"נאצים", "שהידים"

השרים יידרשו מפייסבוק למנוע הסתה

השרים שקד וארדן ייפגשו עם בכירי פייסבוק העולמית ויידרשו מהם להסיר הסתה לכל סוגיה מהרשת החברתית. פייסבוק צפויה להיענות לבקשה כדי למנוע חקיקה בנושא (דיגיטל)

בני סולומון | כיכר השבת |
ההסתה ברשת (צילום מסך)

שרת המשפטים איילת שקד והשר לביטחון פנים גלעד ארדן תובעים מראשי פייסבוק להסיר מהרשת החברתית הגדולה מילים כמו "אינתיפאדה", "דקירות", "נאצים" ו"שהידים", בנימוק שהן מעודדות טרור. השרים אמורים להיוועד היום (ב') עם ראשי פייסבוק העולמית בתל־אביב במטרה להגיע איתם להבנות בכל הנוגע להסרת תכנים מסיתים.

בחודשים האחרונים, בעיקר מאז פרוץ "אינתיפאדת היחידים", התקיימו מגעים בין נציגי מנגנוני אכיפת החוק בישראל לבין נציגי פייסבוק במטרה לנטר תכנים מסיתים. עד כה נעשתה התקשורת בין הצדדים על בסיס וולנטרי. במקרים רבים הסכימה פייסבוק להסיר את התכנים, אולם היו גם מקרים שלא נענתה לבקשות המדינה והגולשים שהופתעו לגלות שדפים עם הכותרת "מוות לישראל" אינם נחשבים לדפי הסתה על פי נהלי הרשת החברתית.

כתוצאה מכך הופצה בסוף מושב הקיץ של הכנסת הצעת חוק ממשלתית בנידון. בנוסף עברה בקריאה טרומית הצעת חוק משלימה של ח"כ רויטל סויד (המחנה הציוני). ההערכה בקרב גורמי אכיפה בישראל היא שפייסבוק מבקשת לסכל את החקיקה שעלולה להוביל אותה לעיתים קרובות להליכים בבתי־משפט והיא מעוניינת להגיע להבנות מסודרות עם המדינה.

נכון להיום מסירה פייסבוק תכנים שנחשבים למסיתים על פי הקודים שהיא עצמה קבעה. בין אלה: קריאות עידוד לבצע רצח, חטיפות ופשעים אחרים ודברי שבח למי שביצעו פיגועים. אולם נוסף על אלה, ניתן למצוא בפייסבוק תכתובות הקוראות בצורה ברורה לגולשים להפוך לשהידים, סרטוני הדרכה הכוללים הוראות מדויקות כיצד יש לבצע פיגועי דקירה, סרטונים של אימאמים במסגדים המסיתים לרצח ולטרור ועוד.

על פי הצעת החוק הממשלתית, שנחשפה ב"ידיעות אחרונות", היועץ המשפטי לממשלה יוכל לבקש מבית־המשפט המחוזי להורות על הסרת תכנים מסיתים מהרשת. בנוסף, בית־משפט מחוזי לעניינים מנהליים יהיה רשאי, לבקשת המדינה, להוציא צו המורה לחברות אינטרנט כמו פייסבוק או גוגל להסיר תוכן המהווה עבירה פלילית ויש בו סיכון ממשי לביטחונו של אדם, לביטחון הציבור או לביטחון המדינה. נוסח החוק קובע כי בית־המשפט יהיה רשאי לתת את הצו במעמד צד אחד, והמדינה תהיה רשאית לבקש מבית־המשפט להציג מידע חסוי שלא בנוכחות ספקיות התוכן ובלי לגלות להן את תוכנו.

בפגישה היום צפויים להשתתף סגן נשיא פייסבוק לענייני מדיניות ג'ואל קפלן, מנהלת מדיניות פייסבוק מוניקה ביקרט, מנהל מחלקת אכיפת חוק גאווין קורן וג'ורדנה קוטלר, מנהלת קשרי ממשל ותקשורת בפייסבוק ישראל. שקד וארדן כבר נפגשו לפני כחצי שנה עם בכירים בפייסבוק העולמית והדגישו בפניהם כי בגל הטרור האחרון נמצא קשר ישיר בין הסתה ברשת לבין ביצוע

"אנחנו מפעילים היום כלי של 'דמוקרטיה מתגוננת'", אמרה שקד. "טוב היה אילו לא היה צורך בחוק שכזה וספקיות האינטרנט היו פועלות באחריות גדולה יותר. גופי הטרור עושים שימוש פסול בזירת האינטרנט. על מנת לבלום אותם יש לפעול במהירות וביעילות ולעדכן את החקיקה הקיימת. ישראל נמצאת בחזית המאבק בטרור, ולא יכולה להישאר מאחור בחקיקה נגד תכנים פוגעניים".

השר ארדן הוסיף: "חלק גדול מהמחבלים בגל הטרור האחרון שאבו השראה למעשיהם מההסתה ברשת. מאחר שלצערי פייסבוק לא ממהרת להסיר תכנים מסיתים, ורק חלק מהבקשות של משטרת ישראל להסרת תכנים נענה בחיוב, החוק הכרחי על מנת לתת לגורמי אכיפת החוק את הכלים הנדרשים כדי לפעול להסרת תכנים שעלולים להוביל למעשי טרור ורצח".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר