נשיא, ראש ממשלה ושר ביטחון לשעבר

הנשיא התשיעי של מדינת ישראל: שמעון פרס הלך לעולמו

בגיל 93, לאחר ששימש כשר ביטחון, ראש ממשלה ונשיא, הלך לפנות בוקר שמעון פרס לעולמו. זכה להתברך בילדותו מפי החפץ חיים, נחשב כהוגה רעיון הגרעין הישראלי וקידם את תהליך השלום (ארץ)

ישי כהן | כיכר השבת |
(צילום: מארק ניימן, לע"מ)

אבל בישראל: בבית החולים שיבא בתל השומר, הלך לפנות בוקר (רביעי) לעולמו הנשיא התשיעי של מדינת ישראל, שמעון פרס והוא בן 93.

כשבועיים לאחר שאושפז בעקבות אירוע מוחי קשה שעבר בעקבותיו הורדם והונשם, נאלצו רופאי בית החולים שיבא לקבוע את מותו של נשיא המדינה לשעבר שמעון פרס. אתמול בצהרים החלה ההידרדרות הקשה במצבו, ובני משפחתו נקראו למיטתו בבית החולים כדי להיפרד מיקירם.

אמש, במהלך כל הערב והלילה, עלו ובאו למקום גם רבנים ואישי ציבור רבים, בהם הראשל"צ הגר"י יוסף ושר הפנים ויו"ר ש"ס ח"כ אריה דרעי, שנשאו תפילות לשלומו של פרס, אך כאמור - לפנות בוקר, ב-03:30 לערך נאלצו הרופאים לקבוע את מותו, ופחות משעתיים אחר כך יצאה ההודעה הרשמית: שמעון פרס נפטר.

ממשלת ישראל תתכנס בשעה 10:00 לישיבת אבל מיוחדת. לאחר מכן תתכנס ועדת השרים לסמלים וטקסים, בראשות השרה מירי רגב. סדרי הלוויה ייקבעו יחד עם המשפחה.

עם יצחק שמיר (צילום: סער יעקב, לע"מ)

שמעון פרס היה מהפוליטיקאים הבכירים והוותיקים ביותר בפוליטיקה הישראלית. הוא שימש כראש ממשלה, שר ביטחון, שר חוץ ונשיא המדינה. כשנבחר לתפקידו האחרון אמר: "לא חלמתי להיות נשיא. חלומי כנער היה להיות רועה צאן או משורר של כוכבים".

שמעון פרס עם בן גוריון (צילום: משה מילנר, לע"מ)

כבר בגיל 30 הוא מונה למנכ"ל משרד הביטחון ונחשב להוגה הרעיון ומקים כור הגרעין האטומי בדימונה. בשנת 1953 נבחר לראשונה לכהן כחבר כנסת ומאז שימש במשכן במשך 48 שנה ברציפות.

פרס בוחן את מטוס ה'לביא' הישראל (צילום: הרמן חנניה, לע"מ)

במשך כל חייו נחשב פרס לפעיל השלום הגדול בישראל. בין פרסיו הגדולים, זכה פרס ב'פרס נובל לשלום', בעקבות מאמציו להגיע להסכם עם הערבים דרך הסכם אוסלו המפורסם.

עם מלך מרוקו (צילום: הרניק נתי, לע"מ)

במהלך שנותיו שמר פרס על קשר מצוין והדוק עם מנהיגי הדור החרדים. הקשר המפורסם ביותר היה עם פוסק הדור מרן הגאון רבי עובדיה יוסף זצוק"ל. עוד בזמן כהונתו כראש ממשלה, פרס היה מגיע בחשאיות תחת אבטחה מצומצמת למעונו של הגר"ע יוסף בכדי ללמוד - יחד עם הרב - בספריו של הרמב"ם.

רק בחודשים האחרונים התבטא פרס באירוע פומבי ואמר על הגר"ע יוסף: "כמו משה רבינו הוא היה רועה ישראל. הוא דיבר בשפת העם כי הרגיש את כאבו. חכמתו לא עזבה אותו לרגע".

עם מרן הרב עובדיה יוסף (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)

כאשר הציבור החרדי זעק, לפני שלוש שנים, על הניסיון לכפות על תלמידי הישיבה להתגייס לצה"ל, פרס לא אהב את דרכו של יאיר לפיד והתבטא באירוע עם חיילים חרדים: "אני מאמין גדול בהידברות. הצורך בהידברות הוא חיוני. אני לא הייתי מכניס את התחום הזה לעניין הפלילי, אני מאמין שאפשר לדבר כדי לבצע את הרצון". פרס אף עמד מאחורי עיגון הסדר "תורתם אומנותם", בעת שכיהן כמנכ"ל משרד הביטחון וקבע את נוהלי דחיית השירות.

פרס מספר על הברכה שקיבל ממרן הרב שך (צילום: יעקב לדרמן)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר