה ישראלית: 'צבא האיסלאם' אינו אופטימי ביחס לפתרון פוליטי למשבר ולא מתנגד לשלום עם ישראל".

בשיחה עם ynet סיפרה צורקוב כי היא תרגמה את הראיון מערבית לעברית כיוון שהוא היה מיועד לקוראים ישראלים, אולם כלי תקשורת באיראן וכלי תקשורת שתומכים במשטר אסד וחיזבאללה סילפו אותו לחלוטין: "יש לאותם כלי תקשורת אינטרס 'להוכיח' את קיומה של מזימה ג'יהאדיסטית – ציונית – אמריקנית נגד משטר אסד, כפי שהתעמולה של המשטר טוענת מאז תחילתה של ההתקוממות הלא–אלימה בסוריה במרס 2011. הם קפצו על זה כהוכחה למרות שאיני חלק מהמדינה ואני חוקרת ופעילת זכויות אדם שמבקרת המדיניות הישראלית ביחס לפלסטינים לעתים קרובות".

ימים ספורים לאחר פרסום הראיון שעורר כאמור סערה בתקשורת הערבית הודיע עלוש בטוויטר שהוא מתפטר מתפקידו, מבלי לפרט. הוא אמר כי ההתפטרות היא "למען האינטרס הציבורי" אך קשה להתעלם מהעיתוי שלה. בערוץ הלבנוני "אל-מיאדין" המזוהה עם חיזבאללה כבר דיווחו: "עלוש התפטר מתפקידו אחרי שהודיע כי הוא מסכים לשלום עם ישראל". באחד מהחשבונות הרשמיים של "צבא האיסלאם" נאמר כי עלוש הפתיע את כולם בהתפטרותו, אך "קשה להתעלם מהעיתוי".

"סורים רבים מוכנים לדבר איתי ויש לי חברים סורים קרובים", סיכמה צורקוב, "אך אחוז קטן מהם מוכן לחשוף זאת בשל חשד שייתפסו כמרגלים ובמיוחד לאור תיאוריות הקונספירציה הנפוצות בסוריה שישראל תומכת באסד ומונעת את הפלתו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר