מאמצים כושלים

הצנזורה מתירה לפרסם: מידע חדש על הנווט השבוי רון ארד

מאחורי הקלעים, תוך איפול תקשורתי מוחלט: ישראל, חיזבאללה ואיראן שיתפו פעולה בשנה האחרונה כדי להביא לסיומה את פרשת רון ארד, הנווט השבוי. כל הפרטים (חדשות, בארץ)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
הנווט השבוי (תמונת ארכיון)

היום (שני) מתירה הצנזורה הצבאית לפרסום, את העובדה המדהימה שבשנה האחרונה התקיימו מגעים בין ישראל וחיזבאללה בתיווך גורם מודיעין מערבי, כשראשי משמרות המהפכה של איראן מעורבים אף הם במשא ומתן החשאי.

כעת מתברר, כך מתפרסם ב'ידיעות אחרונות', כי ארגון הטרור חיזבאללה כבר הביע אופטימיות בשיחות עם הגורם המערבי כי יצליח להביא לפתרון התעלומה, בעקבות מידע חדש שנאסף על ידו בחודשים האחרונים. בסופו של דבר גם ניסיון זה לא עלה יפה, ומנציגי חיזבאללה הגיעה ההודעה כי הם לא הצליחו לעשות זאת. גורם הביון המערבי מסביר: "החיזבאללה אמרו שהקרקע באזור שבו רון ארד נקבר זזה, והיא השתנתה מאז שזה קרה. הם ממשיכים לנסות ובטוחים שיצליחו בסופו של דבר לאתר את הקבר".

לפי המקורות המצוטטים הבוקר בעיתון, ישנן שתי סיבה למעורבות העמוקה של משמרות המהפכה בנושא זה: קודם כל, אלה היו משמרות המהפכה שהחזיקו ברון ארד מ־1988, כמה שנים לאחר שנפל ממטוס חיל האוויר שהופל לשבי ארגון אמל בלבנון, עד שמת ברשותם. כמו כן, המשמרות שרויות בלחץ כבד מצד בכירים בשלטון האיראני לסיים פרשת נעדרים שבה נעלמו ארבעה דיפלומטים איראנים בלבנון ב־1982, כשבמשך כך השנים מתעקשת איראן כי ישראל עומדת מאחורי היעלמותם כשהיא זו שחטפה אות הארבעה והם עדיין בחיים ברשותה.

כזכור, פרשת רון ארד באה אל קיצה מבחינה מודיעינית כבר לפני למעלה מעשור, בשנת 2005, אז הצליחה קהילת המודיעין לקבל מידע "ברמת וודאות גבוהה ביותר" כי הנווט השבוי רון ארד מת בלבנון, כנראה ממחלה, בין 1995 ל־1997. הרב הצבאי הראשי באותה תקופה, הרב ישראל ווייס, הסכים להכיר בארד כ"חלל צה"ל שמקום קבורתו אינו נודע", אולם ראש הממשלה דאז אריאל שרון סירב לכך.

יצויין, כי במהלך 12 השנים האחרונות נעשו כמה ניסיונות לפתור את שתי פרשיות הנעדרים, ארד מישראל וארבעת הדיפלומטים מאיראן, תוך שהן קשורות זו בזו. ב־2004 מסרה ישראל לחיזבאללה, בתיווך גרמני, חומר שנאסף על האופן שבו נחטפו, עונו ונרצחו הדיפלומטים בידי הפלנגות הנוצריות. ואולם החומר בתיק הזה לא סיפק את הבכירים בצמרת.

כך גם מהצד השני, במהלך 2005 ותחילת 2006 ערכו אנשי חיזבאללה כמה ניסיונות, שנראו לגרמנים די כנים, כדי לפתור את התעלומה הטרגית של רון ארד. הארגון פעל מול נציגי משמרות המהפכה ומיניסטריון המודיעין בלבנון כדי לחקור את הפרשה ולספק לישראל דו"ח על מה שאירע בשנים האבודות. נציגי חיזבאללה נסעו ובאו מטהרן, ונציגים איראנים באו ללבנון, כדי ללמוד את העניין ולעסוק בו.

אנשי חיזבאללה ערכו חפירות באזורים שונים בלבנון, בעקבות הבדיקות הללו. אחרי החפירות הועברו לישראל בכמה מקרים עצמות שונות. חיזבאללה ציין במפורש כי הוא אינו בטוח שהעצמות שייכות לארד, אבל הוא מעביר אותן לשם בדיקה. ואכן בבדיקה מקצועית התברר כי אלו לא העצמות של רון.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר