שנה לפרשת דיזלגייט ורק רכב אחד תוקן

לפני שנה נחשפה פרשיית דיזלגייט בה התברר שפולקסווגן זייפה את נתוני פליטת הזיהום של הרכבים שלה. בעולם תיקנו כבר רכבים רבים אך בישראל תוקן רכב אחד בלבד (רכב)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
יבואנית פולקסווגן בישראל (צילום: אוראל כהן)

פרשת דיזלגייט, הסעירה ועודנה מסעירה את תעשיית הרכב העולמית למרות שהיום ה-18 לספטמבר מלאה לה שנה, אך בישראל תוקנה עד כה מכונית פולקסווגן מזהמת אחת בלבד מתוך כ־12 אלף מכוניות מזהמות הנוסעות בכבישי הארץ.

כזכור, ב־18 בספטמבר 2015 הודיעה לראשונה ה־EPA, הסוכנות האמריקאית להגנת הסביבה, על חשיפת הפרשה. על פי פרסומים, חברת פולקסווגן התקינה במכוניות בעלות מנועי דיזל מדגם EA189 - דגם מנוע נפוץ במיוחד - התקן מיוחד שנועד להתל במי שיבצע ברכב בדיקת זיהום אוויר. המכוניות כוילו כך שכאשר מישהו פותח את מכסה המנוע שלהן, מפעיל את בלם היד ומיישר את ההגה - שלוש פעולות הכרחיות לביצוע בדיקת זיהום אוויר - מחשב הרכב מפחית מידית את כמות הסולר שמוזרמת אל המנוע. כאשר המכסה נסגר ובלם היד משוחרר וההגה חוזר להסתובב - המכוניות שבות לפלוט מזהמים בשיעור של פי 40 יותר מכמות הזיהום שפלטו בזמן המדידה.

לאחר זמן קצר פרסמה פולקסווגן נתונים רשמיים על אודות היקף הפרשה: ברחבי העולם נוסעות 11 מיליון מכוניות שבהן הורכב ההתקן שנועד לזייף את תוצאות פליטות הזיהום. התיקון שהציגה אז פולקסווגן בפני רשויות שונות בעולם כולל, בין היתר, כיול מחדש של מחשבי הרכב כמו גם התקנה של רכיבים מיוחדים במערכת יניקת האוויר של כמה דגמים.

על פי הודעת צ'מפיון מוטורס, יבואנית פולקסווגן, בזמנו, בכבישי ישראל נוסעות כ־12 אלף מכוניות דיזל מדגמי פולקסווגן והחברות־הבנות של פולקסווגן - סקודה, סיאט ואאודי - שמנועיהן פולטים זיהום. בפברואר השנה הודיעה צ'מפיון מוטורס כי תחל בתיקון המכוניות. ואולם, על פי נתונים שפורסמו היום ב"כלכליסט" עולה כי עד כה תוקנה בישראל מכונית אחת בלבד.

במדינות שונות המצב יותר טוב: באוסטרליה, גרמניה ואיטליה החלה פולקסווגן בביצוע שדרוגים בכמה דגמים של החברה סמוך יחסית למועד גילוי הפרשה. לדברי גורמים בחברה, הסיבה העיקרית להיעדר פתרון עבור מכוניות ישראליות היא התמקדותה הראשונית של פולקסווגן בדגמים ששווקו באירופה.

כפי שפורסם בעבר, רשות המסים הורתה לחברה לשלם סכום המוערך בכ־120 מיליון שקל בגין הפרשה. נושא התשלום עודנו נידון בימים אלה בין צ'מפיון מוטורס לרשות. בארה"ב, יש לציין, הוחלט כי פולקסווגן תפצה בעלי מכוניות מזהמות: כ־500 אלף בעלי פולקסווגן בארה"ב יכולים לקבל מהחברה פיצוי עד סכום של 5,100 דולר, במקביל למתן התחייבות מצד פולקסווגן לתקן את הבעיה ברכב עד מאי 2018. באירופה, וגם בישראל, לא זוכים בעלי המכוניות עצמם לפיצוי כלשהו.

מצ'מפיון מוטורס נמסר: "עדכון התוכנה במנועי הדיזל מבוצע בהדרגה בעולם. עד כה בוצע בישראל עדכון תוכנה ברכב אחד. היצרן הורה לאחרונה על ביצוע עדכון התוכנה בכ־390 כלי רכב נוספים שיוזמנו למרכזי השירות. המשך זימון כלי הרכב המעורבים יתבצע בכפוף להנחיות היצרן. החברה פועלת על פי הוראות היצרן בתיאום מלא עם משרד התחבורה והמשרד להגנת הסביבה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר