מחיר הנסיעה במונית צפוי לרדת בקרוב

הוועדה הורתה להוריד את המחירים כבר לפני חצי שנה אך שר התחבורה, ישראל כץ, התעכב וגרם לציבור לשלם עשרות מיליוני שקלים לשווא. האם עכשיו יעודכן המחיר? (תח"צ)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: קובי גדעון, פלאש 90)

בקרוב תשלמו פחות במונית: תעריף הנסיעה במוניות צפוי לרדת בעוד כשבועיים, תחילת אוקטובר בשיעור חד של 10.9% - חצי שנה לאחר שוועדת המחירים הבין־משרדית המליצה לשרי התחבורה והאוצר על הפחתתו באופן מיידי. במהלך התקופה שחלפה נמנע שר התחבורה, ישראל כץ, מלחתום על צו המחירים החדש - שאמור היה לפגוע ברווחי בעלי המוניות על פי הטענות מסיבות פוליטיות. כץ אישר לבסוף את ההחלטה רק בסוף השבוע, וכעת יועבר הצו לחתימת שר האוצר, משה כחלון, לפני פרסומו ברשומות.

על פי הדיווח בדה מרקר, לפי שעה, לא ברור עדיין מתי ייכנסו לתוקפם תעריפי הנסיעה החדשים. על פניו, אמור הצו להיכנס לתוקף בתחילת אוקטובר — ערב ראש השנה. מכאן, עולה החשש כי בעלי המוניות לא ימהרו לעדכן את המונים בהתאם, ערב תקופת החגים.

לפי הערכות, בכל חודש שבו נמנעו כץ וכחלון מלחתום על הצו, גבו בעלי המוניות מציבור הנוסעים סכום עודף של כ–60 מיליון שקל, ללא הצדקה כלכלית. כך, הכנסות היתר של בעלי המוניות הסתכמו עד כה מאז המלצת הוועדה ב–340 מיליון שקל לפחות.

אם לא די בכך, הרי שגם החלטת ועדת המחירים המשותפת למשרדי התחבורה והאוצר, התקבלה באיחור ניכר. כלומר, תעריף הנסיעה במוניות אמור היה להתעדכן זמן רב לפני מרץ — כך שגביית היתר הכוללת מהציבור הייתה למעשה גבוהה פי כמה.

בדה מרקר נטען כי להערכת גורמים בענף התחבורה, כץ ניסה "לרכך" את זעם בעלי המוניות, באמצעות השהיה של הורדת התעריפים, גם אם על חשבון הכיס הציבורי. זאת, לאחר שאיגודי המוניות התנגדו בתקיפות להורדת התעריפים בשימוע הציבורי שערכה ועדת המחירים, ואף איימו בנקיטת פעולות מחאה אם ההורדה תאושר.

תעריפי הנסיעה במוניות נתונים תחת פיקוח ומתבססים על סל הוצאות נהג מונית, שבו עלות הסולר תופסת 38% מהסל. מאז שנת 2000, אז היה מחיר הנסיעה ההתחלתי במוניות ספיישל 7.70 שקלים, משרד התחבורה העלה באופן עקבי את תעריפי הנסיעה בשיעור מצטבר של 60%. ההתייקרות האחרונה בוצעה ביוני 2013, ומאז התעריף לא עודכן.

כך, ועדת המחירים התכנסה לדון בהפחתה של תעריפי הנסיעה במונית רק בסוף 2015 — הרבה אחרי שהצלילה במחיר הסולר דרשה זאת, ולאחר שמחירו השלים רק ב–2015 ירידה משמעותית במיוחד של 25%.

במשרד התחבורה טענו לפני כמה חודשים כי הם "נערכים להוצאת צו המחירים החדש", והבטיחו כי זה "נמצא לקראת השלבים הסופיים". אלא שמאז נסוגו מציון לוח הזמנים המקוצר לפרסום הצו, וטענו כי בשל מורכבותו הרבה הצו עדיין מצוי "בהליך הכנה". זאת, אף שבשנה החולפת עודכנו תעריפי הנסיעה באוטובוסים, למשל, כמה פעמים בתקופת עבודה קצרה יותר.

בשלוש השנים האחרונות הונהג מחיר התחלתי של 12.30 שקל לנסיעה במונית ספיישל, שממנו נגזרת גם העלייה בכל פעימת מונה. ההפחתה הצפויה אמורה להורידו כעת ל–10.90 שקל.

ההוזלה לצרכן הייתה עשויה להיות חדה יותר, הודות לשינוי נוסף, אך מאוחר, שביצעה ועדת המחירים בבסיס חישוב התעריף לפיו בעלי המוניות קנו את הסולר מתחנות הדלק במחיר אף זול יותר מהמחיר הרגיל הסיטוני.

כאמור, לא ברור לחלוטין מתי ירדו המחירים במוניות שמחירם הפך בשנים האחרונות ליקר במיוחד.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר