העולם התחתון

הר המנוחות תחתית: מנהרות קבורה לעשרות אלפים

שלוש מעליות ענקיות יירדו ויעלו בעומק של כ-15 קומות; רכבי גולף קטנים יובילו את המתקשים בהליכה; מערכות תאורה ומיזוג - כל הפרטים המדהימים על בית הקברות החשאי (בארץ)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
עבודות כריית מנהרות הקבורה (צילום: Hadas Parush/Flash90)

זה כבר קרוב ל-20 שנה שהכל יודעים: אזלו קרקעות הקבורה באזור ירושלים. והתובנה העולה מכך ברורה אף היא - מוכרחים למצוא שיטות חסכוניות לשימוש בקרקע לצורך קבורת המתים, שכה רבים מהם היון מעוניינים בכל מאודם בחייהם להיקבר דווקא בעיר הקודש.

כעת מתברר, שבמהלך השנתיים האחרונות מוקמת מתחת לבית־העלמין הענקי בהר המנוחות, בהיחבא, עיר קברים תת־קרקעית, ראשונה מסוגה בעולם המודרני. זו לא עוד בניית קבורה בשיטה חדשנית מהזן המוכר, אלא פשוט חזרה אחורה לשיטות קבורה קדומות.

הקבורה תיעשה, לפי המיזם ההולך ונבנה, בתוך מנהרות תת־קרקעיות. החברה קדישא של קהילת ירושלים, היא העומדת מאחורי המיזם, בשיתוף עם חברת 'מנרות רולצור' שהתמחתה בבנייה תת־קרקעית עבור מערכת הביטחון.

התקציב שהושקע במערכת המסועפת מגיע כבר לכ-200 מיליון שקל. עם תום העבודות האינטנסיביות, תוכל "עיר המנהרות" להכיל יותר מ- 23 אלף קברים, כשעשרת אלפים מתוכם יהיו בקבורה יחידנית, רגילה. לפי מספר המתים הממוצע באזור ירושלים מדי שנה, המקום אמור להספיק ל-12 שנים בערך.

"מנהרות לקבורה יהודית - מחזירים עטרה ליושנה" - מכריז השלט הגדול המוצב בראש פתח המנהרה שתשמש הכניסה הראשית לעיר המנהרות. חנניה שחור, מנהל החברה קדישא, מסביר לכתב Xnet החושף את הידיעה: "מדובר בחזרה למסורת של מערות הקבורה בהר הזיתים המתוארכות לימי בית ראשון. ההלכה היהודית קובעת שיש להרחיק את בית הקברות מתחום הישוב מרחק של 50 אמה, בעיקר מפאת ריח רע וחשש ממחלות. השימוש במנהרות בבטן ההר יהיה פתרון אופטימלי מבחינה הלכתית, משום שהוא מצמצם את פוטנציאל החיכוך בין החיים למרחב הטומאה של המתים", הוא מנמק.

פיר בעומק של 50 מטר, יוקם במרכז קומפלקס המנהרות, שגובהו הוא כשל בנין מגורים בן 15 קומות. דרך פיר זה תתבצע הירידה ממפלס בית הקברות הרגיל בהר המנוחות, אל תוך המנהרות בבטן האדמה. שלוש מעליות ענקיות יירדו ויעלו בחלל הפיר, ואלו יוכלו להכיל ביחד קרוב למאה איש. כניסה נוספת לרשת מנהרות הקבורה תיעשה דרך פתחים בתחתית ההר, שגובהם כ־15 מטר. התנועה בתוך המנהרות תיעשה ברגל, כשרכבי גולף קטנים יובילו את המתקשים בהליכה. אור שמש אמור לחדור למנהרות דרך הפתחים שבדופן ההר, אבל במקום תותקן גם מערכת תאורה ומיזוג בשליטה מרחוק, עם אפשרות להפעלה חסכונית באזורי ההלוויות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר