הוקרה ללוחם שנדקר בתקרית החייל היורה - ופגע במחבלים

סמל א', שנדקר בפיגוע שבו אלאור אזריה ירה במחבל, יקבל מחר תעודת הערכה. היום במשפט: הסמ"פ העיד, הביע אכזבה מהמח"ט וסיפר: "הקצין שנפגע בפיגוע רצה לירות במחבל אך מעצור בנשק מנע זאת ממנו. אם הייתה חגורת נפץ על המחבל אלאור היה מקבל צל"ש"

יואב זיתון, ynet | כיכר השבת |
אלאור אזריה היום (פלאש 90)

"לא הייתי נותן לאף חייל להרים את חלקי המוח של המחבל כפי שהמ"פ תום נעמן הורה לאזריה לעשות". הסמ"פ מפלוגתו של אלאור אזריה העיד היום (ב') להגנת פקודו ולא חסך ביקורת גם ממפקדיו. סגן י', שמכהן כסגן מפקד הפלוגה, סיים היום את עדותו מטעם ההגנה בבית הדין הצבאי ביפו, במשפט שבו מואשם פקודו לשעבר בהריגת מחבל מנוטרל בחברון, והמשיך בחיזוק קו ההגנה. "החיילים שלי הם כמו הילדים שלי".

מפקד אוגדת איו"ש תת-אלוף ליאור כרמלי החליט להעניק תעודת הערכה ללוחם מאותה תקרית, סמל א', שנפצע בפיגוע המדובר לאחר שנדקר על ידי המחבלים ולמרות זאת ירה בהם ונטרל אותם. סמל א' לא העיד במשפט אך הגיע במהלכו לאולם הדיונים בבית הדין הצבאי ביפו, עודד וחיבק את אזריה. מחר הוא יקבל את תעודת ההערכה.

ובחזרה לעדות הסמ"פ: "הייתי 80% מהזמן מפקד הגזרה, המ"פ היה בהשתלמויות ובישיבות. כמפקד גזרה באירוע שכזה ברור שהייתי מזמין חבלן. לא הייתי נותן לאף חייל להרים את חלקי המוח של המחבל כפי שהמ"פ תום נעמן הורה לאזריה לעשות. כאשר שאלתי את המ"פ מאוחר יותר למה הוא הורה לו לעשות כך, המ"פ השיב לי: 'טר"ש, בעיה שלו – אלאור עשה את זה, ושיסתדר עם זה'".

הקרע בגדוד שמשון בין הקצינים הזוטרים, שתומכים באזריה, לבין הקצינים הבכירים יותר בגדוד ובחטיבה, שהעידו עד היום נגד אזריה - התבטא היום בדיון, כאשר הסמ"פ הוסיף עוד כי מפקדו תום "איחר לזירה. כשחייל הולך לחקירה מצופה ממפקד לדבר איתו. החיילים שלי הם כמו הילדים שלי. אם חייל שלי אומר לי שהוא לא ירה בכוונה כדי להרוג אז אני מאמין לו. אלאור הוא אחראי מאוד ובעבר שימש כמפקד בזירות כאשר הצבתי אותו לשמור על מחבלים, והוא תמיד שמר על זכויותיהם. ידוע לי גם שהקצין שנפגע בפיגוע רצה לירות במחבל אך מעצורים בנשק מנעו זאת ממנו".

"אם הייתה חגורת נפץ - אלאור היה עם צל"ש"

סגן י' יצא גם נגד מי שעדיין משמש מפקדו, מפקד חטיבת כפיר, אל"מ גיא חזות. לדברי י', "התאכזבתי מכך שהמח"ט החליט שלא לשפוט את אלאור אחרי שגילה בשעות שאחרי הפיגוע שהמחבל נורה בעודו בחיים ולא כשהוא מת כפי שסבר תחילה המח"ט. איך זה פתאום נהיה כל כך חמור אם הוא העביר את הטיפול לפרקליטות הצבאית? כנראה המח"ט לא ראה בכך אירוע כה חמור. בשיחות עם המח"ט על האירוע חשבתי שנכון היה לירות במחבל בראש".

"כשדיברתי עם אלאור הוא אמר לי שהוא ירה כי פחד ממטען או מסכין. אמרתי לאלאור שיגיד למח"ט את כל האמת, וכך יאמין לו ויזכה אותו. זה מסוג האירועים שאתה מקבל עליהם צל"ש או טר"ש, ואם הייתה חגורת נפץ על המחבל אלאור היה היום עם צל"ש, כי לירות בפצוע או בהרוג זה לא נראה טוב ולא נשמע טוב. מצופה מכל מפקד שחייל שלו נשלח למשפט שידבר עם החייל ויבקר את החייל כי החיילים שלנו הם קודם כול הילדים שלנו, ועלינו להבין מה עובר עליהם ובכך להיות ראויים להיות מפקדים כמו אמרתו של בן גוריון. מפקד שלא עושה כך צריך לקחת את הדרגות וללכת הביתה".

יחד עם זאת, הסמ"פ הודה במהלך חקירה נגדית שנוהלה על ידי התובע סגן אלוף במיל' נדב ויסמן כי הוא היה מצפה מאזריה להזהיר ממטען לאחר הירי: "אני לא יודע מה עבר לו בראש, אבל היה לנו השנה אירוע בגדוד שבו לוחם ירה שנייה אחת מאוחר מדי בצומת גוש עציון על המחבל שרצח צעירה ישראלית. הפיגוע התקשורתי, אם משאירים גופת מחבל בשטח, מהווה כנראה יותר סיכון לפי המח"ט".

בגדוד שמשון ובפלוגתו של אזריה יוכלו הערב לרוות קצת נחת מחצי השנה האחרונה, שלוותה בסערת התקרית. מפקד אוגדת איו"ש תת-אלוף ליאור כרמלי החליט להעניק תעודת הערכה ללוחם בכוח, סמל א', שנפצע בפיגוע המדובר לאחר שנדקר על ידי המחבלים ולמרות זאת ירה בהם ונטרל אותם. סמל א' לא העיד במשפט אך הגיע במהלכו לאולם הדיונים בבית הדין הצבאי ביפו, עודד וחיבק את אזריה.

הענקת התעודה התקבלה "על דבקות במשימה לאור המטרה, יוזמה ונכונות לסכל כל פגיעה בחיי אדם". מלבד סמל א' שיקבל את התעודה מחר, בטקס שייערך בגבעת התחמושת בירושלים, הוחלט להעניק תעודת הערכה לשלושה חיילים נוספים מאוגדת איו"ש שבלטו בפועלם נגד הטרור בשנה האחרונה, וכן לגדודים צבר של גבעתי, נצח יהודה של כפיר וגדוד האיסוף של אוגדת איו"ש, ניצן. בנוסף יוענקו צל"שים לסמל ראשון ינאי וייסמן זכרו לברכה שנרצח בפיגוע בשער בנימין, ללוחמת פיקוד העורף ליחי מלכה ולסמל מתן שמיר מגדוד רותם של גבעתי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר