מפראג לישראל

הגולם שקם על יוצרו - המוסד לביטוח לאומי

המוסד לביטוח לאומי, מנסה לשכנע מזה זמן את ציבור הפונים אליו כי הוא יכול להגיש את התביעה בעצמו ואינו נזקק לשירות של עו"ד או חברה למימוש זכויות. במציאות עגומה זו, יצאה לשכת עורכי הדין בקמפיין נגדי כדי לשמור על הזכויות המגיעות לתובע (טור משפטי, שיווקי)

עו"ד שרונה תגר (צילום: יחצ)

בימים אלו רבבות עם ישראל נחשפים לקמפיין אגרסיבי של לשכת עורכי הדין העוסק בהשגת הזכויות מהמוסד לביטוח לאומי: "ביטוח לאומי לא רוצה שתקבל את מה שמגיע לך.." "חוק הביטוח הלאומי הוא אחד החוקים המורכבים והמסובכים...המרחיק אזרחים ממימוש זכויותיהם".." "רק עם עורך דין אתה יותר חזק מביטוח לאומי"....

ההתקפה המרוכזת הזו היא שיאו של תהליך המתנהל מזה חודשים רבים, אשר במהלכו נאלצו עורכי הדין העוסקים בתביעות ביטוח לאומי לכפוף ראשם מלפני פוליטיקאים שרצו לעשות הון פוליטי בנסחם חוק המפחית ומגביל את שכר הטרחה; חברות מסחריות שביקשו להתעשר תוך ניצול הפחד מהבירוקרטיה; ולשכה שכלליה המיושנים והכובלים מנעו פירסום חופשי.

המוסד לביטוח לאומי, מנסה לשכנע מזה זמן את ציבור הפונים אליו כי הוא יכול להגיש את התביעה בעצמו ואינו נזקק לשירות של עו"ד או חברה למימוש זכויות וכי כל הגורמים במוסד החל בפקידי התביעות וכלה ברופאי הוועדות הרפואיות כולם מכוונים מעשיהם לטובתו בשקיפות, בניקיון כפיים ובאובייקטיביות.

לאחרונה הגדיל המוסד לעשות ופנה למבוטחים באמצעות שליחת מסרונים למכשירים הסלולריים, כשהוא מנסה לשכנעם לוותר על שירותי עורך דין, בתוך שהוא מכפיש ציבור שלם וטוען כי קבלת סיוע מעורך דין הוא בזבוז כספים.

לשכת עורכי הדין מצידה הסירה את הכפפות בטענה כי הביטוח הלאומי, מקשה מאוד ובכוונה על ציבור הנזקקים והזכאים לשירותיו לממש את זכויותיהם, כאשר כידוע מדובר בעיקר באוכלוסיות מוחלשות, נכים ואנשים קשי יום...

ואם לא די בכך, טוענת לשכת עורכי הדין נגד החברות המסחריות למימוש הזכויות כי הן מסיגות את גבול המקצוע פועלות בניגוד לחוק, עושקות ומנצלות את ציבור הנזקקים בתוך שהם מעניקים להם טיפול כושל ובלתי מקצועי שאינו אלא מילוי טפסים ללא יכולת לייצג אותם בוועדות הרפואיות או בערעורים.

במציאות עגומה זו, יצאה הלשכה בקמפיין המסביר מדוע רק עורך דין יכול להתמודד ולהתנהל בצורה אפקטיבית מול המוסד לביטוח לאומי כדי לוודא שהציבור יזכה לקבל את מה שמגיע לו לפי כל דין.

הח"מ הינה עורכת דין העוסקת בתביעות ביטוח לאומי מזה שנים רבות. לעניות דעתי, האינטרס של המוסד לביטוח לאומי ושל עורכי הדין צריך להיות אינטרס משותף לטובת ציבור הזכאים. כאשר המוסד פונה נגד עורכי הדין המייצגים, הנלחמים למימוש זכותם של החולים והנכים עובדה זו לבדה יש בה כדי ללמד מדוע כן(! )כדאי להיות מיוצג ע"י עורך דין מומחה ולא להתפתות ולהגיש את התביעה באופן עצמאי.

מציאות החיים מוכיחה כי הייצוג המשפטי הופך פעמים רבות את התוצאה מדחייה של התביעות לקבלתן, ויום יום מתקבלות תביעות של לקוחות שנדחו בדרג הראשון או בנסיונם לתבוע ללא סיוע משפטי.

עובדה נוספת ש"נשכחה" היא כי רק עורך דין יכול ללוות את הלקוח לכל אורך התהליך כולל הופעה בתוך הוועדות הרפואיות שם, במקרים רבים, נקבע גורלה של התביעה.

המוסד לביטוח לאומי מתמודד עם גרעון ענק וחוסר יכולת ממשית לשלם לכל הזכאים את הקצבאות המגיעות להם כחוק. בהתנהלותו מוכיח המוסד לביטוח לאומי כי יעשה הכל כדי להשאיר בידיו כספי ציבור המגיעים לזכאים לפי כל דין.

כך נדהמנו לגלות שהמוסד לביטוח לאומי הנחה את עובדיו "להפסיק להעניק כל שירות מיוחד לעורכי דין", וזאת "בעקבות קמפיין לשכת עורכי הדין נגד הביטוח הלאומי" (מאז חזר המוסד מהוראה זו והשירות מתנהל כרגיל), וכאמור, שלח למובטחים הודעה בה ''טיפ'' ''בפנייתך הראשונה אלינו, כדאי לך לייצג את עצמך באופן עצמאי, מבלי לשלם מכיסך למייצג'' – ''טיפ'' המהווה לחץ בלתי ראוי תוך ניצול מצוקתו של הפונה הזקוק לכספי הקצבה לצורכי מחייתו ולכאורה אם יסתייע בייצוג, הרי שהמוסד האחראי על חלוקת הכספיים יערים קשיים בהעברתם למבוטח.

מדובר במסע נקמה בעקבות מסע הסברה בדבר חשיבות הייצוג. בתור מי שמייצגת במשך שנים בוועדות הרפואיות ומכירה מקרוב את חשיבות שיתוף הפעולה שבין הרופאים בוועדות לעורכי הדין, ובין פקידי התביעות לעורכי הדין המייצגים – נראה כי ''בחלונות הגבוהים'' בביטוח הלאומי שכחו את המטרה המשותפת, שכחו את הסיוע הרב שנותנים עורכי הדין באמצעות הייצוג.

לשמחתי, הדרגים המקצועיים בשטח עדיין קשובים לעורכי הדין המייצגים והכבוד הוא הדדי. הבעיה היא כנראה במבנה של המוסד לביטוח לאומי שהינו גם המחליט וגם הגוף המשלם ולכן בדרך להשגת האיזון התקציבי נשכחה המטרה שלשמה הוקם מוסד זה.

כזכור, הגולם מפראג שימש את יוצרו כשליח נאמן והטיל אימה על מפיצי עלילות דם נוראות נגד היהודים, כאשר המטרה היתה לטובת הציבור.

מדי ערב שבת נהג הרב להוציא את רוח החיים מתוך הגולם מחשש פן יחלל זה את השבת, והגולם היה מוטל כגוש חומר עד צאת השבת. באחד מימי השישי שכח הרבי להוציא ממנו את רוח החיים, והגולם חילל את השבת וסיכן את התושבים שחיו בעיר. הגולם המסכן לא שכח את המטרה, הוא לא ידע אותה אף פעם.

הרב רדף אחריו והשיגו מחוץ לפתח בית הכנסת שם הוציא ממנו את רוח החיים, והגולם התנפץ לרסיסים. על מצחו של הגולם היו חקוקות האותיות "אמת", והמתתו בוצעה על ידי מחיקת האות א' כך שהכיתוב הפך להיות "מת". נראה כי המוסד לביטוח לאומי הפך בעצמו לגולם מפראג.

*מאמר זה אינו מהווה תחליף ליעוץ משפטי.

**כותבת המאמר הינה עורכת דין המתמחה בתביעות מול המוסד לביטוח לאומי.

להערות ולפניות לחץ כאן או במייל: stagar.adv@gmail.com

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר