"ציניות ואכזריות"

הילדות החרדיות עלו עם הוריהן למירון וצולמו באופן פוגעני

עיתון הארץ חוטף היום תביעה כספית, כפיצוי לילדות חרדיות ששהו לצד הוריהן במירון בעת ההילולא השנתית של רבי שמעון בר יוחאי, בסביבה מטונפת: "הסתה אנטי חרדית" (ברנז'ה, עיתונות)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
אילוסטרציה. למצולמות אין קשר לידיעה (צילום: אפי שריר, ynet תמונה ראשית: Yaakov Lederman/FLASH90)

הבוקר (רביעי) נתבעו עיתון 'הארץ' וצלם העיתון בבית משפט השלום בתל אביב לשלם פיצוי בסך 100 אלף שקלים, בגין העובדה שלפני יותר משלושה חודשים פרסם הצלם המיתולוגי של העיתון אלכס ליבק, תחת הכותרת "המאה ה-21", תמונה שנראים בה חרדים וילדיהם בסמיכות לפחי זבל, כשאחד הילדים נראה כשהוא שרוע על הרצפה לצד לכלוך רב וטינופת. המדור הצילומי של ליבק במוסף העיתון, 'הארץ שלנו', הוא ש"זכה" לארח את התמונה.

הטענה היא, לפגיעה בפרטיות המצולמים וביזויים. כמו כן,נטען, כי פרסום התמונה מהווה המשך ל"משנתו האנטי חרדית" של ליבק, כלשון התביעה. את התביעה הגישו שתי קטינות שצולמו, לטענתן, שלא בידיעתן או הסכמתן, וצילומן פורסם בעיתון "הארץ", בלי שניתנה לכך הסכמה מצד הוריהן, זאת חרף היותן קטינות.

התביעה שהוגשה בשם הקטינות - באמצעות הוריהן - כוללת את הטענה כי הם "גילו לתדהמתם ובאופן מפתיע ובלתי צפוי כי בנותיהם מופיעות בתמונה בעיתון - תמונה לא מחמיאה בעליל בלשון המעטה, ולמעשה, יש לומר, תמונה מבזה ומשפילה, וזאת בלי שנתנו הסכמתן לצילום זה".

אלכס ליבק (צילום: עופר שני, ויקיפדיה)

"בעין אובייקטיבית לחלוטין ייאמר" - נטען בתביעה - "כי מעטים הם ההורים, אם בכלל, שיסכימו לפרסום תמונה כזו של ילדיהם, ובפרט תחת הכיתוב האירוני 'המאה ה-21', על כל המשמעויות והקונוטציות העולות מצירופו לתמונה".

ההורים מוסיפים וטוענים, כי "מדובר במקרה מובהק ומקומם של פגיעה בפרטיות, הפרת חוק הגנת הפרטיות והפרת חוק איסור לשון הרע, וזו בלשון המעטה. אם להיות מדויקים ונוקבים, הרי שליבק משתמש באצטלת חופש הביטוי והעיתונות כדי לתת דרור למשנה אנטי-חרדית מובהקת, המאפיינת חלק ממגמת הסתה אנטי-חרדית ואשר באה לידי ביטוי בעברו".

"אין חולק", ממשיכה התביעה וטוענת, "כי הדיסוננס בין התוכן המשתקף מהתמונה לבין הכותרת 'המאה ה-21' נועד כדי להביע שאט נפש בלתי נדלית מאורח חייהם של המצולמים; כדי לבזותם על שכך הם נראים בעידן מתקדם; כדי לצאת חוצץ נגד אורחות חייהם; כדי להשפילם, לבקרם ולהפנות כלפיהם אצבע מאשימה, על שהם לא עומדים בקצב ולמעשה מגלמים את שורש כל הרע במאה ה-21, שהיא מאה מתקדמת ונאורה".

לטענת עורכי הדין עמיקם חרל"פ ואלי לוי, "הגרוע מכל הוא שהאדם הסביר, המתבונן מהצד, עלול בנקל לחשוב כי המדובר בסביבת חייהם של החרדים או באחת משכונות המגורים שלהם, בעוד שהתמונה צולמה בהר מירון בעיצומה של הילולה לזכרו של רבי שמעון בר יוחאי. האדם הסביר המתבונן בתמונה עלול למעוד בקלות לעבר הסטראוטיפ של חרדים החיים בדוחק, עוני ולכלוך בשכונות מגוריהם, בעוד שלא כך הוא הדבר. למען הסר ספק, יודגש כי גם הידיעה שמדובר באזור ציבורי, הוא אזור ההילולה - ולא במקום מגוריהם של המצולמים - לא מפחיתה מהעלבון ומהאור השלילי והמבזה בו מוצגים המצולמים".

יצויין, כי ליבק, לטענת הורי הילדות, "ידוע בשנאתו העזה לחרדים, ונתבע כבר בעבר על פרסום תצלומים מבזים שלהם". כוונת ההורים, היא לתביעת עבר נגד ליבק, מלפני כ-14 שנה, שעסקה בצילום מפורסם של אדם חרדי על רקע תמונה פרובוקטיבית. כזכור, בית המשפט העליון פסק אז כי יש בצילום של ליבק כדי לבזות ולהשפיל את המצולם החרדי.

בעבר התפרסמה הגשת תלונה במשטרה נגד ליבק, לאחר שירק על ילדה חרדית בת ארבע, בעת שניסה לצלם ברחובות בית שמש. לטענת התובעים, "בשתי הפרשות הללו יש די והותר כדי להעיד על משנתו האנטי חרדית והמסיתה של ליבק".

"לא אחת מנסה אלכס ליבק או מי מטעמו", טוענים עוד ההורים, "להציגו כמי שידוע באהבתו לצילומים אותנטיים, אשר מקדשים את המציאות כפי שהיא, ללא פילטרים או עריכה. אולם חרף הניסיון להציג את ליבק כמי שעוסק באומנות אותנטית, יש לזכור כי גם צילומים כאלה אינם חפים מעריכה, ברגע שהם נשענים או מתבססים על סטראוטיפ מסוים, שהרי אז יש בהם כדי להזין את הסטראוטיפ ולתחזק אותו ביתר שאת. תמונה כגון זו שפירסם ליבק, ובה נראים החרדים על רקע פחי זבל, אינה אלא מפגן של שנאת חינם ועלבון צרוף, המשעתקים ומנציחים את הסטריאוטיפ של עליבות החברה החרדית בישראל".

"במקרה כגון זה, אין לראות באותנטיות של התמונה שיקוף של מציאות - אלא שימוש ציני ואכזרי לצורכי ביזוי, התנשאות והחרפת התדמית, לפיה החרדים חיים בתנאים לא תנאים ואינם מדביקים את הקצב של המאה ה-21", מסיימים ההורים הפגועים את תביעתם הנוקבת.

כאמור, גם מערכת עיתון 'הארץ' נתבעת, כיוון שהיא אפשרה את פרסומה של התמונה המבזה, מבלי להפעיל כל מנגנון בקרה או שיקולי מדיניות, ומבלי שלקחה בחשבון את הפגיעה הקשה שעלולים לספוג הורי המצולמים, הילדים עצמם והציבור החרדי כולו.

עו"ד פז מוזר, בא כוחו של העיתון, מוסר בתגובה לעיתון גלובס שמביא את הידיעה: "התובענה חסרת בסיס ותנוהל בבית המשפט, ושם יוגש כתב הגנה מפורט".

חשוב להדגיש, כי זו לא הפעם הראשונה בה צילומיו של ליבק פוגעניים ומעוררי מחלוקת. באפריל 1984 צילם ליבק תמונה שפורסמה בעיתון המנוח 'חדשות', בה נראים שני אנשי שב"כ מובילים את אחד מחוטפי אוטובוס קו 300, כשהוא עדיין בחיים, כשדקות אחרי זה כבר היה מת. התצלום הוביל לפרשת קו 300 הידועה, במסגרתה התפטרו ראשי השב"כ במהלך סערה ציבורית עזה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר