כיפת ברזל הופעלה פעמיים בעקבות ירי לעבר רמת הגולן

המערכת יירטה רקטות או פצצות מרגמה שנורו משטח סוריה אך לא היו אמורות להתפוצץ בשטח ישראל. איש לא נפגע ולא דווח על נזק. השבוע ירה צבא אסד באופן חריג טילי קרקע-אוויר אל מטוסים ישראליים שתקפו בסוריה

כיפת ברזל (FLASH90)

לראשונה ברמת הגולן: מערכת כיפת ברזל ביצעה אחר הצהריים (שבת) שני יירוטים מוצלחים בעקבות ירי רקטות או פצצות מרגמה מסוריה לעבר רמת הגולן. איש לא נפגע ולא דווח על נזק. לא הושמעה אזעקה לתושבים קודם להפעלת המערכת, וככל הנראה היירוט בוצע מעל שטח סוריה.

היה זה הירי תלול המסלול העשירי שבוצע מסוריה לעבר ישראל בשבועיים האחרונים. בשמונה הפעמים שקדמו ליירוטי כיפת ברזל נרשמו נפילות בשטחים פתוחים, חלקן סמוך ליישובים. מתחקור ראשוני עולה כי בשני האירועים אחר הצהריים הירי לא היה פוגע בשטח הארץ ולכן לא הופעלה אזעקה.

ככל הנראה מדובר בזליגה כתוצאה מהלחימה הפנימית בסוריה. מדובר צה"ל נמסר לאחר היירוט הראשון כי "זוהה ירי תלול מסלול לעבר שטח צפון רמת הגולן שיורט על ידי סוללת כיפת ברזל. אין נזק ואין נפגעים".

ראש המועצה האזורית גולן, אלי מלכה אמר כי "הוספת כיפת ברזל להגנה על יישובי הגולן היא נדבך חשוב לביטחון התושבים. אנו עדים מקרוב ללחימה העזה שמתרחשת בימים האחרונים בצידו השני של הגבול, בשטח סוריה, שבעטייה יש זליגות לשטח הגולן. אנו נמצאים בקשר רציף עם גורמי צה"ל, וסומכים על כך שצה"ל עושה את כל הנדרש על מנת לצמצם עד למינימום את הזליגות הנופלות בשטח הגולן. תושבי הגולן והמטיילים הרבים הפוקדים את אתרי הנופש והתיירות בגולן ממשיכים בשגרת חיים מלאה".

מנהל ענף התיירות במרום גולן, שפי מור, הוסיף כי "הביטחון הכלכלי לאורך גבול הצפון מדאיג יותר מכמה זליגות ירי מסוריה. המדינה מזניחה את יישובי גבול הצפון ופרנסתם. ההרחבות של הבנים ישארו ריקות אם המדינה לא תיקח אחריות על ביטחונו הכלכלי של אזור הגבול".

לפחות אחת הנפילות בשבועיים האחרונים הייתה רקטה או פגז ארטילרי ולא פצצת מרגמה. בימים האחרונים עיבה הצבא הסורי את כוחותיו מול רמת הגולן כחלק מהניסיון להחזיר לעצמו את השליטה במרבית רצועת הגבול עם ישראל. לפיכך, רוב הירי שלו מבוצע ממזרח למערב.

מאז היירוט המבצעי הראשון של כיפת ברזל ב-2011, עד כה בוצעו מרבית היירוטים בדרום, במרכז ומיעוטם בגליל. בתחילת דרכה יועדה כיפת ברזל ליירוט קסאמים קצרי טווח של כחמישה ק"מ, אך כיום מתחיל מנעד ההגנה שלה במרגמות כבדות 120 מ"מ (שהיו קטלניות במבצע צוק איתן יותר מאשר מרבית הרקטות), ועד רקטות גדולות שיכולות להגיע לכל מקום בארץ. בנוסף, ביצרנית המערכת רפאל מציינים שכיפת ברזל יעילה גם ליירוט איומים נוספים כגון מל"טים, פגזי ארטילריה ואף מטוסים מאוישים ומסוקים.

יחד עם מערכות שרביט קסמים והחץ, כיפת ברזל מיועדת להגנה מ-100 אלף הרקטות, הטילים והמזל"טים המתאבדים שבידי חיזבאללה. מפקד גדול כיפת ברזל, סגן-אלוף לירן כהן, אמר בזמנו ל-ynet: "אויבינו במרוץ חימוש, ואנו גם עובדים על שיפורים נוספים כמו הקדמה של נקודת היירוט על מנת למנוע נפילת רסיסים על יישובים ושיפור התיאום בין שכבות ההגנה כדי למנוע זליגה".

הקרבות בין כוחות אסד לבין המורדים סמוך לגבול הישראלי גרמו בשבועות האחרונים שוב ושוב לזליגת ירי פצצות מרגמה מעבר לגבול. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק, אך צה"ל הגיב ותקף עמדות צבא סוריות במטרה להעביר מסר שהאחראי מבחינת ישראל הוא המשטר.

ביום שלישי שיגר צבא סוריה באופן חריג שני טילי קרקע-אוויר אל מטוסי חיל האוויר שתקפו שם תותחים בעקבות פצצת מרגמה שהתפוצצה אמש ברמת הגולן. המטוסים לא נפגעו. מדובר צה"ל נמסר כי "מטוסי חיל האוויר היו רחוקים ממקור הירי, שלא היווה איום על כוחותינו".

עיתונאים המזוהים עם המשטר הסורי טענו ברשתות החברתיות כי טילי הנ"מ ששוגרו אל מטוסי חיל האוויר הם מדגם S-200.

מדי פעם הסורים משגרים טילי קרקע-אוויר לעבר כלי הטיס של חיל האוויר, כדי להפגין שאינם נכנעים לישראל ללא שום תגובה. אולם כשכלי הטיס משגרים טילים לעבר עמדות תותחים של צבא אסד, אין הם חייבים להיכנס לשטח האווירי הסורי. הסורים יכולים לירות גם לעבר שטח ישראל, אך נמנעים מכך. ההודעה השקרית של אסד נועדה להתרברב, ואולי גם קשורה בעקיפין להפסקת האש השברירית, ייתכן כדי להצדיק המשך פעילותו באזור הגולן.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר