"יש בוגרי ישיבות ששנים לא פתחו דף גמרא"

הגר"ד לייבל על המצב בציבור החרדי: "יש בוגרי ישיבות שיצאו מהכולל ושנים לא פתחו גמרא. חייבים להדגיש שגם מי שלא בכולל – חייב ללמוד. רצוי גמרא בעיון". ויש גם בשורה: ארגון שהקים ומסדר חברותות ומסגרת לאנשים עובדים (חרדים)

(צילום: יח"צ)

מי שעובד פטור מללמוד? חודש אלול הוא זמן לחשבון נפש, ויש מי שמנצל אותו, כדי לגעת בבעיה קשה בציבור החרדי - היעדר מסגרת לימודית מתאימה, לבוגרי ישיבות ואברכים, שיצאו לעולם העבודה ואינם קובעים עיתים לתורה באופן תדיר.

הבעיה מצויה גם בציבורים איכותיים של בני תורה שישבו שנים בכולל ולמדו, ולעיתים דווקא בקרב אלו, שאחרי שנים של לימוד בעיון ברמה גבוהה - אינם מסוגלים למצוא טעם בשיעור דף יומי, ובהיעדר הזדמנות למצוא לימוד עיוני, לעיתים הם מתרחקים למשך תקופות ארוכות מהלימוד.

יש לציין כי מדובר בבעיה כואבת שקיימת שנים, אולם אף אחד לא נטל על עצמו עד כה את היוזמה לטפל בה באופן מערכתי ולפתוח מסגרות לימוד הולמות לאנשים הצריכים ורוצים ללמוד, על אף יציאתם מהכולל.

"לא פותחים ספר"

בדברים שנשא הרה"ג ר' דוד לייבל, בפני האברכים ברשת הכוללים "ר' עקיבא איגר" בראשם הוא עומד, הגדיר ראש הכולל בכאב את המצב הקיים: "קורה לצערנו הרבה שיש יהודי חרדי בן תורה, בוגר ישיבה טובה, שישב שנים ארוכות בכולל ולמד, אבל ברגע שיצא לעבוד, הוא כמעט לא פותח ספר ובטח שלא דף גמרא".

הבעיה, לדברי הגר"ד לייבל, נעוצה בהיעדר מסגרת לימודית מסודרת מלבד הכולל: "לרובם של בני התורה בוגרי הישיבות - שיעור דף היומי לא מתאים. הם רוצים וצריכים לימוד בעיון, שזה גם הלימוד האמיתי לעומקה של תורה. עד עכשיו לא היו מסגרות כאלו, ולכן מי שיצא לעבוד - פעמים רבות לא מצא עם מי והיכן ללמוד".

"ישנם הרבה אנשים שרוצים ללמוד, בעיון, בשטייגען. מתגעגעים לטעם המתוק של הגמרא, משתוקקים לחברותא, אבל פשוט אין להם קצה חוט איפה למצוא חברותא והיכן ללמוד", הוא מוסיף.

ארגון 'אחוות תורה'

כדי להביא פתרון לעניין, הקים הגר"ד לייבל את ארגון 'אחוות תורה', ששם לו למטרה להביא גם את האנשים העובדים אל בין כתלי בית המדרש. "צריך לשאול כל אחד 'מי החברותא שלך', להדגיש לכולם שגם מי שעובד אין לו שום פטור מלימוד התורה. מי שלומד נפשו מתעדנת, היראת שמים מתגברת. הבית מקבל צורה תורנית יותר. וכל מהותו היהודית לובשת צורה", אומר הגר"ד לייבל.

הארגון, פועל כבר בשלב הראשוני בשלושים נקודות בריכוזים החרדים ברחבי הארץ, באמצעות מסגרות לימוד לאנשים עובדים בסגנון כולל, עם ראש כולל, לימוד מסכת משותפת, וסיוע בקביעת חברותות. המוטו של הארגון הוא להחזיר את הלימוד באמצעות יצירת מסגרות הדומות להווי הישיבתי ולכולל.

הרישום נעשה באופן פשוט באמצעות מוקד טלפוני (טל: 072-3714414) הנותן מענה בהתאם לאזור המגורים, ולדברי אנשי הארגון, באמצעות 'אחוות תורה' הצטרפו בתוך זמן קצר הצטרפו מאות לומדים לספסלי בית המדרש.

"העיון הוא הלימוד האמיתי"

יש לציין, כי מלבד ארגון 'אחוות תורה' שהקים הגר"ד לייבל, הוא גם עומד בראשות מספר כוללים לאברכים הלומדים יום שלם באופן מלא – רשת הכוללים "ר' עקיבא איגר', בהם לומדים כמאתיים אברכים, המפוזרים בכמה בתי מדרשות בכל רחבי הארץ – בני ברק, ירושלים, אלעד, מודיעין עילית, חדרה ועד לשטרסבורג שבצרפת.

בכוללים אלו הוא מנחיל את שיטתו, הדוגלת בהעמקת הלימוד בעיון, עוד מעבר לקיים בכוללים ובעולם הישיבות. "דרך הלימוד הנכונה היא להתעמק ולהבין מה כתוב, לא לומר 'כי ככה רשמו המפרשים', אלא לברר ולחקור מדוע זה ככה", דורש הגר"ד לייבל מתלמידיו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר