מ'נשמע?

צה"ל פיתח מערכת כתחליף לוואטסאפ

בשל בעיות בטיחות קשות שנגרמו מהשימוש בתוכנת המסרים וואטסאפ החליטו בצה"ל ליצור מערכת חדשה ומאובטחת שתדמה את התוכנה המוכרת ותסייע לחיילים (דיגיטל)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
כבר בלי הוואטסאפ (שאטרסטוק)

לאחר שדווח לאחרונה על בעיות בטיחות בשימוש בתוכנות המסרים בצה"ל, בקרוב ייהנו חיילי צה"ל מאפליקציה חדשה: "מנשמע", הגרסה הצה"לית לתוכנת המסרים המידיים וואטסאפ. התוכנה החדשה מלבד התרגום של "וואטסאפ" היא גם ראשי תיבות של "מערכת ניהול שיחות מבצעיות".

המערכת החדשה תהיה רשת מקודדת שתאפשר העברת הודעות טקסט, תמונות, אודיו ווידאו עד לרמת סודי. בתחילה תשמש התוכנה את המפקדות, ובהמשך גם יחידות לוחמות.

"יש שיח מבצעי תוך כדי לחימה שקורה בכל מיני דרכים, וחלקן לא טובות - כלומר, חשופות לאויב", מסביר אלוף משנה עומר, מפקד יחידת מצפ"ן האחראית לפיתוח. לדבריו, "כאן יהיה אפשר לרכז את כל המידע במקום אחד שיהיה מחובר גם למערכת השליטה והבקרה של צה"ל". בתוכנה החדשה יוכלו המשתמשים לעבוד ישירות מול המערכת, ולא רק מול בני אדם נוספים: המערכת תזהה את המשתמש, ותשלח לו הודעות עם מידע רלוונטי. "זה ישפר את השיח בין המפקדות לכוחות עצמם", מבטיח אל"מ עומר.

לדברי המפקד, "הכל החל מכמה חיילים צעירים ביחידה שזיהו את הצורך, ותוך חודשים בודדים הציגו לי רעיון למוצר". הפיתוח נעשה בשיטת קוד פתוח - כלומר, שיטה המאפשרת לכל מי שחפץ בכך ליטול חלק בפיתוח התוכנה. "זה הוריד דרמטית את עלויות הפיתוח, כך מתכנתים מכל העולם עשו פה עבודה - מבלי לדעת מי הלקוח", מסביר אל"מ עומר, "אחר כך שיפרנו, שיפצנו, ניקינו והצפנו את המערכת, כך שכשהיא נכנסת לעבודה אצלנו היא נקיה לגמרי".

התוכנה החלה להיכנס לשימוש כבר בתרגילים הצבאיים שמקיימים בצה"ל בימים אלה. "יש כאן הכל: הבנה של העולם המבצעי, טכנולוגיה מעולה, הרבה יזמות וחדשנות - וכמה מאות אנשים שרצים על פרויקט ומרימים אותו תוך זמן קצר", מסכמים במצפ"ן בשביעות רצון.

כזכור, יחידת הממונה על הביטחון במערכת הביטחון (המלמ"ב) הזהירה לאחרונה את עובדי משרד הביטחון כי "גופי מודיעין זרים ואויבים של מדינת ישראל" ינסו לשאוב מידע ביטחוני שנכתב או נשלח בערוצי תקשורת גלויים - ובהם תוכנת וואטסאפ הפופולרית.

בין היתר נמסר לעובדי המשרד כי אין לבחור לקבוצות וואטסאפ שמות הקשורים למערכת הביטחון, וכי במידת הצורך יצורף המלמ"ב עצמו לקבוצה כדי לעקוב אחר תכניה ולוודא שאין בה חומרים אסורים לפרסום.

האזהרות בשימוש בוואטסאפ כלולות ב"הוראות ביטחון" לכל עובדי, אזרחים ואנשי צבא כאחד, ששלח ראש היחידה לבקרה ונוהלים במשרד הביטחון, שמוליק פריד. במסמך שהופץ נכתב כי הוראות הביטחון חלות גם "על כל תכנית 'מסרים מיידיים', ובכלל זה סקייפ, פייסבוק, מסנג'ר וכו'".

במסמך ציין פריד כי למרות שמפעילת וואטסאפ עושה מאמצים להגן על המידע הנשלח דרכה, המידע עדיין נאגר ברשות חברה מסחרית, ובנוסף לכך, האקר או תוקף שמשיג שליטה בטלפון החכם יקבל גישה לכל המידע הקיים במכשיר.

לאור זאת, החליט הממונה על הביטחון להפיץ הוראות לשימוש בתוכנה. מעבר לכך שהובהר כי ישנו איסור מוחלט לשלוח מידע מסווג, רגיש או מבצעי באפליקציה, ההנחיות מציינות גם כי "בפתיחת קבוצת וואטסאפ במשרד הביטחון, אין לבחור לקבוצה שם שמסגיר השתייכותה למשרד הביטחון".

כמו כן, התבקשו עובדי המשרד לא "לפתוח קבוצת וואטסאפ בין חברים שעצם קיומו של הקשר ביניהם הנו חסוי, חשאי או מסווג. ככלל, יחידות רגישות, בסיווג גבוה במיוחד לא יפתחו קבוצת וואטסאפ. כל חריגה מכך מחייבת אישור ביטחוני מראש. במקרה זה יישקל צירופו של הממונה על ביטחון משרד הביטחון כחבר בקבוצה, לצורך בקרה על תכניה ולמניעת חשיפה של מידע מסווג".

"אסור להיות חבר בקבוצת וואטסאפ בה חברים אזרחים ממדינות שאינן מקיימות עם ישראל קשרים דיפלומטיים, או ארגוני טרור בארץ ובחו"ל", נכתב בהמשך המסמך. "יש לגלות ערנות ולזהות ניסיונות לדלות מידע בטחוני בתוכנת וואטסאפ, תוך הבנה שייתכן כי בצד השני עומד מתחזה – יריב מודיעיני או אויב. חבר בקבוצת וואטסאפ או משתמש בתוכנה שנתקבל בחריגה מכללי הביטחון הנ"ל, ידווח מיד ליחידת הביטחון כדי שניתן יהיה לבדוק את המקרה, להעריך את הנזק ולסכל דלף מידע".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר