הרב ברוך צ'ייט: השיר שלי באולימפיאדה? "בושה"

ראש ישיבת מערבא, הרב ברוך צ'ייט, כועס על השימוש ללא רשות בשירו הנודע "כל העולם כולו" באולימפיאדה על ידי המשלחת היפנית וטוען כי זה לא מתאים וזו בושה (מוזיקה)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
הרב ברוך צ'ייט (מתווך ערוץ היוטיוב של שלמה טרייטל)

ראש ישיבת מערבא, המלחין הנודע, הרב ברוך צ'ייט, מי שאחראי לכמה מהלחנים הידועים ביותר בעולם היהודי כ"מי האיש", "כל העולם כולו" ועוד, נדהם לגלות שהמתעמלת האולימפית היפנית סאה מיאקאווה בחרה לבצע את תרגיל הקרקע שלה באולימפיאדה, לצלילי "כל העולם כולו".

"זו בושה", הוא אומר ועכשיו גם בודק האם הוא זכאי לתמלוגים על השימוש בשירו. "זו לא הייתה בדיוק הכוונה של רבי נחמן מברסלב, שמילותיו יתנגנו באולימפיאדה", הוא אומר ל-ynet, "וזה גם לא הכי צנוע בעולם. כראש ישיבת 'מערבה' זה לא מתאים. כל אדם בעולם יכול להבין שדבר שבקדושה לא יכול לשמש לכל מטרה. זו בושה. בעולם החסידי ידוע שלמנגינה יש גם קדושה. כשאדם חושב על המנגינה, הוא מכוון את מחשבותיו. אנחנו מאמינים שההלחנה היא משמים. יש בזה השראה אלוקית".

עכשיו הוא מעיד שהוא בקונפליקט: "הייתי בקשר עם אקו"ם, אני לא רוצה לעשות חילול השם ולא רוצה לפגוע ביחסים עם יפן, אבל אם מצד החוק מגיעים לי תמלוגים - אני אעמוד על זכותי ואדרוש באמצעות עו"ד את התשלומים המגיעים לי. יש אחריות למי שמשתמש בזכויות שלי".

הרב צ'ייט עוד מנסה להבין כיצד הגיעו היפנים לשיר שלו: "לפני כמה שנים היו אצלי חברי כת יפנים דרך אקו"ם, שביקשו להודות על הלחן של השיר הזה. הם שולחים לי כרטיס ברכה כל ראש השנה, והבנתי שהם משתמשים הרבה בשיר והוא חלק מההוויה של הכת. אולי דרכם זה הגיע עד לאולימפיאדה".

הרב צ'ייט מספר כי הלחין את "כל העולם כולו" לאחר מלחמת יום הכיפורים. "הייתי באזור גוש עציון יחד עם ארגון 'גשר', ומייסדו ד"ר דניאל טרופר, ידיד שלי, היה איתי. בסביבות שלוש בלילה יצאנו עם ליווי ג'יפים לכותל, והיה מאוד מסוכן, ואז נחה עליי הרוח. הייתי עם חבר שליווה אותי באקורדיאון, וכך לימדתי את כולם לשיר, ככה במשך כשעה - ומאז זה היסטוריה

"לשיר הזה הייתה ייעתא דשמיא. מאוחר יותר נסעתי לגדות תעלת סואץ, ולימדתי את החיילים את השיר – ואז יהורם גאון ראה בטלוויזיה את החיילים שרים את זה כשחזרו מהתעלה, והחליט להקליט את השיר – ובכך הוא הפך לנכס צאן ברזל". הרב צ'ייט עצמו, אגב, הקליט את השיר בגלגולו הראשון, "בתקליט 'קול סלוניקי', אבל זה לא נכנס למיינסטרים הישראלי", סיפר הרב צ'ייט.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר