מעורר מחשבה

מחקר: מחמאת הבוס עדיפה על בונוס כספי

שובר לקניית פיצה, "כל הכבוד" מהבוס או תגמול כספי - המוטיבציה של העובדים מונעת מדבר אחד: הבעת הערכה על עבודתם. הניסוי של הפרופ' הישראלי כותב רבי המכר (כלכלה)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

דן אריאלי הוא פרופסור לכלכלה התנהגותית, שספריו הפכו לרבי מכר ברחבי העולם ותורגמו לעשרות שפות. בספרו החדש "תמורה מול סיכון" מתפרסם המחקר המדהים הבא: ההטבות המספקת ביותר בתור תגמול לעובד הן מחמאה מהבוס או פיצה בחינם. הן עדיפות בעיני העובד על פני בונוס כספי.

ניסוי ב'מוטיבציה במקום עבודה' העלה את הממצא הזה, וכך זה נעשה: אריאלי שלח בתחילתו של שבוע הודעה לעובדים במפעל בישראל, שהציעה להם מגוון של תגמולים אם יעמדו בהספק של עבודה כלשהי שנקבעה להם. לקבוצה אחת של עובדים הובטח בונוס של כ-30 דולר, לקבוצה השניה הוצע לקבל בסוף השבוע הודעת פרגון אישי מהבוס בנוסח "כל הכבוד" והקבוצה השלישית קיבלה הבטחה לשובר לפיצה.

בסופו של המחקר הניסויי יוצא הדופן, מחמאת ה"כל הכבוד" לקחה את המקום הראשון - ובגדול: זו הקבוצה שעבודתה הניבה את התפוקה היעילה ביותר באותו השבוע. כמו כן, קבוצת ה'פיצה בחינם' דורגה שניה ודווקא הקבוצה שהמוטיבצייה של היתה אמורה להיות קבלת הבונוס הכספי נותרה אחרונה ביעילות עבודתה.

מה שעולה בבירור מהמחקר: אנשים אוהבים שבחים והערכה. פרופסור אדם גראנט מאוניברסיטרת וורטון הסביר למגזין "וול סטריט ג'ורנל", כי "לתמריצים חיצוניים יש פחות ופחות משמעות – כמו בונוס במזומן שמבוזבז ישר, או העלאה בשכר, אך התחושה שאנשים אחרים יעריכו את מה שעשיתם, נשארת אתכם".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר