35 שנות מאסר לסייען ברצח לביא ובניטה

הסדר טיעון שנחתם בין הפרקליטות למי שרכש את הסכין למחבל שרצח את לביא ובניטה בעיר העתיקה בסוכות יכניס אותו ל-35 שנה מאסר על חלקו בתכנון וסיוע לפיגוע (בארץ)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
הרב נחמיה לביא ואהרן בניטה הי"ד (צילום: אהרן קליגר)

כמעט שנה לאחר הרצח המחריד: עבד אל עזיז מרעי, שקנה את הסכין ששימשה את המחבל מוהנד חלבי לבצע את פיגוע הדקירה בעיר העתיקה בסוכות שבו נרצחו הרב נחמיה לביא ואהרן בניטה, יודה בסיוע וירצה 35 שנות מאסר. כך הוחלט בהסדר טיעון שחתם עם הפרקליטות. היום (ב') הוא יתייצב בבית המשפט ויודה במעשה. בפרקליטות מחוז ירושלים רואים בעונש החמור מסר מרתיע לסייעני הטרור.

בכתב האישום המקורי הואשם מרעי בעבירות רצח ובניסיון לרצוח את אדל, אלמנתו של בניטה שנפצעה קשה בפיגוע. על פי כתב האישום המתוקן שהוגש לבית המשפט המחוזי, מרעי, סטודנט בן 22 באוניברסיטת אבו דיס ופעיל חמאס, עודד את חלבי לבצע את הפיגוע בערב סוכות האחרון.

ביום הפיגוע הגיע עם חלבי להתפלל במסגד אל-אקצה, ובדרכם נתקלו בשוטרים ישראלים שהקשו עליהם את הכניסה למתחם. לאחר מכן אמר מוהנד למרעי כי הוא מעוניין "לתת סטירה" לשוטר, וזה ענה לו כי לא כדאי לו להסתפק בכך, ועליו לעשות "משהו שווה". מרעי קנה עבורו סכין קצבים, הצטלם איתו בתמונת "סלפי" ואמר לו שעליו למות "מות קדושים" במהלך הפיגוע על מנת להפוך ל"שהיד".

על פי הודאתו, זמן קצר לאחר שהשניים נפרדו באזור שער שכם, יצא חלבי לפיגוע הקטלני ותקף את בני הזוג בניטה, שצעדו עם שני ילדיהם הקטנים ברחוב הגיא בדרך חזרה מהכותל. נחמיה לביא, שהתגורר ברחוב, שמע את קריאותיהם לעזרה ויצא מביתו כדי לסייע להם, ונרצח על ידי חלבי שהגיח מאחוריו ודקר אותו בצווארו לעיני אשתו. כתוצאה מהפיגוע נרצח גם בניטה, ואדל ובנה נפצעו. חלבי חוסל במקום על ידי כוחות הביטחון. בנוסף לעבירות הסיוע, מרעי הואשם בעבירות של כניסה שלא כדין לישראל והחזקת סכין.

בית משפט השלום בירושלים ידון הבוקר גם בעונשו של חמיס סלאיימה, תושב ואדי ג'וז, שהסיע שלושה מחבלים שלא היה בידיהם אישור כניסה לישראל וביצעו את הפיגוע בו נרצחה השוטרת הדר כהן הי"ד. הגשת כתב אישום נגד מסיע שב"חים על עבירה של גרימת מוות ברשלנות היא חריגה, וזהו אחד המקרים הבודדים בגל הטרור האחרון בו נכלל הסעיף בכתב האישום. רוב המחבלים בפיגועים האחרונים היו תושבי ישראל, אך בפרקליטות ביקשו להעביר מסר מרתיע למסיעי שב"חים, שיש להם אחריות מסוימת לגבי האנשים שהם מכניסים לשטחי מדינת ישראל. במקרה של מבצעי הפיגוע בו נהרגה הדר כהן, העובדה כי המחבלים אמרו שהם הולכים לעבודה, באמצע היום כשהם לבושים בבגדים יפים ומבושמים, הייתה אמורה להדליק נורת אזהרה, וכאשר הוא לא בדק לאן פניהם של השלושה מועדות, הוא התרשל.

מקרה נוסף בו הואשם מסיע שב"חים במוות ברשלנות הוא כתב האישום שהוגש במאי 2016 נגד מוחמד עווידה, בן 30 מירושלים, שהסיע שב"חים, ביניהם את המחבל שביצע את הפיגוע ביפו בחודש מרץ האחרון. בפיגוע נהרג התייר האמריקאי טיילור פורס.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר