תקלות בלוויין הריגול: "דברים לא עובדים באופק 11"

שעות אחרי השיגור מפלמחים של לוויין התצפית, אמרו בכירים במערכת הביטחון כי "ייתכן שכמה מערכות לא תקינות. אנחנו מנסים לייצב איתו". בשבוע שעבר התפוצץ בפלורידה הלוויין עמוס 6 (חדשות, צבא)

יואב זיתון, Ynet | כיכר השבת |
שיגור הלויין (צילום: מנהלת החלל במפא"ת, משרד הביטחון)

חשש מכישלון נוסף לתעשיית החלל הישראלית. שבוע לאחר הפיצוץ על כן השיגור בפלורידה של עמוס 6, מתברר כי השיגור מבסיס פלמחים של לוויין הריגול אופק 11 לא עבר חלק. "יש אינדיקציות לפיהן דברים לא עובדים כפי שציפינו ולכן אנו מנסים לייצב אותו", אמרו בכירים במערכת הביטחון, שעות ספורות אחרי שיגור הלוויין.

לפי אותם בכירים, "הלוויין מקיף את כדור הארץ אחת לשעה וחצי, וייתכן שכמה מערכות לא תקינות. הלוויין נמצא במסלול ואנו עוקבים אחריו ומקבלים ממנו נתונים על מצבו. מטבעו של לוויין תצפית, בניגוד ללוויין תקשורת, אופק לא בקשר איתנו רוב הזמן. אנו לא אופטימיים ב-100 אחוז ולא פסימיים ב-100 אחוז. יקחו מספר ימים עד שנדע אם זה הצליח כי אנו פוגשים את הלוויין אחת ליממה באופן חטוף".

ממשרד הביטחון נמסר כי "מנהלת החלל במפא''ת שבמשרד הביטחון והתעשייה האווירית שיגרו הערב בשעה 17:40 את לוויין התצפית 'אופק 11' לחלל. השיגור בוצע באמצעות משגר לוויינים מסוג 'שביט', משדה ניסויים במרכז הארץ. הלוויין נכנס למסלול סביב כדור הארץ, נוצר עמו קשר ומערכותיו נמצאות בבדיקה. מהנדסי מנהלת החלל שבמפא''ת, יחד עם מהנדסי התעשייה האווירית, ממשיכים בסדרת הבדיקות שתוכננו מראש".

מדובר בלוויין צילום ותצפית שישרת את צה"ל ומערכת הביטחון. לאופק 11 יש יכולות משופרות לעומת צי לווייני התצפית הישראלי שנמצא ופועל בחלל ממשפחת האופק: 5, 7, 9, ו-10. בתוך ימים בודדים יידעו במערכת הביטחון אם

הוא נקלט היטב והחל לפעול באופן מלא בחלל. את המצלמה של הלוויין פיתחה וייצרה חברת אלביט.

השיגור היום אירע שנתיים לאחר שיגור לוויין הריגול אופק 10 מאותו בסיס. אז הוגדר השיגור כהצלחה. "אופק 10" הוא לוויין מכ"ם שיכול לצלם בכל תנאי מזג אוויר ולאחר שיגורו הוא החל לשדר נתונים ועבר סדרת בדיקות, שאימתו את תקינותו ואת רמת ביצועיו.

בתחילת החודש החריד פיצוץ אדיר את אתר השיגור של נאס"א בפלורידה כאשר רקטה של SpaceX התפוצצה כאמור במהלך ניסוי לקראת שיגור ועליה הלוויין הישראלי "עמוס 6". ראש סוכנות החלל הישראלית, יצחק בן ישראל, אמר לאחר התקרית כי "הפיצוץ אירע במהלך הכנות לניסוי שנקרא 'ירי סטטי' – הטיל עומד עם הלוויין, מדליקים את המנועים, רואים שהם עובדים ומכבים אותם. במהלך הבדיקה הזו הטיל התפוצץ, יחד עם הלוויין שהיה בקצהו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר